• FLundvall

    Närståendeadoption

    Hej!
    Är det någon här inne som har erfarenhet av detta? Jag har två barn sen tidigare äktenskap (ensam vårdnad nu). Jag och min nya man väntar nu barn och vi har pratat på om han skulle göra en närståendeadoption på mina två tidigare barn. (4 och 6 år nu) Jag vet ingenting om processen och börjar precis samla på mig lite o formation. Några tips/råd längs vägen? 

  • Svar på tråden Närståendeadoption
  • FLundvall

    Okej! På familjerätten så sa de att de frågar biologiska pappan vad han tycker, men att hans åsikt inte är avgörande. Men det är ändå svårt? Det väger tungt om han inte vill? 

  • Daisy28
    FLundvall skrev 2023-07-31 09:22:18 följande:

    Okej! På familjerätten så sa de att de frågar biologiska pappan vad han tycker, men att hans åsikt inte är avgörande. Men det är ändå svårt? Det väger tungt om han inte vill? 


    Ja.  Men ibland blir det lättare om man förklarar att underhållet försvinner och barnen inte behöver få något arv. 
  • callmepreggoornot

    Vänta, för barnens skull. Även om pappan inte är involverad är barnen väldigt små och de kan inte helt förstå vad sker med arv, identitet.

  • FLundvall

    För barnens skull. Jag kan skriva en hel novell om hur detta är bra för barnens skull tyvärr... :( Men vill inte gå in på att skriva om allt de fått vara med om eller kommer få vara med om pga deras biologiska pappa. Önskar bara få lite tankar kring processen. :)

  • callmepreggoornot
    FLundvall skrev 2023-07-31 10:53:32 följande:

    För barnens skull. Jag kan skriva en hel novell om hur detta är bra för barnens skull tyvärr... :( Men vill inte gå in på att skriva om allt de fått vara med om eller kommer få vara med om pga deras biologiska pappa. Önskar bara få lite tankar kring processen. :)


    Underförstått att allt inte är ok, mer att trots svårigheter är de för unga för att inse helt vad som sker vid en adoption. Trots allt är det hans gener i dom. Det yngsta barnet är 4 så det är inte alltför länge din nya varit involverad även om han säkert är mer pappa.
  • lilly
    Det kan vara svårt att få igenom en närståendeadoption för så unga barn eftersom relationen mellan barnet och den som ska adoptera ska kunna likställas med en relation mellan förälder och barn och det kan vara svårt att ha uppnått om barnen är så unga. Det har även betydelse vilken relation barnen och deras biologiska förälder kan komma att ha i framtiden. Efter mina föräldrars skilsmässa så hade jag inte så mycket kontakt med min pappa de första åren men sen byggdes den upp igen, så det kan vara svårt att hävda att bara för att kontakten inte finns nu så kommer den inte finnas i framtiden heller. En annan aspekt är hur länge din nuvarande man funnits med i bilden. En adoption innebär ju också att alla juridiska band med den biologiska pappan bryts och även om han skulle samtycka kan tingsrätten ändå anse att barnens behov av att ha en biologisk far som juridisk far väger tyngre.

    Har en bekant som ansökte om närståendeadoption och fick igenom det, men i det fallet var biologiska fadern avliden och "barnet" var 23 år när adoptionen gick igenom. Mammans nya man hade funnits med sedan barnet var ett år gammalt och någon kontakt med den biologiska fadern hade aldrig funnits. "Barnet" visste inte ens att hans styvfar inte var hans biologiska pappa förrän i tonåren och det yngre syskonet vet inte än idag att hans storebror inte är hans biologiska helbror.

    Ni kan ju dock ändå ansöka om det i tingsrätten och skriva ner de omständigheterna som talar för er fördel. Går ju att överklaga om tingsrätten inte skulle gå på er linje.

    Lycka till!
Svar på tråden Närståendeadoption