• F1Girl16

    Tips på att vara sparsam (blivande sambos)

    Hej! Jag och min kille ska bli sambos i oktober och jag undrar om ni har lite generella tips hur man kan hålla nere kostnaderna när det kommer till tex mat. 

    Om det finns andra bra tips vi kan få när det kommer till att bli sambos tar vi tacksamt emot det med Skäms

  • Svar på tråden Tips på att vara sparsam (blivande sambos)
  • Anonym (Hej)

    Gör upp med en gång hur ni tänker ekonomiskt
    Ska ni dela rakt av, dela procent efter vad ni tjänar. 
    Allt ditt är mitt el tänker ni en gemensam pott sen gör ni vad ni vill med resten. 
    Var tydliga o skriv gärna papper vad ni har själva när ki går in i samboförhållande. 
    Tänk igenom vid köp av möbler vitvaror elektronik m.m
    Finns ju så man kan skriva samboavtal.
    Försök spara en egen summa om något mot förmodan skulle hända 

    Annars se över vilka fasta utgifter ni kommer ha. Lägg upp gemensamt sparmål (tex resa, bil, hus). 
    Gör en vecko o månadsbudget. 

  • Anonym (Oppa)

    Som skrivits, gör allt klart kring ekonomin innan ni flyttar ihop. Ska ni ha separata ekonomier (rekomenderar jag iom att ni precis blir sambo)? Hur ska ni göra med gemensamma kostnader? Ett konto med två betalkort till? Sätter ni in lika mycket var på det eller procentuellt utifrån lön? Vad får köpas för de gemensamma matpengarna? Snus? Godis till sig själv? Mensskydd?  


    Kom ihåg att allt som köps för att användas tillsammans delas lika vid separation oavsett vem som betalat om ni inte skrivit samboavtal. 


    Som sambo ärver ni inte varandra. 


    Hur gör ni med ekonomin om en av er blir sjuk en längre tid, eller arbetslös? 

    Bestäm också innan ni flyttar ihop hur hemmet ska städas och hur ni gör med tvätten. Hur ofta behöver man städa badrummet och vad ingår i att städa badrummet? Göra ren golvbrunnen? Damma lampan? Tvättar var och en sitt eget? Hur ofta ska man byta lakan? 


    Laga mat efter recept från sajten Portionen under tian. 


    Inred tillsammans. Det ska se ut som att ni båda bor där och båda ska tycka att det är fint och trivsamt. 


    Hur firar ni jul i år? Ni är sambos då. Vill ni fira hemma hos er? 


    Mys och ha det underbart! Skapa era egna traditioner. :) 

  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Tips på att vara sparsam (blivande sambos)