• ALLIEVERDO

    Vad är skillnaden bredband, mobilt bredband och mobilabonnemang?

    Hej,

    Jag behöver någon som kan hjälpa mig och klargöra lite så ser känns som säljarna inte kan eller är ärliga för de vill sälja.

    Jag försöker förstå vilka som är bra nog för det jag behöver det till samt till lägre pris 

    Just nu har jag ett bredband via en router. Får upp hastigheten till 75 typ å det duger för wifi till hela familjen och tv. Kostat 399.

    Men så finns ju mobilt bredband, samt mobilabonnemang som man kan sätta in i en router och ha som bredband som man kan ha wifi..

    Iaf..vad är skillnaden på dessa bredband?.är nåt sämre.bätrre ?

    Vi ska nämligen byta operatör och det krånglar massa så ajh är nervös att byta ut mitt bredband till ett vanligt abonnemang och sätta in det i routern. Speciellt eftersom det fungerar kasst i våra vanliga mobiler och de just nu felsökerm

  • Svar på tråden Vad är skillnaden bredband, mobilt bredband och mobilabonnemang?
  • Yuppyupp

    Enkelt förklarat är ett fast bredband, det med router, mycket mer stabilt och du kan komma upp i en mycket högre hastighet än med ett mobilt bredband. Det mobila bredbandet är dock bärbart och du kan ta med dig det till tex husvagnen, båten eller campkngsemestern. Mobila bredband är enligt mig sällan bra, oavsett vilken operatör du använder. 


    det mobila bredbandet ger dig bara datatrafik, alltså endast möjlighet att använda internet. Väljer du ett mobilabonnemang kommer du att kunna smsa och ringa också. På samma abonnemang 👍🏼

  • Yuppyupp

    Ska du använda det hemma till datorer, mobiler och tv så är det fasta bredbandet alltid att satsa på ☝🏼

  • ALLIEVERDO

    Tack för svaret. Då var det som jag trodde med säljaren suck. Hmm nu är det hur man ska lösa detta. Han skickade ju bara med ett simkort som ett vanligt mobilabonnemang. Ska starta imorgon och mitt vanliga bredband försvinner nästa vecka. Men börjar ångra det..

  • Yuppyupp
    ALLIEVERDO skrev 2023-08-31 22:48:27 följande:

    Tack för svaret. Då var det som jag trodde med säljaren suck. Hmm nu är det hur man ska lösa detta. Han skickade ju bara med ett simkort som ett vanligt mobilabonnemang. Ska starta imorgon och mitt vanliga bredband försvinner nästa vecka. Men börjar ångra det..


    Du har alltid 14 dagars ångerrätt! 
  • ALLIEVERDO
    Yuppyupp skrev 2023-08-31 22:42:07 följande:

    Ska du använda det hemma till datorer, mobiler och tv så är det fasta bredbandet alltid att satsa på ☝🏼


    Om våra mobiler går på annat men man mest ska ha det till tvn och ev stunder vid datorn. Är det ändå inte bra nog med mobilt bredband eller i detta fall via mobilabonnemang ?
  • Yuppyupp

    Sim-kortet är detsamma som ett mobilt bredband. När du sätter in det i routern kommer ni att kunna surfa på det som vanligt. Det är just hastigheten och täckningen som ni antagligen kommer få kämpa lite med. Det är ju bärbart i den utsträckning att du kan ta ut sim-kortet från routern och sätta in det i en annan enhet eller annan router på annan plats. Alternativt ta med dig en bärbar router och ditt simkort. 


    Eller så ångrar du dig bara och häver köpet! :)

  • Yuppyupp
    ALLIEVERDO skrev 2023-08-31 22:54:27 följande:
    Om våra mobiler går på annat men man mest ska ha det till tvn och ev stunder vid datorn. Är det ändå inte bra nog med mobilt bredband eller i detta fall via mobilabonnemang ?
    Mobil bredband är i sig inte dåliga. Det behöver inte bli ett dåligt val Utan kanske faktiskt passar er. hade allas mobiler varit kopplade, tv på som streamar, ungar som spelar Playstation och partner som sitter vid datorn hade det inte varit en bra idé dock. Lite tv och lite data kan fungera. Hur många Gb har du? Eller har du obegränsat? 
  • ALLIEVERDO
    Yuppyupp skrev 2023-08-31 22:54:55 följande:

    Sim-kortet är detsamma som ett mobilt bredband. När du sätter in det i routern kommer ni att kunna surfa på det som vanligt. Det är just hastigheten och täckningen som ni antagligen kommer få kämpa lite med. Det är ju bärbart i den utsträckning att du kan ta ut sim-kortet från routern och sätta in det i en annan enhet eller annan router på annan plats. Alternativt ta med dig en bärbar router och ditt simkort. 


    Eller så ångrar du dig bara och häver köpet! :)


    Tyvärr är det inte så lätt. Media Markt fixade ett erbjudande i somras men allt har inte gått över än just pga bindningstid och det var nu jag märkte att det var problem med de mobiler som faktiskt gått över och började kolla upp det andra mer. Suck.
  • Xlr8

    Bredband: kommer via gamla telefon ledningarna eller via fiber kabel in i bostaden.
    Där går igenom ett modem(konverterar signalerna till ngt användbart).
    Efter modemet har du en nätverks kabel som man oftast sätter i en router(wifi, wlan mm)
    Fördelar: driftsäkerhet, finns inget snabbare teknik än fiber, en del företag kräver detta för att få jobba hemifrån pga säkrare. Obegränsad surf, du kan tanka livstids konsumtion av filmer varje dag utan problem. 
    Nackdelar: bara i hemmet, i vissa situationer kan det vara en dyrare lösning.

    Mobiltbredband:
    Du har ett sim kort som du sätter i ett modem router. Dom arbetar med 3 och 4g ja kanske även 5g idag. Finns både batteri och nätdrivna. 

    Fördelar: finns ej fiber är det en snabb och billig lösning, Ibland är det mer valuta för pengarna än Bredband. Kan ha wifi i bilen, båten, stuga mm.

    Nackdelar: ofta surf pot, kan ha dålig teckning, osäkrare och ej godkänt av vissa företag för att jobba hemifrån.

    Sen är de det du kallar mobilabonnemang, antar du menar vanligt sim kort i telefonen:
    Du har ett redan i din telefon, din telefon klarar av att agera router, eller så plockar du ur det ur din lur och använder som Mobiltbredband. 

    Fördelar och nackdelar: se Mobiltbredband 

  • ALLIEVERDO
    Yuppyupp skrev 2023-08-31 22:58:13 följande:
    Mobil bredband är i sig inte dåliga. Det behöver inte bli ett dåligt val Utan kanske faktiskt passar er. hade allas mobiler varit kopplade, tv på som streamar, ungar som spelar Playstation och partner som sitter vid datorn hade det inte varit en bra idé dock. Lite tv och lite data kan fungera. Hur många Gb har du? Eller har du obegränsat? 
    Obegränsat på alla abonnemang. Du vet familjeabonnemang. Men nu litar jag inte på något så ska trippelläsa om det finns något om max ändå..
  • Yuppyupp
    ALLIEVERDO skrev 2023-08-31 23:05:12 följande:
    Obegränsat på alla abonnemang. Du vet familjeabonnemang. Men nu litar jag inte på något så ska trippelläsa om det finns något om max ändå..

    Jag fattar! Och Jag förstår att du blir tveksam. Det är alltid svårt och speciellt med just bredbandsförsäljning. Det är en bransch som kan vara ganska ful. 


    Om du har obegränsat med surf är det största problemet löst. Annars brukar mobila bredband vara experter på att äta upp surfen från mobiler och tv. Sen är det ju det här med täckningen. Har ni bra täckning där ni bor nu? Bor ni i en större stad? Om ni inte förflyttar bredbandet till olika platser (läs sommarstuga, husvagn,båt) ocj låter den befinner sig på samma plats kan ni kanske slippa problem även där. 

  • ALLIEVERDO
    Yuppyupp skrev 2023-08-31 23:10:34 följande:

    Jag fattar! Och Jag förstår att du blir tveksam. Det är alltid svårt och speciellt med just bredbandsförsäljning. Det är en bransch som kan vara ganska ful. 


    Om du har obegränsat med surf är det största problemet löst. Annars brukar mobila bredband vara experter på att äta upp surfen från mobiler och tv. Sen är det ju det här med täckningen. Har ni bra täckning där ni bor nu? Bor ni i en större stad? Om ni inte förflyttar bredbandet till olika platser (läs sommarstuga, husvagn,båt) ocj låter den befinner sig på samma plats kan ni kanske slippa problem även där. 


    Det är detta som är problemet..tre av oss har startat våra abonnemang hos tele 2 nu i sommar
    Så har en del påpekat att de försökt ringa mig men inte kommit fram mm och senast idag bröt ett samtal och sen kom samtal har försökt att nå mig.
    Så jag började kolla Bredbandskollen och har fått svar mellan 1-3 och ibland 5..
    Är ju inget. Så testade maken p dottern. Samma för som å alla har olika mobiler p två är nya..testade.äbem.p våra arbeten 2-3mil år varsitt håll. Även problem där.
    Vilket gör mig nervös hur routern kommer klara ett vanligt sim. Å jaf har pratat och diskuterar å skapar felsökning hos dom å ja alla säger olika..en säger det kommer va lika dåligt. Nästa säger att routern går ju styra bärttre år rätt mast osv...å nästa att säger de ska få hit 5g om några månader å nästa säger att markerna runt här är fulla eller för långt bort å vi borde inte ha detta
     Blir tokig ..
    Hoppas änna de finner fel å inser allt måste avbrytas snarast så vi kan byta ill tre ist för det bredbandet funkar bra här iaf. P grannen hade bra hastighet 
  • Yuppyupp

    Jag håller med. 3 är faktiskt en av de bättre operatörerna på täckning i Sverige. 


    Men! Nu sitter du där du sitter och har ett abonnemang på tele 2. Hur lång bindningstid har du Ifall det skulle gå åt skogen och ni inte får fungerande tv och mobiler? Finns det utrymme I ekonomin för två abonnemangskostnader kan det vara lösningen. 


    Mobilerna är det antagligen inte. Mobiler är egentligen bara skal och enheter och är inte kopplade till h ut man tar emot samtal eller använder internet (mestadels). Tele2 ska dock kunna leverera enligt avtal. Läs igenom vad som står. Du kan reklamera ett abonnemang precis som vilken annan vara som helst om de inte kan leverera enligt överenskommet. 

  • ALLIEVERDO
    Yuppyupp skrev 2023-08-31 23:30:16 följande:

    Jag håller med. 3 är faktiskt en av de bättre operatörerna på täckning i Sverige. 


    Men! Nu sitter du där du sitter och har ett abonnemang på tele 2. Hur lång bindningstid har du Ifall det skulle gå åt skogen och ni inte får fungerande tv och mobiler? Finns det utrymme I ekonomin för två abonnemangskostnader kan det vara lösningen. 


    Mobilerna är det antagligen inte. Mobiler är egentligen bara skal och enheter och är inte kopplade till h ut man tar emot samtal eller använder internet (mestadels). Tele2 ska dock kunna leverera enligt avtal. Läs igenom vad som står. Du kan reklamera ett abonnemang precis som vilken annan vara som helst om de inte kan leverera enligt överenskommet. 


    Nej verkligen inte råd med en krona extra..va därför vi från början ens gick med på detta.annaea gillar jag inte binda mig.
    Men fick äntligen tag i säljaren och jan skulle häva abonnemanget som är två år. Men msåte invänta att hans kontakt godkänner mm.
Svar på tråden Vad är skillnaden bredband, mobilt bredband och mobilabonnemang?