• Shakira88

    Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller

    Detta är något jag länge funderat på och jag har ju bara egentligen kunskap utifrån min anställning som arbetare med kollektivavtal.
    Men jag undrar vad som gä?ler för tjänstemän som mer har en fast lön för att utföra ett jobb. Behöver  de inte följa arbetstidslagarna som gäller för oss andra? Tex 11 timmars dygnsvila. Eller regeln som säger att du endast får jobba max 11 dagar på rad. Om tex chefen jobbar hela helgen förutom veckans jobb, måste denne inte då ha betald ledighet den 12 e dagen som det är för oss andra?

    Varför jag undrar är för en närstående till mig blivit lite högre chef på en firma och jobbar nu hur mycket som helst. Kommer oftast hem kl 21 och äter o sover. Sen upp igen vid 6 och iväg till jobbet igen. 
    Även jobbar hela helgen utan att reflektera alls över det. 

  • Svar på tråden Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller
  • Anonym (Haha)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-08-17 13:09:15 följande:

    Jag blir mindre och mindre förvånad över att problemen relaterade till "psykosocial arbetsmiljö" och alla andra stressrelaterade problem som skjutit i höjden senaste årtiondena ju större insikt jag får i tjänstemännens arbetsvillkor.

    Jag är så oerhört tacksam att jag är en simpel arbetare och dessutom fackligt engagerad.

    Vad är det som driver folk till att vilja dra på sig ansvar över saker som de inte har full kontroll över?? Vem accepterar ens konceptet att som anställd få betalt för utfört arbete istället för arbetad tid? Varför?


    Jag gillar min förtroendearbetstid. Kan gå ifrån mitt på en dag och ta ett ärende utan att hålla på med flex och komp eller nåt tidkort för det. 


    Men jag tillhör också de som faktiskt ser till att jobba mindre och göra sånt om jag jobbat mer ett tag. Så att det inte blir ett ensidigt förtroende, så att säga.

    Har faktiskt snarare fått det psykiskt lugnare av att styra min tid så själv och jobba effektivt mär jag jobbar, än att sitta fast i flex/komp-världen.

  • Anonym (Eget ansvar)
    Shakira88 skrev 2023-08-14 22:07:53 följande:
    Hahaha, fy fasen va sjukt.
    Jag tycker det är så sorgligt att många drivs till att jobba såhär. Vill man inte ha ett liv?
    Människor får ta eget ansvar och sätta egna gränser. Oreglerad arbetstid, eller förtroendearbetstid är inte så ovanligt. Vissa väljer att jobba jämt, andra prioriterar annat som familj, eller fritidsintressen.

    På en tidigare arbetsplats hade vi oreglerad arbetstid. En kollega lackade ur när hon tyckte hon hade lika hög belastning på deltid som vi andra på heltid. Hon fräste ifrån och då drog dom ner hennes arbetsmängd. Man kan tycka att chefen borde uppmärksammat detta själv utan påtalande, men så fungerar det inte nödvändigtvis. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-17 11:35:31 följande:
    Nej det kommer det inte, de kollektivavtal som medgett schemaläggning på 9h dygnsvila kommer förlora den rätten. Och kommuner generellt kommer inte söka dispens ens (om de inte har arbetsgivaransvar för räddningstjänst - som annars ofta ligger i förbund) för det är SÅ många parametrar som ska uppfyllas först som slutändan handlar om bemanning = pengar.
    Sen finns det alltid verksamheter som skiter i reglerna, men de kollektivavtalade avvikelserna som funnits kommer att bli ytterst ytterst få.
    Jodå, vissa verksamheter har redan dispens från lagändringen. 
    Sen kan du ju fråga dog själv hur jag vet det  :) 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-17 14:15:10 följande:
    Jodå, vissa verksamheter har redan dispens från lagändringen. 
    Sen kan du ju fråga dog själv hur jag vet det  :) 
    Det intresserar mig inte. Då har ni redan dispens.
    Dispens och kollektivavtal är helt olika saker. 
    Här i tråden talas för övrigt om tjänstemannaavtal med förtroendetid och dessa lär varken söka dispens eller få den godkänd i teorin. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-17 15:51:42 följande:
    Det intresserar mig inte. Då har ni redan dispens.
    Dispens och kollektivavtal är helt olika saker. 
    Här i tråden talas för övrigt om tjänstemannaavtal med förtroendetid och dessa lär varken söka dispens eller få den godkänd i teorin. 
    Och jag förklarar för dig att det visst kommer att finnas delar i lokala kollektivavtal som ger möjlighet att frångå. Vilket du påstod inte skulle vara möjligt efter 1 oktober, vilket är fel. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-17 16:07:00 följande:
    Och jag förklarar för dig att det visst kommer att finnas delar i lokala kollektivavtal som ger möjlighet att frångå. Vilket du påstod inte skulle vara möjligt efter 1 oktober, vilket är fel. 
    Lokala kollektivavtal är ytterligare ett steg längre bort från lagen och något annat än både kollektivavtal generellt och lag. 
    För den typen av organisation som diskuteras här (vilket väl är vad man bör utgå ifrån?) kommer det inte vara möjligt efter 1 oktober.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-17 21:59:10 följande:
    Lokala kollektivavtal är ytterligare ett steg längre bort från lagen och något annat än både kollektivavtal generellt och lag. 
    För den typen av organisation som diskuteras här (vilket väl är vad man bör utgå ifrån?) kommer det inte vara möjligt efter 1 oktober.
    1 varför bör man utgå ifrån det? 
    2 du skrev i generella ordalag och så fick du mitt svar. 
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-17 15:51:42 följande:
    Det intresserar mig inte. Då har ni redan dispens.
    Dispens och kollektivavtal är helt olika saker. 
    Här i tråden talas för övrigt om tjänstemannaavtal med förtroendetid och dessa lär varken söka dispens eller få den godkänd i teorin. 
    Nu ksnske jag inte fattar detta, men hur ska förtroendetidsavtal kunna regleras med dygnsvila? Förtroendetiden i sig går ju ut på att man styr jobbet själv. Att jag kan pausa 3 h på dagen men jobba sen kväll istället om det passar min livssituation bättre.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Haha) skrev 2023-08-18 07:03:56 följande:
    Nu ksnske jag inte fattar detta, men hur ska förtroendetidsavtal kunna regleras med dygnsvila? Förtroendetiden i sig går ju ut på att man styr jobbet själv. Att jag kan pausa 3 h på dagen men jobba sen kväll istället om det passar min livssituation bättre.
    Avtal om förtroendearbetstid är till 99% lokala (LOK) eller inte ens reglerade utan mer av något slags intern policyfråga.
    Men alla måste följa lagen, om man inte har ett LOK särskilt kring det eller har dispens. Vilket man förmodligen inte har när det gäller en tjänstemannaorganisation.
    Även den som har förtroendearbetstid måste ju på något vis ramas in, rapportera tid eller på annat sätt i dialog med ansvarig chef ge en bild av hur hen faktiskt lägger sin tid. Alla de lagar vi har på arbetsmarknaden gäller även den som arbetar med sk. förtroendearbetstid (som semester som också diskuterats här). De är författade så att de inte kan sättas ur spel för att man lokalt tänker att tjänstemän som jobbar måndag-fredag i normalfallet, ska ges en möjlighet att bestämma lite mer över sin tid. Dessa ska fortfarande ha raster regelbundet, de har rätt till dygns-och veckovila, de ska ha sin semester osv.

    Att det passar din livssituation är en sak. Men att regelbundet förlägga arbetstid till 23 tex och sen börja jobba igen 07 nästa morgon kommer vara ett brott mot arbetstidslagen. Sen hur det ska upptäckas... ptja..
    Har man aktiva HR-personer som har koll på arbetsmiljö och ev problem som kan komma av det här arbetssättet skulle ju kunna börja grotta i hur folk faktiskt jobbar, hitta såna här mönster och sätta P för det. Men redovisar man inte tid överhuvudtaget så blir det ju svårt.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Haha) skrev 2023-08-18 07:03:56 följande:
    Nu ksnske jag inte fattar detta, men hur ska förtroendetidsavtal kunna regleras med dygnsvila? Förtroendetiden i sig går ju ut på att man styr jobbet själv. Att jag kan pausa 3 h på dagen men jobba sen kväll istället om det passar min livssituation bättre.
    Formelt, även om många skiter idet, ska även de med förtroendetid registrera den tid du arbeter. Just för att hålla koll på dygnvila, övertidstak mm. För även med förtroendetid gäller arbetstidslagar och delar av kollektivavtalen. Sen utgår det ingen ersättning utöver månadslönen.

    Inom visa brancher är det noga då arbetad tid är grund för kund och internfakturering.

    Den finns en annan aspekt av det hela. Händer det något medans man jobbar, en olycka,  kan det bli problem med försäkringsersättning om det inte är tydligt att det sker på arbetstid.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-18 07:25:38 följande:
    Avtal om förtroendearbetstid är till 99% lokala (LOK) eller inte ens reglerade utan mer av något slags intern policyfråga.
    Men alla måste följa lagen, om man inte har ett LOK särskilt kring det eller har dispens. Vilket man förmodligen inte har när det gäller en tjänstemannaorganisation.
    Även den som har förtroendearbetstid måste ju på något vis ramas in, rapportera tid eller på annat sätt i dialog med ansvarig chef ge en bild av hur hen faktiskt lägger sin tid. Alla de lagar vi har på arbetsmarknaden gäller även den som arbetar med sk. förtroendearbetstid (som semester som också diskuterats här). De är författade så att de inte kan sättas ur spel för att man lokalt tänker att tjänstemän som jobbar måndag-fredag i normalfallet, ska ges en möjlighet att bestämma lite mer över sin tid. Dessa ska fortfarande ha raster regelbundet, de har rätt till dygns-och veckovila, de ska ha sin semester osv.

    Att det passar din livssituation är en sak. Men att regelbundet förlägga arbetstid till 23 tex och sen börja jobba igen 07 nästa morgon kommer vara ett brott mot arbetstidslagen. Sen hur det ska upptäckas... ptja..
    Har man aktiva HR-personer som har koll på arbetsmiljö och ev problem som kan komma av det här arbetssättet skulle ju kunna börja grotta i hur folk faktiskt jobbar, hitta såna här mönster och sätta P för det. Men redovisar man inte tid överhuvudtaget så blir det ju svårt.

    Helt sjukt dock.


    Efter 15 år i arbetslivet har jag äntligen en arbetsform som passar mig, där jag kan passa ihop jobbet (jag jobbar alltid bäst när jag får jobba extremt intensivt eftersom jag krasst sett är bra på att få mycket gjort på kort tid när jag fokuserar) och privatlivet (kan göra ärenden på dagen när allt är öppet och leka med mina barn och ge dem tid efter förskolan) och sen jobba lite på kvällen (när jag jobbar bra eftersom jag är tillfreds med dagen). Det är första gången i hela mitt yrkesliv jag har en balans slm passar mig och där jag inte är stressad med huvudvärk hur jag ska få ihop det.

    Men då ska alltså HR kunna stänga detta för mig för ?arbetsmiljö?, istället kräva att jag jobbade mer vanliga tider, vilket gav längre dagar på förskolan för mina barn, mindre tid för mig med dem (eller gå ned i tid och få mindre pengar), göra att jag fick svårt med ärenden på dagen, (då jag bor på landet hinns de inte efter jobb) och sen ska jag då göra vad, sitta hemma och se Bonde söker fru på kvällen av rastlöshet?

    Heja.

  • Anonym (Chef)
    Anonym (Haha) skrev 2023-08-18 07:54:38 följande:

    Helt sjukt dock.


    Efter 15 år i arbetslivet har jag äntligen en arbetsform som passar mig, där jag kan passa ihop jobbet (jag jobbar alltid bäst när jag får jobba extremt intensivt eftersom jag krasst sett är bra på att få mycket gjort på kort tid när jag fokuserar) och privatlivet (kan göra ärenden på dagen när allt är öppet och leka med mina barn och ge dem tid efter förskolan) och sen jobba lite på kvällen (när jag jobbar bra eftersom jag är tillfreds med dagen). Det är första gången i hela mitt yrkesliv jag har en balans slm passar mig och där jag inte är stressad med huvudvärk hur jag ska få ihop det.

    Men då ska alltså HR kunna stänga detta för mig för ?arbetsmiljö?, istället kräva att jag jobbade mer vanliga tider, vilket gav längre dagar på förskolan för mina barn, mindre tid för mig med dem (eller gå ned i tid och få mindre pengar), göra att jag fick svårt med ärenden på dagen, (då jag bor på landet hinns de inte efter jobb) och sen ska jag då göra vad, sitta hemma och se Bonde söker fru på kvällen av rastlöshet?

    Heja.


    Kan och vill är två olika saker . Om alla är nöjda med upplägget lär det inte hända något.

    Rent formellt kan din chef kräva att du registrerar tid, jobbar under de tider som finns i avtalet mm. Gör du inte det kan det leda till diciplinära åtgärder.

    Men, är alla nöjda och glada lär inget hända.

    Vad en ag kan råka ut för är om du tex blir sjuk av jobbet eller råkar ut för en olycka  och fack/polis börjar utreda kan det blir påföljde, t ex böter,  för företaget.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Chef) skrev 2023-08-18 08:01:44 följande:
    Kan och vill är två olika saker . Om alla är nöjda med upplägget lär det inte hända något.

    Rent formellt kan din chef kräva att du registrerar tid, jobbar under de tider som finns i avtalet mm. Gör du inte det kan det leda till diciplinära åtgärder.

    Men, är alla nöjda och glada lär inget hända.

    Vad en ag kan råka ut för är om du tex blir sjuk av jobbet eller råkar ut för en olycka  och fack/polis börjar utreda kan det blir påföljde, t ex böter,  för företaget.

    Vi har ju inga tider satta i sten så i avtalet när det kommer till förtroendetidens stycken, har läst det noga tycker jag. Tid registreras men det är ju bara arbetad tid, inte när på dagen.


    Det jag skulle bli sjuk av, är ett tvång att återgå till att inte få styra min tid. När jag jobbat så har jag genomgående varit mer stressad och mått sämre och varit nära sjukskrivning inför varje sommarsemester. Som sagt, det här är första gången på 15 år jag mår bra på jobb och har en balans i livet.

  • Anonym (Chef)
    Anonym (Haha) skrev 2023-08-18 08:17:56 följande:

    Vi har ju inga tider satta i sten så i avtalet när det kommer till förtroendetidens stycken, har läst det noga tycker jag. Tid registreras men det är ju bara arbetad tid, inte när på dagen.


    Det jag skulle bli sjuk av, är ett tvång att återgå till att inte få styra min tid. När jag jobbat så har jag genomgående varit mer stressad och mått sämre och varit nära sjukskrivning inför varje sommarsemester. Som sagt, det här är första gången på 15 år jag mår bra på jobb och har en balans i livet.


    Som sagt , är alla nöjda lär inget hända
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Chef) skrev 2023-08-18 08:21:01 följande:
    Som sagt , är alla nöjda lär inget hända
    Litar inte nog på min HR för det. De har ändrat saker ÄVEN där alla är nöjda, pga principskäl.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Haha) skrev 2023-08-18 08:39:04 följande:
    Litar inte nog på min HR för det. De har ändrat saker ÄVEN där alla är nöjda, pga principskäl.
    Samma erfarenhet här. Det går "mode" i sånt och alla ska sätta sin prägel...
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-18 08:55:29 följande:
    Samma erfarenhet här. Det går "mode" i sånt och alla ska sätta sin prägel...
    Ja. Och argumenten vi får är att det är positivt för oss. Även när man förklarar varför det inte gäller får man svaret att det nog kommer bli bättre. HR i mina ögon är värdelösa.

    Därför blir jag orolig för såna principförändringar eftersom jag vet att för min del vore det katastrof igen. 
Svar på tråden Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller