• Csibe2

    Hundbajs-konflikt

    Hej😊
    Inledningsvis måste jag be er att se över min krånglig text jag är rätt upprörd av en händelse som nyligen hänt.

    Jag är nyfiken på era åsikter pro och kontra.
    Här är stroyn:
    Vi bor på ett hörntomt på ett villaområde. Ingen staket. En bit runt tomten (ca 1,5m) tillhör kommunen men det är vi som är skyldiga att ta hand om den. På tomthörnet på kommunens mark har jag några hallonbuskar som kom upp från ingenstans. Jag låter dem vara där, klipper kort och när kommunen kom på våren att fixa till på området gjorde inget med dem. 
    Nu var vi ute på tomten när kom en kvinna med sin hund som började bajsa bredvid buskarna. Min man sade till henne (på ett väldigt lugnt och vänligt ton) att plocka upp efter hunden eftersom det är verkligen nära till hallonbuskarna. Hon visade inga tecken att hon ville därför bad han henne 

    Då började hon skrika att det är inte vårt tom, hunden får göra vad som helst  och hon skulle precis plocka upp. Jag bad henne sluta skrika (hon var rasande och skrek verkligen högt). Då höjde hon rösten ännu mer,, skrek håll tyst. Jag häjde också rösten att hon inte får prata så här med min man. Jag tog två långsamma!! steg mot henne när hon började typ springa in på tomten och lät hunden springa mot mig. Jag sa att hon skulle ta bort hunden från tomten när hon sa att hunden ville bara skydda henne. Hon sa att hon kommer att anmäla oss?? 😄

    Min fråga är att alltså hur är det med sånt här i Sverige? Under min 11 år här har jag bara sett skyltar som står på likadana tomter på kommunens mark "Rasta gärna hunden men inte här". Jag var själv vittne till när andra bad hundägare att plocka upp efter hunden men det var aldrig konflikt. 

    Om vi hade sprungit på henne gapande då skulle jag kanske förstå hennes reaktion men vi är inte sådana som bara attackerar andra...

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Hundbajs-konflikt
  • Csibe2

    Det är ju jag som blev kallad för ena och den andra😄

  • Meddelande borttaget
  • GGN

    Var hunden aggressiv? Oavsett så är det väl koppeltvång?
    Jag hade kanske inte anmält henne men ring polisen för att tipsa. Hon verkar ju vara helt rabiat och för eller senare kommer hon bussa hunden på någon. 

  • ostmannen

    1. Hunden bajsade inte på din tomt, så ni borde nog lugna ner er lite. Och hon plockade upp efter sig även om det inte gick så snabbt som ni ville.
    2. Skaffa staket eller annat för att markera var er tomt är om du känner att det är ett problem.
    3. Hade någon försökt agera polis mot mig när jag inte gjort något fel hade jag blivit rätt irriterad.

  • Mortiscia80
    GGN skrev 2023-08-02 09:38:08 följande:

    Var hunden aggressiv? Oavsett så är det väl koppeltvång?
    Jag hade kanske inte anmält henne men ring polisen för att tipsa. Hon verkar ju vara helt rabiat och för eller senare kommer hon bussa hunden på någon. 


    Det är snarare Länsstyrelsen man hör av sig till om någon inte sköter sitt djur på rätt sätt.
  • Magical

    Vi har också hörntomt och en liten bit gräs utanför vår häck som är kommunens men som vi klipper. Inga hallonbuskar dock, men ja, det händer att folk lämnat hundbajs där. Förra sommaren satte vi upp en megastor hemmasnickrad skylt med en stor pil på samt text om att ta upp bajset, och pilen pekade på en hög som låg där. Ingen tog upp det men efter det har jag inte sett bajs där, så den granne som var skyldig har nog slutat låta hunden göra sina behov just där.

    Jag tänker att ser man någon och pratar med personen och den blir arg, får man väl bara hänvisa till lagen om att alla hundägare SKA ta upp bajset efter sin hund. Inget snack liksom. 

    Sen är hundbajs inte dåligt för hallonbuskarna, det är ju gödning, men det är givetvis rätt att säga åt en person som inte sköter sig. 

  • Nymphaea

    Tack Magical för det enda sakliga inlägget hittills. Hundägare är precis som du säger skyldiga enligt lag att plocka upp hundbajset efter sig, även på kommunens mark.

    TS - Vilket otrevligt drev det blev i tråden! Eftersom ingen svarat på det tidigare: TS kan referera både till TrådStarten eller dig som TrådStartare, det brukar märkas i sammanhanget vad som menas.

    Vi bor också på en hörntomt bredvid en gångbana så det ligger ofta hundbajs på den kommunala marken som vi ansvarar för. (Vi har egna hundar så hundar stannar gärna till just utanför vår tomt.) Vi säger också till om/när vi ser att folk bara går iväg. Det är inte aggressivt. Det de gör är däremot att bryta mot lagen. Kan man inte sköta såna enkla uppgifter ska man inte ha hund!

  • callmepreggoornot

    Otrevligt drev när TS är den drivande i att faktiskt vara otrevlig, jahapp. Har man inte samma åsikt är man en mes som inte försvarar sin man med att eskalera situationenTyst

  • callmepreggoornot

    Ingen har velat ha hundbajs på sin tomt eller i närheten men att faktiskt påpeka om bajs på kommunens tomt, inse att personen är aggressiv, tydligen ha ett yrke där man inte får prata med folk och sedan ha sin fru som backar upp. Allt för att driva en onödig konflikt där vi som tycker den är onödig är mesar. Ah life eller FLs  ja...

  • Jemp
    Csibe2 skrev 2023-08-01 21:16:58 följande:
    Hundbajs-konflikt

    Hej😊
    Inledningsvis måste jag be er att se över min krånglig text jag är rätt upprörd av en händelse som nyligen hänt.

    Jag är nyfiken på era åsikter pro och kontra.
    Här är stroyn:
    Vi bor på ett hörntomt på ett villaområde. Ingen staket. En bit runt tomten (ca 1,5m) tillhör kommunen men det är vi som är skyldiga att ta hand om den. På tomthörnet på kommunens mark har jag några hallonbuskar som kom upp från ingenstans. Jag låter dem vara där, klipper kort och när kommunen kom på våren att fixa till på området gjorde inget med dem. 
    Nu var vi ute på tomten när kom en kvinna med sin hund som började bajsa bredvid buskarna. Min man sade till henne (på ett väldigt lugnt och vänligt ton) att plocka upp efter hunden eftersom det är verkligen nära till hallonbuskarna. Hon visade inga tecken att hon ville därför bad han henne 

    Då började hon skrika att det är inte vårt tom, hunden får göra vad som helst  och hon skulle precis plocka upp. Jag bad henne sluta skrika (hon var rasande och skrek verkligen högt). Då höjde hon rösten ännu mer,, skrek håll tyst. Jag häjde också rösten att hon inte får prata så här med min man. Jag tog två långsamma!! steg mot henne när hon började typ springa in på tomten och lät hunden springa mot mig. Jag sa att hon skulle ta bort hunden från tomten när hon sa att hunden ville bara skydda henne. Hon sa att hon kommer att anmäla oss?? 😄

    Min fråga är att alltså hur är det med sånt här i Sverige? Under min 11 år här har jag bara sett skyltar som står på likadana tomter på kommunens mark "Rasta gärna hunden men inte här". Jag var själv vittne till när andra bad hundägare att plocka upp efter hunden men det var aldrig konflikt. 

    Om vi hade sprungit på henne gapande då skulle jag kanske förstå hennes reaktion men vi är inte sådana som bara attackerar andra...

    Vad tycker ni?


    Hon gjorde fel som inte plockade upp och som börjar gapa. Det låter däremot som att du eskalerade det genom att öht gå in i konflikten- din man kan säkert diskutera själv. 
    Anmälan kommer inte leda nånstans.
  • Jemp
    callmepreggoornot skrev 2023-08-01 22:29:37 följande:

    Känns mer som en tråd där vi ska reagera på just det och TS impulsiva aggressiva beteende även i tråden och då dra slutsatser om att "invandrare suger". A la SD


    Typ så. Börjar ju skratta när jag läser igenom tråden efter mitt första inlägg. Ts kan ju inte vara sann. 
  • Beauceron
    Mortiscia80 skrev 2023-08-01 22:34:35 följande:
    Nej, jag reagerade på din beskrivning av att du skrev "men hos oss skyddar vi varandra". Det tyder på att man lever i någon slags våldskultur med klantänkande i botten och det är inte med "araber" i åtanke. Du har en ganska snäv syn av världen om det är det enda du tänker på. Det där tankesättet är högst levande hos VITA personer i t ex Usa.
    Fast jag tolkade också din kommentar om "klantänkande" som rasistisk. Och sedan "lågstatusbeteende" på det. Det blev en hel del onödiga fördomar och antaganden, oavsett vad du avsåg.

    Tycker många var onödigt dömande mot TS. Jag kan ändå tycka att hon hade rätt att agera tillbaka om någon visar sådan aggressivitet som hon beskrev. Tyder ju ändå på en viss självrespekt och mod. Visst är det oklokt, men inte fel i sig.

    Att det blev en lång diskussion i tråden är ju liksom båda parters fel, inte bara för att TS (åter igen) bara försökte försvara sig själv. Är glad att @Magical och @Nymphaea kom med visdom och öppenhet, till skillnad från er andra.

    Sedan får man en generell uppfattning om att det är vanligt med främlingsfientlighet i det här forumet. Vet inte om sidan lockar en viss demografi eller om det motsvarar utsträckningen av främlingsfientligheten i befolkningen. Skillnaden kan ju också bero på att man kan vara anonym här och därmed vågar yttra denna retoriken. Skulle vara intressant att få svar på, för man börjar nästan bli orolig.
Svar på tråden Hundbajs-konflikt