• Holy93

    Flufftröja som klumpat sig

    Hej! Jag köpte en sån riktigt mysig flufftröja, (tänk er typ fuskpäls myströja). Sedan blev det en riktig ryggbajs av ena barnet och lyckades på något vänster få på ena armen - in i tvätten.
    Tvättade 40 grader (enligt anvisning) ut och in, hängde sedan upp på tork.

    Men, fluffet är helt ihopklumpat nu! Kan man rädda den på något sätt? Jag har funderat på att borsta igenom den med en tangleteezer (hårborste) men tänkte att jag frågar först om någon vet. Att köpa nya kläder när man precis gjort det även om det var billigt känns helt idiotiskt om det går att rädda den, speciellt när man är föräldraledig.

    Tacksam för svar, rädda en tröja och en mamma som unnade sig lite kläder! Haha

  • Svar på tråden Flufftröja som klumpat sig
  • Mortiscia80

    Använd ingen borste, du förstör den för alltid! Det du kan göra är att blötlägga i vatten med balsam i och försiktigt med fingrarna lösa upp fibrerna.

  • Trippelmamma76

    fluffigt (lurvigt) tyg brukar bli fint igen i torktumlare. Vet inte om du törs det? Ibland kör jag dem
    där efter torkskåpet en stund för att snygga till dem.

  • Holy93

    Tack för svar!

    Jag vågade inte tvätta den igen och prova i torktumlaren, så jag provade borsta inuti fickan först (försiktigt). Blev mycket bättre! Så slutade med att jag drog lätt med en hårborste över hela. Ser ju inte som ny ut, men mer fluffig igen! Rufsade liksom bara upp det på ytan, inget fluff lossnade.

    Det är en piléjacka från lager157, så jag antar att kvalitén gör sitt i tvätten..

Svar på tråden Flufftröja som klumpat sig