• sitter

    BMI 35,7

    Vill du följa min vikt- och träningsresa? Det kommer att bli tufft för mig så jag kommer att behöva pepp från er ibland!
         För tre år sedan, innan en olycka som förändrade mitt liv, joggade jag tre gånger i veckan, ca 2 mil i veckan. Jag kunde stå i plankan i över två minuter och göra mer än 10 armhävningar på tå. Jag vägde 65 kg till mina 163 cm. Så ingen superatlet (som ni ser) men jag var nöjd med min kropp och jag kände mig frisk och stark. 
         Olyckan ledde mig in i en lång period av smärta, som gav upphov till ond cirkel: det gör ont att jogga = jag äter istället. Och ju mer jag gick upp i vikt, desto svårare blev det att motivera sig att jogga. Mest av allt var jag ledsen för att min kropp inte fungerade fullt ut längre, och som tröst åt jag. På dessa tre år har jag gått upp till 94,9 kg, när jag nu äntligen känner att jag sörjt färdigt över min kropp och måste vända skeppet! 
         Utgångsläge: 94,9 kg, BMI 35,7, midjemått: 107 cm, ork: ingen (det är jobbigt att knyta skorna).
         Mål: 65 kg (juni 2025, när maken och jag firar silverbröllop och ska familjefotograferas) Delmål: springa vårruset våren 2024.
         Metod: LCHF (jag vet att ny forskning visar att den ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, men det gör ju ett BMI på 35 också). Så fort jag blivit av med plantar fasciit som jag dragits med sedan i februari (ska få stötvågsbehandling i september och räknar med att kunna gå promenader efter det) ska jag börja gå ett varv i springspåret för att på sikt kunna ta några joggningssteg också. 

    På måndag börjar jag! De sista dagarna innan måndag ska jag trappa ned och förbereda mig mentalt. Nu är det dags!

  • Svar på tråden BMI 35,7
  • sitter

    Det känns så bra! Omställningsbesvären är över! Jag är glad, rätt så pigg, och känner mig härligt igång!
    Förra måndagen stod vågen på 93,5 (= -2,5 kg) och idag på 92,4 (= -3,6 kg). Så 3,6 kg får man väl vara nöjd med på två veckor? Skrattande

    Cyklar till och från jobbet - en mil per dag - precis lagom med elcykel. Helt klart pulshöjande även om jag får hjälp nu och då från motorn. 

    Har inte varit så svårt sugen så ofta, men dom få gångerna blev det sådana här snacks av fläsksvål, om ni vet vad jag menar. Goa grejor! 

    På onsdag ska jag få stötvågsbehandling så jag räknar med att dumma hälsporren snart ska ge med sig. Då blir det skogspromenader! 

    Tjoho!

    Tack alla ni som skriver fina och peppande saker och tips!

  • sitter

    90,4 kg = 5,6 kg minus på 4 veckor. Känns bra! Det rullar på - med lchf, rehab. Inga stora motgångar (än). Ser i princip ingen skillnad än, så det väntar jag på!

  • sitter

    I morgon har det gått sju veckor, och det rullar på. Vägde 89,6 kg i måndags efter en liten viktökning på 2 hg sedan veckan innan. Så nu hoppas jag på ett rejält tapp i morgon! 6,4 kg på sex veckor är väl annars rätt ok. Jag äter ju inte strikt lchf utan unnar mig alla slags grönsaker och rotsaker (förutom potatis). Ibland äter jag panerat kött och idag var jag på fest där det bjöds på lasagne. Alltså åt jag lasagne. Så ingen strikt lchf, men så länge jag kämpar på mot målet så får det vara bra så. 

    Hoppas ni alla där ute har det bara bra, och att ni orkar kämpa med det ni har framför er! Glad

  • Guldnovan
    sitter skrev 2023-10-01 19:32:58 följande:

    I morgon har det gått sju veckor, och det rullar på. Vägde 89,6 kg i måndags efter en liten viktökning på 2 hg sedan veckan innan. Så nu hoppas jag på ett rejält tapp i morgon! 6,4 kg på sex veckor är väl annars rätt ok. Jag äter ju inte strikt lchf utan unnar mig alla slags grönsaker och rotsaker (förutom potatis). Ibland äter jag panerat kött och idag var jag på fest där det bjöds på lasagne. Alltså åt jag lasagne. Så ingen strikt lchf, men så länge jag kämpar på mot målet så får det vara bra så. 

    Hoppas ni alla där ute har det bara bra, och att ni orkar kämpa med det ni har framför er! Glad


    6 kg på 6 v är väldigt bra! 🌷
  • Guldnovan
    Guldnovan skrev 2023-10-01 20:06:12 följande:
    6 kg på 6 v är väldigt bra! 🌷
    7 var det tydligen men det är ff bra gjort! 
  • sitter

    Johoo! I går måndag vägde jag 85,9 kg = minus 10 kg sedan start! Känns superbra! 10 kg minus på 9 veckor, så det rullar ju på! Det bästa av allt är att jag inte är superstrikt (lchf), utan kan äta alla grönsaker och rotsaker (men inte potatis) och att jag några få gånger har ätit det jag inte ska, men utan att överge dieten. Så länge det rullar på så här så går det ju lätt! :) 

    Nya delmålet är att ligga under 80 till jul, och det känns görbart (som det ser ut nu). Nu börjar jag också märka lite skillnad, har fått gå ner en klädstorlek, och börjar märka att kroppen blivit lite mindre. Men mycket kvar än! 

    Det som är tråkigt är att fotsmärtan inte gått bort, trots väldigt många stötvågsbehandlingar. Vissa dagar gör det så ont att jag typ måste halta. Om det hade varit plantar fasciit borde det ha gått över vid det här laget, så nu har jag fått röntga foten så de kan kolla att det inte är något annat. Så min tanke om att vara igång med skogspromenader vid det här laget: den tanken går inte alls.... Jag kan inte ta ett steg i onödan, det går inte. Men jag cyklar till jobbet, och gör rejält rehabpass varannan dag. Det måste tyvärr räcka så. 

    Ha det så fint där ute och lycka till med allt ni gör! 

  • sitter

    84,1 kg i måndags, så det rullar på. 11,9 kg minus, vilket känns fint, och får mig att tro och fortsätta hoppas på att väga under 80-strecket till jul. Ska väl kunna gå. 

    Äter absolut inte strikt lchf, men har plockat bort allt som har socker, potatis, ris, pasta och mjöl i sig. Är aldrig hungrig längre, så behöver inte heller småäta eller fylla på energi förutom vid måltiderna.

    Den här veckan har jag dock unnat mig lite extra eftersom det varit höstlov för barnen, och gått ifrån mina vanliga förhållningsregler. Det blev en macka igår, och när jag bodde på hotell blev det en pannkaka med sylt och grädde till frukost. Men jag stannade vid det: åt intre fem pannkakor, och inte den där juicen och croissanten som jag förr absolut skulle ätit av. Ska bli mycket spännande att se vad vågen säger i morgon när jag som sagt ätit mer kolhydrater än vanligt denna vecka. Kanske inte blir något tapp. Men då blir det det veckan efter, istället. Vi får väl se!

  • sitter

    83,5 kg. Minus 12,5 kg på 100 dagar. 100 dagar just idag!!! ;) Mindre än 20 kg kvar att tappa till mål. 
    Det har gått lite trögt på slutet men jag har ätit mindre strikt än vanligt. Och det är ju inte konstigt att det stannar av lite nu och då. Så det är bara att kämpa på!

  • sitter

    80,7 kg. Det har gått trögt i slutet (ätit mer kolhydrater än vanligt de sista veckorna), så tyvärr klarar jag nog inte delmålet att ligga under 80 till jul. Men det är väl så det är när det börjar närma sig jul. Det är bara att hänga i! Fortfarande många kilo kvar till målvikt, så det är bara att hänga i och kämpa på. Hälsporren börjar äntligen bli bättre, så efter jul kanske jag kan börja så smått med promenader? Ska det bli Vårruset är det ju dags att komma igång. 

  • Agda90
    sitter skrev 2023-12-14 10:57:16 följande:

    80,7 kg. Det har gått trögt i slutet (ätit mer kolhydrater än vanligt de sista veckorna), så tyvärr klarar jag nog inte delmålet att ligga under 80 till jul. Men det är väl så det är när det börjar närma sig jul. Det är bara att hänga i! Fortfarande många kilo kvar till målvikt, så det är bara att hänga i och kämpa på. Hälsporren börjar äntligen bli bättre, så efter jul kanske jag kan börja så smått med promenader? Ska det bli Vårruset är det ju dags att komma igång. 


    Det är TIO dagar kvar till jul!
    Om du håller dig till LCHF på ditt sätt utan att öka kolhydraterna så finns det inget som säger att du INTE hamnar under 80 kg tills dess!!


    Heja dig! Grymt jobbat!!!! 

  • sitter

    79,5 kg vägde jag till jul! Jag klarade mitt delmål! SkrattandeSkrattandeSkrattande

    Imorse vägde jag 79,6 vilket känns finemang efter en hel del extra kolhydrater i samband med en utlandsresa efter nyår. 

    Så dags att sätta upp nya delmål: 
    * Under 70 kg till midsommar
    * eftersom hälsporren fortfarande inte är helt bra får jag avvakta med joggning, men så fort jag blir av med min hosta planerar jag att kombinera mina rehab-pass med extra styrka för knän, ben, mage och rygg. 
    * 76 kg (dvs 20 minus från start) i slutet av februari

    Vi får se om det går. Just nu är jag bara så lycklig över att jag lyckats kunna äta lite kolhydrater utan att tappa taget helt. Jag har unnat mig rödbetor, morot, lök, och någon gång till och med bröd till hamburgaren. Några chokladbitar på julafton. Sill och Janssons frestelse under hela julhelgen. Detta utan att vräka i mig chips, öl och godis efteråt eftersom "allt ändå är förstört". Det är den största vinsten, eftersom det indikerar att jag hittat en ät-stil för resten av livet. 

    Heja alla er därute! SkrattandeSkrattandeSkrattande

  • sitter

    Under 76 kg idag! Vilket var mitt delmål till slutet av februari, så det höll inte riktigt. Men idag 75,9 kg! = minus 20,1 kg sedan augusti. Så det känns fint - och nu märker jag ju också en stor skillnad. Har fått lägga bort en massa tröjor och överdelar och plocka fram en annan storlek. 

    Nästa delmål: under 70 till midsommar. Jag tänker att det kan gå. 

    Ha det fint alla därute! Skrattande

  • Frizzles

    Hej! Gud vad du inspirerar mig!! Jag vill göra samma viktresa som du. Det känns som att jag läser min egna kroppsbeskrivning i ditt första inlägg, dock med 10 cm mer i längd. Dvs samma vikt och samma målvikt (som antagligen behöver justeras). Istället för plantar fasciit så har jag rejält ont i ländryggen, känslomässigt trauma från ett tidigare ischias och en avvecklad bukmuskulatur sedan graviditet och förlossning i november. Allt det där löser sig så småningom, men precis som du gjort antar jag att det bara är att ta tag i det som går att ta tag i så länge.

    Hur har det gått för dig sedan i mars? Tränar du på gym?

    Hur har du och maken kompletterat varandra i detta? Jag och min sambo påverkar varandra starkt och det är väldigt svårt att låta bli de där sötsakerna när han sitter och mumsar i sig... och vice versa. 

Svar på tråden BMI 35,7