• svansmamman

    Överleva med två små?

    Ikväll sköljde det över mig, alla tankar kring hur det kommer gå med två barn. Jag är gravid i vecka 17, en riktig hoppsan som blev till trots preventivmedel. Sonen kommer vara 1,5 år när lillebror kommer. Jag har redan sedan start känt mig ?orolig?, men de senaste dagarna har mer verkliga vardagssituationer spelats upp för mig. 


    Min man jobbar skift så jag kommer tvingas vara ensam med båda barnen på kvällar och nätter. Hur hanterar man nattning av storebror, om lillebror råkas vara vaken och missnöjd just då? Sonen sover i egen säng men bredvid vår, hur kommer det bli på nätterna framöver? Kommer bebis väcka sonen? Måste vi ändra sov-situationen? 


    Och hur ska vi egentligen få plats i bilen? Det är nog trångt idag med stor hundbur i bagaget som gör att vagnen får stuvas in i framsätet. Hur sjutton får man plats med en dubbelvagn? Ja ni fattar, frågorna är många men svaren få. 


    Jag fattar ju rent logiskt att saker kommer lösa sig, och att många både innan och efter mig hanterat allt det här, men just nu känns det sånär som övermäktigt. Jag är en rationell, lösningsorienterad person i normala fall, men nu känns det mest som att jag hittar ?problem?. 


    Alla tips och råd på hur man får vardagen att gå ihop med två små tas tacksamt emot, likväl som pepp om att vi inte är ute på alltför djupt vatten. ❤️

  • Svar på tråden Överleva med två små?
  • Anonym (Sanna)
    svansmamman skrev 2023-08-04 19:37:22 följande:
    Överleva med två små?

    Ikväll sköljde det över mig, alla tankar kring hur det kommer gå med två barn. Jag är gravid i vecka 17, en riktig hoppsan som blev till trots preventivmedel. Sonen kommer vara 1,5 år när lillebror kommer. Jag har redan sedan start känt mig ?orolig?, men de senaste dagarna har mer verkliga vardagssituationer spelats upp för mig. 


    Min man jobbar skift så jag kommer tvingas vara ensam med båda barnen på kvällar och nätter. Hur hanterar man nattning av storebror, om lillebror råkas vara vaken och missnöjd just då? Sonen sover i egen säng men bredvid vår, hur kommer det bli på nätterna framöver? Kommer bebis väcka sonen? Måste vi ändra sov-situationen? 


    Och hur ska vi egentligen få plats i bilen? Det är nog trångt idag med stor hundbur i bagaget som gör att vagnen får stuvas in i framsätet. Hur sjutton får man plats med en dubbelvagn? Ja ni fattar, frågorna är många men svaren få. 


    Jag fattar ju rent logiskt att saker kommer lösa sig, och att många både innan och efter mig hanterat allt det här, men just nu känns det sånär som övermäktigt. Jag är en rationell, lösningsorienterad person i normala fall, men nu känns det mest som att jag hittar ?problem?. 


    Alla tips och råd på hur man får vardagen att gå ihop med två små tas tacksamt emot, likväl som pepp om att vi inte är ute på alltför djupt vatten. ❤️


    För det första, ni klarar det för ni måste. Den största faran är nog att er relation tar stryk, så var rädda om er relation. Se varandra fast ni kanske däckar av sömnbrist. 


    Angående de praktiska, bena upp vad som måste fungera och hitta lösningar. Större bil, större barnet sover i eget rum osv. Förbered så mkt ni kan, t ex mat i frysen. Var hemma båda två i början, mer än de tio pappadagarna. Be om avlastning om ni har familj i närheten.

  • Anonym (Går)

    Det där löser ni och det är ingen ovanlig situation. Vi hade 3 barn och 2 hundar och sedan 4 barn och 4 hundar. Bilen var en VW Caravelle. 
    Pappan var borta 3-10 dagar ofta. Ingen stöttning av anhöriga. Jobbigt? Jaa...

  • nnnnnnnn

    Om pappan inte tagit ut alla sina 240 dagar. på storasyskonet så har ni ju världens chans att få många månader tillsammans på heltid eller i allafall deltid.
    Då är det lättare att orka och hinna med. Han får ju också 240 nya dagar att ta ut med nya barnet, så om ni prioriterar att få ledighet tillsammans borde ni kunna få en dräglig vardag tills dess att barnen blivit rejält mycket större.

    Angående bilen så får ni väl se er om efter större fordon eller prioritera bort att åka iväg med både barn och hund, kanske är det smidigare att ta buss och tåg? Många barn gillar ju inte ens att åka bil så man drar ner på resandet helt naturligt!
    Annars finns det ju massor av modeller på bilar som ni kan lasta in ett halvt fotbollslag i.

Svar på tråden Överleva med två små?