• spettakel

    Pallkrage odling

    Fått lov att sätta pallkragar på en gräsyta som vi har på vår uteplats, men måste kunna återställa det vid framtida flytt.

    Jag är inte säker på om det bara är att sätta dit pallkragar och ha i jord eller om man bör lägga typ pressening eller nån fiberduk under. Gräset under kommer ju ta tid på sig att växa upp igen oavsett tänker jag.

    Någon som har tips på lösning?

  • Svar på tråden Pallkrage odling
  • Dexter dot com

    Bäst är att du gräver upp grässvålen och vänder på den och lägger dubbla lager kartong under själva ramen men inte täcker hela ytan så tex mask kan komma upp i dina pallkragar. Bottna med kompost, löv, mindre kvistar innan du fyller med jord och gödsel så har du en bra grund att odla i.

  • spettakel

    Frågan är om jag ens får gräva upp gräset, de var väldigt noga med att jag inte fick gräva ner nånting. Ska man lägga typ kartong lite huller om buller så det blir lite lufthål här och var?

    Har dåligt med kartong, mest tidningar kvar efter flytten. Banankartonger möjligen men vet inte om det kan finnas gift i såna?

  • annabellelee

    Hur länge ska du bo och odla? Oavsett om du gräver upp gräs eller ej lär det ju inte vara så piggt efter en odlingssäsong?

    Jag skulle använt fiberduk om det bara är en säsong (lättare att ta bort), men om det gällde mer än två säsonger hade jag kört som inlägg ett föreslog och helt enkelt anlagt ny gräsmatta.

  • Dexter dot com
    spettakel skrev 2023-07-21 10:20:43 följande:

    Frågan är om jag ens får gräva upp gräset, de var väldigt noga med att jag inte fick gräva ner nånting. Ska man lägga typ kartong lite huller om buller så det blir lite lufthål här och var?

    Har dåligt med kartong, mest tidningar kvar efter flytten. Banankartonger möjligen men vet inte om det kan finnas gift i såna?


    Även om du spar gräset och bara lägger kartong så kommer du få anlägga nytt gräs när du flyttar. Kartonger hämtar jag på min mataffär men tidningar i tjockt lager funkar också. Lägg inte helt tätt om du vill få kontakt med microlivet och mask.
  • spettakel
    Shameless skrev 2023-07-21 13:01:04 följande:

    Lägg en pallkragen på en pall. 


    Det var intressant, ja pallar har jag nånstans. Men hur kommer maskarna upp då i jorden?
  • Dexter dot com
    spettakel skrev 2023-07-21 13:26:37 följande:
    Det var intressant, ja pallar har jag nånstans. Men hur kommer maskarna upp då i jorden?
    Det gör dom inte och odlingen blir inte optimal.
Svar på tråden Pallkrage odling