• flemens

    Är mänskligheten värd att överleva?

    Jag frågar denna fråga utifrån synvinkeln misantropi, som jag är stor anhängare av efter att sett hur människan betett sig oavsett politisk eller religös synvinkel. Jag anser nämligen inte att människan är "skapelsens krona". Mänskligheten är mer en parasit ser jag det som, och med allra största säkerhet en obetydlig parentes i universums historia.


    Ja, mänskligheten hade turen att "utvecklas" såpass att vi tagit kontroll över jorden i det mesta, men det skulle inte störa mig det minsta om vi förintade oss själva och största delen av jordens livsbestånd. Helt enkelt för att det är vad vi är destinerade att göra. Vi kan inget annat givet de egoistiska djur vi är. Naturen, universum kommer att klara sig oavsett vad vi gör. Nåja, fantasier om mänsklighetens "enande" skulle ju påverka, men om man ser till den mänskliga naturen och vad hon åstadkommit (oavsett religiös eller politisk ideologi) så är det föga sannolikt.


    Min fråga är: är du "orolig" för mänskligheten? Vad upplever du att "mänskligheten" realistiskt sätt kan göra för att inte utrota sig själv?

  • Svar på tråden Är mänskligheten värd att överleva?
  • Tecum

    Mänskligheten klarar sig nog, vi är ett seglivat släkte. Och att tala i termer av att vara "värd" att överleva är flummigt, vi är som sagt djur och gör vad vi kan för vår art. Jag kan dra en lång lista av arter jag inte tycker är "värda" att överleva men de finns för sin skull, inte min. 

    Jag är mer orolig för individerna, alla dessa människor som lider under förtryck och krig skapade av inkompetenta och onda ledare som dessutom kommit till makten genom mer eller mindre fria val. Människor verkar bli dummare och dummare, vilket också  stöda av forskning (våra hjärnor blir mindre). Folk är lättlurade, grälsjuka, konfliktsökande och misstänksamma. En gravt kriminell person som Trump får större och större stöd ju mer som avslöjas om honom. Putin har ett massivt stöd av ryssarna. Vi håller på att fördärva planeten trots kunskaper om riskerna och att det finns sätt att undvika det. Men istället för att gå på de stora bovarna sopsorterar vi och anklagar tamdjur och bönder för att vara miljöbovar.

    Så mänskligheten klarar sig men många individer och grupper kommer att lida fasansfullt. Och det finns inte mycket vi kan göra eftersom så många inte VILL göra något. Steg ett är att rösta bort inkompetenta ledare och det går precis åt motsatt håll.
    Jag läste en krönika där skribenten utmanade en kollega att lista ett antal positiva händelser för mänskligheten som de ser håller på att ske. Bägge misslyckades, det blev ingen lista...

  • Jemp

    Evolutionen tar inte ställning till om någon gjort sig "förtjänt" av att leva vidare.

    Jag tror människan som art överlever mycket, men vi kommer inte kunna leva med de förutsättningar vi känner till idag om vi inte vänder skutan väldigt fort vad gäller klimat och miljö. 

  • Tyra myra

    Intressant frågeställning.

    Vanligtvis skulle jag nog svara ja på frågan och hänvisa till vår förmåga till anpassning och intellektuella evolution, men i dag känner jag mig missmodig.

    Tänker att det är helt beroende på vad som styr vår utveckling. Är det GODA krafter eller ONDA ? 

    Är vår nuvarande utveckling till mänsklighetens bästa?  Tja, tillåt mig tvivla. Vi satsar våra resurser på vapen så vi kan ta kål på varandra, eller som vi gärna vill säga för att kunna försvara oss mot varandra. Vi satsar resurser på att ta oss ut i rymden för att därifrån skaffa oss strategiskt övertag här på jorden. 

    Vi överkonsumerar och lämnar efter oss berg av skräp som vi inte ta hand om.

    Just idag känns det som om vi är inne i en OND utvecklingsbana, Vi kommer att ta kål på oss själva.

  • Daisy28

    Finns massor av djurarter som dött ut, helt utan mänsklig påverkan. Har de förtjänt att dö ut?

  • Tyra myra
    Daisy28 skrev 2023-08-25 12:46:27 följande:

    Finns massor av djurarter som dött ut, helt utan mänsklig påverkan. Har de förtjänt att dö ut?


    De arter som inte klarar av att anpassa sig till jordens utveckling kommer att dö ut. 
    Allt handlar om anpassning.
  • Tyra myra

    Tråkigt att inte fler skriver i tråden. Frågeställningen är intressant tycker jag. Är vi verkligen skapelsens krona? Är vi värda att förvalta vår jord? Mycket att tänka på

  • Örtenkull

    Finns inte mänskligheten finns ingen som kan avgöra dess värde. När blir en varelse människa och när övergår en människa i något annat? Vad vet vi om universums historia?

  • flemens
    Tecum skrev 2023-08-25 08:50:19 följande:

    Mänskligheten klarar sig nog, vi är ett seglivat släkte. Och att tala i termer av att vara "värd" att överleva är flummigt, vi är som sagt djur och gör vad vi kan för vår art. Jag kan dra en lång lista av arter jag inte tycker är "värda" att överleva men de finns för sin skull, inte min. 

    Jag är mer orolig för individerna, alla dessa människor som lider under förtryck och krig skapade av inkompetenta och onda ledare som dessutom kommit till makten genom mer eller mindre fria val. Människor verkar bli dummare och dummare, vilket också  stöda av forskning (våra hjärnor blir mindre). Folk är lättlurade, grälsjuka, konfliktsökande och misstänksamma. En gravt kriminell person som Trump får större och större stöd ju mer som avslöjas om honom. Putin har ett massivt stöd av ryssarna. Vi håller på att fördärva planeten trots kunskaper om riskerna och att det finns sätt att undvika det. Men istället för att gå på de stora bovarna sopsorterar vi och anklagar tamdjur och bönder för att vara miljöbovar.

    Så mänskligheten klarar sig men många individer och grupper kommer att lida fasansfullt. Och det finns inte mycket vi kan göra eftersom så många inte VILL göra något. Steg ett är att rösta bort inkompetenta ledare och det går precis åt motsatt håll.
    Jag läste en krönika där skribenten utmanade en kollega att lista ett antal positiva händelser för mänskligheten som de ser håller på att ske. Bägge misslyckades, det blev ingen lista...


    Med "värd" menar jag inte typ trams som "alla människors lika värde" (om det är i den andan du ser "värd" utefter) eftersom ordet är meningslöst i det stora hela. Människan är inte "värd" mer än ett sandkorn, en supernova eller en ekorre om vi ska tala om att någonting är värt någonting. Ber om ursäkt för min otydlighet och val av fel ord.


    Det man kan säga är positivt är att kapitalismen håller på och minskar fattigdomen, och dödligheten i förtid, vilket den gjort ända sen andra världskriget, om inte tidigare. Men naturligtvis till den kostnaden vi ser idag med miljön. Sen har vi ju alla hälsotekniska landvinningar som ständigt pågår. Innan ryssen startade det kommande 3:e "världskriget" var vi ju på rätt väg.


    Nog finns det några goda krafter inom mänskligheten, men du har rätt i din observation om att de allra flesta blir dummare och dummare. Inte minst för regredieringen av mänskliga utvecklingen tillbaka till klanmentaliteten. Den stora majoriteten människor, det som kallas "folket" är de goda krafternas värsta fiende, inte "eliten" eller "rika".

  • Tecum
    flemens skrev 2023-08-29 21:54:42 följande:

    Med "värd" menar jag inte typ trams som "alla människors lika värde" (om det är i den andan du ser "värd" utefter) eftersom ordet är meningslöst i det stora hela. Människan är inte "värd" mer än ett sandkorn, en supernova eller en ekorre om vi ska tala om att någonting är värt någonting. Ber om ursäkt för min otydlighet och val av fel ord.


    Det man kan säga är positivt är att kapitalismen håller på och minskar fattigdomen, och dödligheten i förtid, vilket den gjort ända sen andra världskriget, om inte tidigare. Men naturligtvis till den kostnaden vi ser idag med miljön. Sen har vi ju alla hälsotekniska landvinningar som ständigt pågår. Innan ryssen startade det kommande 3:e "världskriget" var vi ju på rätt väg.


    Nog finns det några goda krafter inom mänskligheten, men du har rätt i din observation om att de allra flesta blir dummare och dummare. Inte minst för regredieringen av mänskliga utvecklingen tillbaka till klanmentaliteten. Den stora majoriteten människor, det som kallas "folket" är de goda krafternas värsta fiende, inte "eliten" eller "rika".


    Det är en lika tragisk som viktig iakttagelse! Det är vanliga människor som röstar fram Trump, Erdogan och Bolsonaro, inte de rika, makthavarna eller militären. 
  • heidy

    Klimatet är just nu extremt gynnsamt, vi kan odla massvis med mat och försörja en mänsklighet folkrikare än någonsin.

    Har vi någonsin i historien varit rikare än nu, levt längre och haft så utvecklade samhällen som nu?

    Vi håller på att undersöka möjligheterna att erövra andra territorier i rymden på grund av ovanstående. Det hade inte låtit sig göras om allt hade handlat om kamp för överlevnad. Vi har det alltså så pass bra att vi har marginaler över till mycket annat. 

    Människan är den mest avancerade varelse vi känner till. Vi är den enda varelsen som kan omsätta energi utanför den egna metabolismen, det är unikt. Det finns hot i form av omfattande kärnvapenkrig, pandemier, meteoritnedslag och supervulkanutbrott. 

  • sportiva

    Islam ser på människan som en skapelse av Gud och betonar vikten av att leva i enlighet med Guds vilja. Islam lär att människan har en unik position och ansvar gentemot skapelsen och att man bör sträva efter att göra goda handlingar och leva rättfärdigt. Islam värderar också samhällets välfärd och betonar vikten av att behandla alla människor med respekt och rättvisa oavsett deras religiösa eller etniska bakgrund.

  • Freddie K

    Jag har hört att vissa liknar människan som ett virus som bygger upp och raserar och flyttar vidare. Jag tror att människan till slut kommer att falla på sitt eget grepp. Ingenting varar för evigt.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Mrs Moneybags

    Jag tror inte vi är unika på något sätt, vi är bara en av mängder av livsformer i universum. Om det visar sig att vi inte har förstånd att bevara oss som art så går vi under. Inget mer med det. Då får andra arter chansen att utvecklas och göra ett försök. 

    Jorden som sådan klarar sig ju betydligt bättre utan oss än med oss. 

  • sportiva

    Problemet i väst är att vi har ett meritokrati system som gynnar narcissister. Folk som sitter på maktpositioner tänker endast på sig själva men spelar ett spel där de låtsas kämpa för de svaga i samhället. Socialdemokraterna är nog de mest falska narcissisterna som sett till bygga upp massa myndigheter som de satt lojala personer på. Säpo, SVT, Polisen, MSB, osv styrs alla av narcissister. Utåt låtsas vara demokrater men i deras handlande plundrar de skattepengar till kompisars privata företag, köper ett bord och fakturerar 860.000 kr som exempel.

  • Postman
    Mrs Moneybags skrev 2023-10-05 16:26:11 följande:

    Jag tror inte vi är unika på något sätt, vi är bara en av mängder av livsformer i universum. Om det visar sig att vi inte har förstånd att bevara oss som art så går vi under. Inget mer med det. Då får andra arter chansen att utvecklas och göra ett försök. 

    Jorden som sådan klarar sig ju betydligt bättre utan oss än med oss. 


    Precis. Det är så jag tänker också. 
    Vi behöver jorden men jorden behöver verkligen inte oss. 

  • Tecum
    sportiva skrev 2023-10-05 16:37:03 följande:

    Problemet i väst är att vi har ett meritokrati system som gynnar narcissister. Folk som sitter på maktpositioner tänker endast på sig själva men spelar ett spel där de låtsas kämpa för de svaga i samhället. Socialdemokraterna är nog de mest falska narcissisterna som sett till bygga upp massa myndigheter som de satt lojala personer på. Säpo, SVT, Polisen, MSB, osv styrs alla av narcissister. Utåt låtsas vara demokrater men i deras handlande plundrar de skattepengar till kompisars privata företag, köper ett bord och fakturerar 860.000 kr som exempel.


    Du menar att det bara är i väst som makthavare gynnar sig själva! Haha, är du på riktigt! Så är det över hela världen, mutor, nepotism och egoism. Allra värst är det förstås i diktaturer, i väst avslöjas de värsta roffarna. Men vad hjälper det, Trump lär bli omvald fast han en av de mest kriminella ledarna på klotet.
  • sportiva
    Tecum skrev 2023-10-05 17:02:20 följande:
    Du menar att det bara är i väst som makthavare gynnar sig själva! Haha, är du på riktigt! Så är det över hela världen, mutor, nepotism och egoism. Allra värst är det förstås i diktaturer, i väst avslöjas de värsta roffarna. Men vad hjälper det, Trump lär bli omvald fast han en av de mest kriminella ledarna på klotet.
    Sverige är inte långt från att vara en diktarur. Det spelar ingen roll vilka partier som vinner. Inte förenligt med demokrati att massmedia är mutade med presstöd eller finansieras direkt via skattemedel. Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) bestämmer vad massmedia får skriva i Sverige. Den ensidiga rapporteringen om konflikten i Ukraina är ett bra exempel.
  • Tecum
    sportiva skrev 2023-10-05 17:15:14 följande:
    Sverige är inte långt från att vara en diktarur. Det spelar ingen roll vilka partier som vinner. Inte förenligt med demokrati att massmedia är mutade med presstöd eller finansieras direkt via skattemedel. Myndigheten för psykologiskt försvar (MPF) bestämmer vad massmedia får skriva i Sverige. Den ensidiga rapporteringen om konflikten i Ukraina är ett bra exempel.
    Och dina inlägg är bra exempel på hur man misstänkliggör demokrati och stöttar Ryssland.
Svar på tråden Är mänskligheten värd att överleva?