• Sessan34

    Blir snart galen

    Min man och jag har 3 barn o 4 påväg. Vi bor i ett hus i en mindre ort i Östergötland. 
    Min chef bestämde sig att säga upp mig när jag 2022 gick hem på graviditetspenning med barn nummer 3. Nu väntar vi barn nr 4 son kommer i september. 

    Min man jobbar 6.30-16.00 varje dag. 20 min bilresa men ändå kommer han hem runt 17-17.30 varje dag. O så har han fått för sig att börja spela padel utöver son golf o fotboll. Så minst 2 ggr i veckan åker han o spelar padel 20.00-22.00, han åker 19.30 o kommer hem 22.45. Golf 9 eller 18 hål +tävlingar näst inpå varje helg. Fotbollsträning 2 ggr i veckan. Dvs att jag jämt är hemma med barnen. När jag vill ha egentid så säger han "ta med dig barnen till dina föräldrar" eller "du får åka iväg men inte när jag ska iväg". När jag väl kommer iväg så hör han av sig konstant o frågar när jag kommer hem. 
    Och på toppen av det så sköter jag hushållet med städning, tvättning, matlagning, diskning, barnen, gräsklippning, trimning. Det min man gör är att sitta på soffan o glo i telefon, på reell. Jag kan gå ut med hunden o när jag kommer tillbaka så gör barnen precis vad dom vill o har vräkt ut en massa saker o den lilla 1 åringen har massa saker i munnen typ pärlor, papper, smålego osv. 
    Och så han han mage att klaga på hur det ser ut när han kommer hem från jobbet och börjar då härja på barnen att dom ska städa fast jag redan gjort det o dom redan plockat undan en hel del. Mina föräldrapengar ska han ha eftersom han står själv på huslånet. Jag vill veckohandla men istället ska vi åka varje dag o köpa mat för dagen! Finns aldrig mat hemma. O mina pengar han får går knappast till maten. Jag gör matlåda till honom varje dag men han tar aldrig med den utan köper utemat varje dag. Han snusar 2 dosor om dagen o är beroende av Coca cola. Varje dag följer Coca cola, chips o godis med hem. 
    Padeln kostar 600 kr per gång, golfen har jag inte en aning om o fotbollen 500kr per år. 
    Han suckar när jag ber om pengar för att kunna köpa t.ex blöjor eller annat till barnen. Jag kan inte unna mig något utan måste be honom om typ "tillåtelse" först. 

    Jag har pratat x antal gånger med honom om detta, blir bra någon dag eller 2 o sen börjar det om. 
    Jag har bett honom om att sluta köpa hem sötsaker då jag under denna graviditet har diabetes men han kommer ändå hem dagligen med både läsk, godis, chip osv. 
    Jag vet inte vad jag ska göra. Älskar honom men det verkar inte fungera o han verkar inte lyssna heller.

  • Svar på tråden Blir snart galen
  • Anonym (HHH)
    Anonym (Pea) skrev 2023-08-12 23:28:26 följande:
    Helt fel. Det är han som lärt henne att det är ok, fötmodligen med de flesta klassiska knepen inom psykisk misshandel. Men TS är inte korkad utan fattar att något är galet och nu ligger hon i startgroparna inför en förändring. 
    Helt fel.
    Han behandlar henne illa o hon tillåter det, så han fortsätter.
    Alltså lär hon honom att det han gör är ok.
    När hon inte sa ifrån första gången, andra gången, tredje gången osv, så lärde hon honom att hans beteende är ok.
    Hade hon sagt ifrån på skarpen första gången eller lämnat honom där o då, så hade han lärt sig att hon inte accepterar hans beteende.
    Man kan inte ta på sig offerkoftan så fort man tillåtit andra att gå över gränsen.
    Hon är ju fortfarande kvar hos honom, så vad visar hon honom?
    Jo, att hans beteende är ok.
  • Anonym (X)

    För inte över ett öre av pengarna du får från FK och se till att du får barnbidraget för de yngsta, eftersom det inte låter som han köper något till barnen ändå.

    Blir ju extrakostnader om du ska köra och handla varje dag, och dessutom blir det massvis av extra tid som går både till inköp och matlagning när man inte kan planera och laga mat effektivt. 

    Han får tjata hur mycket han vill. Varför ska TS i praktiken bekosta att han lägger över 6000 kr i månaden på snus och padel, och troligen ytterligare några tusen på golf, Cola och snacks?

    Just nu har han en hushållerska som jobbar för mat och husrum och har ett förhållande med sin telefon- inte TS.

  • Anonym (K)

    Sluta föra över föräldrapenningen. Säg att du behöver pengarna till mat och barnen. Du är ju livegen.
    Kräv sen familjeterapi. Han lyssnar inte på dig. 

  • Anonym (Pea)
    Anonym (HHH) skrev 2023-08-13 10:18:08 följande:
    Helt fel.
    Han behandlar henne illa o hon tillåter det, så han fortsätter.
    Alltså lär hon honom att det han gör är ok.
    När hon inte sa ifrån första gången, andra gången, tredje gången osv, så lärde hon honom att hans beteende är ok.
    Hade hon sagt ifrån på skarpen första gången eller lämnat honom där o då, så hade han lärt sig att hon inte accepterar hans beteende.
    Man kan inte ta på sig offerkoftan så fort man tillåtit andra att gå över gränsen.
    Hon är ju fortfarande kvar hos honom, så vad visar hon honom?
    Jo, att hans beteende är ok.
    Läs på om normaliseringsprocesser. Om det vore så enkelt som du skriver skulle ingen människa leva i misshandelsförhållanden. 
  • Anonym (Men för i helv...!!)

    De som sitter och tigger utanför Coop verkar ha bättre liv än du, för de slipper dra runt på en massa småbarn medan de tigger om en swish.

    Det låter helt absurt att någon kvinna skulle gå med på hälften av det där. En man som ens föreslog mig detta i teorin hade fått en spark där bak och åkt ut.

    Han kommer med minst 60% sannolikhet (samborelation) att lämna dig senare och du kommer att stå där med noll pension och få käka kattmat på gamla dar.

    Vakna nu för höge farao och gör nåt åt detta! Om du tror att den där kommer att göra rätt för sig och ta hand om dig längre fram i livet så är du mer än lovligt naiv.

  • Anonym (HHH)
    Anonym (Pea) skrev 2023-08-13 12:17:56 följande:
    Läs på om normaliseringsprocesser. Om det vore så enkelt som du skriver skulle ingen människa leva i misshandelsförhållanden. 
    Jag är uppväxt med en mamma som stannade trots att min pappa höll på att ha ihjäl både henne och oss barn.
    Hon fick hjälp från samhället, sina syskon o arbetskamrater o hade världens chans att komma bort när hon äntligen gjorde en polisanmälan, men vad gjorde hon?
    Jo, Hon tog tillbaka anmälan o han slapp ur häktet o sen fortsatte det som innan. 
    Hon ville inte lämna huset o tvingas bo i en lägenhet o dessa jävla orden....han är ju inte arg jämt. 
    Jag var 18 år när tvingades flytta hemifrån o hade turen att få bo hos en mycket äldre man så jag slapp att bo på gatan. Han blev min pojkvän o utnyttjade mig då jag var en osäker o rädd tonåring utan något kontaktnät, kommunen ansåg att mina föräldrar fortfarande hade ansvar för mig då jag fortfarande gick i skolan,. Men jag lämnade honom. Det är inte lätt att stå ensam som 19-åring utan pengar eller familj/vänner, men jag gjorde det.
    Så jo, det är så enkelt.
  • Anonym (Sorrynotsorry)

    Det låter som att din man inte älskar dig, och som att du skulle vara lyckligare, ha mer fritid och pengar, samt mindre besvikelse i ditt liv om du lämnade honom. 
    Förstår verkligen hur svårt det skulle vara att lämna honom när ni har barn ihop och du är gravid. Men du kommer krascha helt ganska snart efter nya barnet kommer och det kommer skada dig och dina barn permanent.
    Säger inte detta för att vara elak utan för att det är sant, hoppas verkligen det bästa för dig och dina barn!

  • Core

    Till att börja med ska du ju ha ett jobb och kräva delad föräldraledighet under de omständigheterna. Du lever på en sopa, se till att bli självförsörjande 

  • Anonym (Ui)

    Men jisses, finns ju INGA fördelar för dig med att bo med honom!

  • Anonym (Ui)

    När du skiljer dig så är det mycket viktigt att du orkar stå på dig och begär hälften av alla tillgångar! Du kan räkna av ditt studielån också! Be om hjälp anonymt i Facebook-grupper, Ekonomiguiden eller vad den heter har tagit upp sånt här. För barnens skull tar du allt du har rätt till!!
    Kolla även Instagramkontot Mansbebisar, där kan du få bra stöd om du skickar ett inlägg. 

  • Anonym (Pea)
    Anonym (HHH) skrev 2023-08-13 18:50:02 följande:
    Jag är uppväxt med en mamma som stannade trots att min pappa höll på att ha ihjäl både henne och oss barn.
    Hon fick hjälp från samhället, sina syskon o arbetskamrater o hade världens chans att komma bort när hon äntligen gjorde en polisanmälan, men vad gjorde hon?
    Jo, Hon tog tillbaka anmälan o han slapp ur häktet o sen fortsatte det som innan. 
    Hon ville inte lämna huset o tvingas bo i en lägenhet o dessa jävla orden....han är ju inte arg jämt. 
    Jag var 18 år när tvingades flytta hemifrån o hade turen att få bo hos en mycket äldre man så jag slapp att bo på gatan. Han blev min pojkvän o utnyttjade mig då jag var en osäker o rädd tonåring utan något kontaktnät, kommunen ansåg att mina föräldrar fortfarande hade ansvar för mig då jag fortfarande gick i skolan,. Men jag lämnade honom. Det är inte lätt att stå ensam som 19-åring utan pengar eller familj/vänner, men jag gjorde det.
    Så jo, det är så enkelt.

    Jag förstår att du är besviken på din mamma. Och jag förstår verkligen att du är stolt över vad du klarade av att göra - det ska du vara! Men det gör inte att de psykologiska processer som jag nämnt inte existerar. 


    Den som bär den absolut största skulden för hur din barndom blev är din pappa. Du och din mamma är båda hans offer. 


    https://www.roks.se/har-finns-kunskap/normaliseringsprocessen 

    https://varningstecken.n.nu/

  • Anonym (Pea)

    Att vara utsatt för ekonomiskt våld kan många gånger öka utsattheten och försvåra möjligheten att lämna relationen då den utsatta hamnat i en beroendeställning gentemot våldsutövaren.


    Ekonomiskt våld kan exempelvis innebära att:


    Du på olika sätt är i ekonomiskt beroendeställning gentemot våldsutövaren

    Du ej får tillgång till pengar eller insyn i ekonomin

    Du får "veckopeng" av våldsutövaren

    Du tvingas redovisa dina olika inköp och utgifter

    Våldsutövaren tar lån, skapar konton eller registrerar fordon/företag i ditt namn

    Våldsutövaren sätter dig i skuld eller orsakar att du får betalningsanmärkningar i ditt namn

    Våldsutövaren registrerar dig som anställd inom eget företag och tar ut lön till sig själv.

    https://www.unizonjourer.se/kvinnojourensigtuna/vad-ar-vald/ekonomiskt-materiellt-vald/
  • Anonym (HHH)
    Anonym (Pea) skrev 2023-08-14 09:33:14 följande:

    Jag förstår att du är besviken på din mamma. Och jag förstår verkligen att du är stolt över vad du klarade av att göra - det ska du vara! Men det gör inte att de psykologiska processer som jag nämnt inte existerar. 


    Den som bär den absolut största skulden för hur din barndom blev är din pappa. Du och din mamma är båda hans offer. 


    https://www.roks.se/har-finns-kunskap/normaliseringsprocessen 

    https://varningstecken.n.nu/


    Min pappa va störd redan från början, det visste hon om. Hon hade egen lägenhet, jobb o fungerande kontaktnät så hon kunde ha gått första gången han slog, vilket hon berättat så många gånger att han gjorde med än gång de möttes. 
    Hon valde honom trots det o utsatte sen mig o mina syskon för vidrigheter. 
    Man kan skylla på att man bryts ner psykiskt men det är inget som bara händer sådär utan det tar tid o under den tiden kan man välja att gå.
  • Anonym (Pea)
    Anonym (HHH) skrev 2023-08-14 22:48:58 följande:
    Min pappa va störd redan från början, det visste hon om. Hon hade egen lägenhet, jobb o fungerande kontaktnät så hon kunde ha gått första gången han slog, vilket hon berättat så många gånger att han gjorde med än gång de möttes. 
    Hon valde honom trots det o utsatte sen mig o mina syskon för vidrigheter. 
    Man kan skylla på att man bryts ner psykiskt men det är inget som bara händer sådär utan det tar tid o under den tiden kan man välja att gå.
    Ja, det är just det som är normaliseringsprocessen. Det sker över tid och successivt. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (HHH) skrev 2023-08-14 22:48:58 följande:
    Min pappa va störd redan från början, det visste hon om. Hon hade egen lägenhet, jobb o fungerande kontaktnät så hon kunde ha gått första gången han slog, vilket hon berättat så många gånger att han gjorde med än gång de möttes. 
    Hon valde honom trots det o utsatte sen mig o mina syskon för vidrigheter. 
    Man kan skylla på att man bryts ner psykiskt men det är inget som bara händer sådär utan det tar tid o under den tiden kan man välja att gå.

    Det tar tid och är därför svårare att märka och förstå vidden av, därav svårare att lämna. Som liknelse finns ju exemplet med grodan som stoppas ner i kokande vatten som då reagerar med att försöka hoppa ur, jämfört med den som sätts ner i kallt vatten som gradvis värms upp och som aldrig förstår vad det är som händer utan kokas levande...

    Som tidigare nämnts finns det till och med ett namn på det  eftersom det är så vanligt.


    Sen tror jag även att det är lättare idag som kvinna att lämna, än bara för 20-30 år sedan, för att inte jämföra med ännu längre tillbaka, de flesta har ekonomiska förutsättningar för att göra det och de flesta är medvetna om att det är bättre att växa upp med en lycklig förälder än med två som inte mår bra och där den ena trycker ner eller misshandlar den andra. Finns ju mycket forskning som säger att barn som vuxit upp under såna förhållanden lätt hamnar i likadana förhållanden när de blir vuxna, och den infon är lättillgänglig via nätet nuförtiden.

    Sen är det alltid lätt att vara efterklok också, jag borde ha förstått vid första tecknet är det många som säger, vilket är lätt när man sitter med facit i hand.


    Sen förstår jag att du tycker hon gjorde fel, det låter ju verkligen som att hon borde ha lämnat, hon kanske var rädd att om hon går så skulle han bara ge sig på er när ni bodde hos honom och hon inte fanns i närheten. (Även om det låter som han inte borde haft rätt till jättemycket umgänge)

  • Anonym (HHH)
    Anonym (Lis) skrev 2023-08-14 23:52:50 följande:

    Det tar tid och är därför svårare att märka och förstå vidden av, därav svårare att lämna. Som liknelse finns ju exemplet med grodan som stoppas ner i kokande vatten som då reagerar med att försöka hoppa ur, jämfört med den som sätts ner i kallt vatten som gradvis värms upp och som aldrig förstår vad det är som händer utan kokas levande...

    Som tidigare nämnts finns det till och med ett namn på det  eftersom det är så vanligt.


    Sen tror jag även att det är lättare idag som kvinna att lämna, än bara för 20-30 år sedan, för att inte jämföra med ännu längre tillbaka, de flesta har ekonomiska förutsättningar för att göra det och de flesta är medvetna om att det är bättre att växa upp med en lycklig förälder än med två som inte mår bra och där den ena trycker ner eller misshandlar den andra. Finns ju mycket forskning som säger att barn som vuxit upp under såna förhållanden lätt hamnar i likadana förhållanden när de blir vuxna, och den infon är lättillgänglig via nätet nuförtiden.

    Sen är det alltid lätt att vara efterklok också, jag borde ha förstått vid första tecknet är det många som säger, vilket är lätt när man sitter med facit i hand.


    Sen förstår jag att du tycker hon gjorde fel, det låter ju verkligen som att hon borde ha lämnat, hon kanske var rädd att om hon går så skulle han bara ge sig på er när ni bodde hos honom och hon inte fanns i närheten. (Även om det låter som han inte borde haft rätt till jättemycket umgänge)


    Jag förstår hur du menar o till viss del håller jag med, men i min familjesituation som va...... när grodan får höra från både familj, grannar, polis, skola, vänner, sina barn från bup att detta måste få ett slut o grodan till o med skaffar sig en tillfällig älskare för att orka med o tvingar mig att ljuga o ta hand om systern som va bebis då medan jag var 9 år...då spelar det ingen roll hur långsamt vattnet värms upp. Grodan har ju fortfarande ett val o stöd från från samhället finns.
    I min familjs fall, så hade det blivit ett långt fängelsestraff om grodan inte tagit tillbaka alla anklagelserna o låtit allt fortsätta. 

    Funderade på om jag skulle skicka detta då jag sen länge funderat på ev diagnos o störning hos båda mina föräldrar.
    Kärnan i min tanke är att medan vattnet börjar värmas upp, så brukar omgivningen varna...inte alltid men då o då...o väljer då grodan att inte lyssna så har ju grodan valt sin situation. 
  • Anonym (Ui)

    Såg nu att han står själv på lånet. Äger han hela bostaden själv? Varför ska du då betala för hans bostad? Eftersom ni är gifta får du hälften när ni skiljer er, men han kan ju ha skrivit att bostaden är enskild egendom?

Svar på tråden Blir snart galen