• Anonym (Gråter)

    Sjukhuset gjorde mig rädd att föda barn…

    Har inte haft någon förlossningsrädsla alls hela graviditeten. Har känt mig glad och harmonisk genom varje koll på MVC.

    Var in på koll igår då jag gått länge som förstföderska och man blev ju uppkopplad till massa maskiner som gav värden jag inte fattar, och läkaren som sa att att ja,sätter det inte igång spontant så hmm hmmm, vi borde sätta igång dig? pratade jättemycket om det här med varför de sätter igång och slängde begreppet ?intrauterin död?!(??!!!).

    Vad jag förstod såg bebisens värden väldigt bra ut både på kurvan (den man får med band på magen) och när de kollade med ultraljud, men sen fick jag ny tid för ny kontroll och just detta sagt att att det är viktigt att sätta igång annars för riskerna kan vara stora att vänta. Fattar inte. 

    Känner mig jätteorolig nu och går bara runt och är stressad hemma. Är dålig att förstå vad läkare menar vet jag och blev stressad av hela situationen liksom. Kommer bebisen dö i magen för att jag väntar trots att allt tydligen såg bra ut?

  • Svar på tråden Sjukhuset gjorde mig rädd att föda barn…
  • Anonym (Mannie)

    När du säger att du har gått länge, hur länge över tiden har du gått?

    Det är ju normalt att föda 10 dagar före och efter beräknat datum om jag kommer ihåg rätt.

    Självklart ska du inte gå för länge över tiden, det innebär risker och jag tycker det är jättebra att de påpekar det så att du kan förbereda dig mentalt. Du har inget att vara orolig för. Om värdena ser bra ut idag är det väl bara positivt. 

    De kommer att sätta igång dig när och om de måste och då kommer du bli förberedd på det. Min vän födde nyligen (förstföderska) och blev igångsatt och det gick jättebra.

    Det är nära nu! Snart har du din lilla i famnen. 

  • Anonym (Gråter)
    Anonym (Mannie) skrev 2023-08-25 16:01:17 följande:

    När du säger att du har gått länge, hur länge över tiden har du gått?

    Det är ju normalt att föda 10 dagar före och efter beräknat datum om jag kommer ihåg rätt.

    Självklart ska du inte gå för länge över tiden, det innebär risker och jag tycker det är jättebra att de påpekar det så att du kan förbereda dig mentalt. Du har inget att vara orolig för. Om värdena ser bra ut idag är det väl bara positivt. 

    De kommer att sätta igång dig när och om de måste och då kommer du bli förberedd på det. Min vän födde nyligen (förstföderska) och blev igångsatt och det gick jättebra.

    Det är nära nu! Snart har du din lilla i famnen. 


    En knapp vecka över. Fick tid då mitt blodtryck var ett gränsfall, och man bara får gå en vecka egentligen om jag fattar det rätt?
  • Anonym (Mannie)
    Anonym (Gråter) skrev 2023-08-25 16:06:19 följande:
    En knapp vecka över. Fick tid då mitt blodtryck var ett gränsfall, och man bara får gå en vecka egentligen om jag fattar det rätt?
    Jag hittade det här. 

    Enligt riktlinjerna bör gravida som gått över tiden nu erbjudas igångsättning av förlossning i graviditetsvecka 41 i stället för i vecka 42, som har varit standard på många håll. Enligt riktlinjerna bör alla kvinnor ha fött sitt barn eller vara i värkarbete innan graviditetsvecka 42+0.
  • Anonym (Risker)

    Att de pratar om igångsättning beror på att riskerna för att barnet dör i magen ökar ju längre man går över tiden.


    Du ska inte oroa dig, men lita på läkarna om de vill sätta igång dig. De vet vad de gör. Känn dig trygg med deras beslut/rekommendation. Men ingen kan förstås tvinga dig till igångsättning om du inte vill.

  • Anonym (Gråter)
    Anonym (Risker) skrev 2023-08-25 16:22:26 följande:

    Att de pratar om igångsättning beror på att riskerna för att barnet dör i magen ökar ju längre man går över tiden.


    Du ska inte oroa dig, men lita på läkarna om de vill sätta igång dig. De vet vad de gör. Känn dig trygg med deras beslut/rekommendation. Men ingen kan förstås tvinga dig till igångsättning om du inte vill.


    Tack. Blir ju orolig när de samtidigt pratar om att bebisen mår jättebra på allt de kan se och att de vill sätta igång, samtidigt som vi ska vänta några dagar och besluta då. 

    Känns så förvirrat när man inte kan något själv liksom. Hade alltid tänkt att det skulle komma igång självt.
  • Drottningen1970

    Sjukhuset gjorde dig väl snarare rädd för att inte föda barn. För ett par år sedan gjordes en stor studie som tydligt visade att det är farligt att låta barn bli överburna för länge. Studien avslutades faktiskt i förtid, då det ansågs oetiskt att fortsätta då resultatet var så glasklart att man inte skulle vänta med igångsättning då riskerna för barnet ökade så dramatiskt.

Svar på tråden Sjukhuset gjorde mig rädd att föda barn…