• Orolig1234

    Funderar på att gå i sär från min partner.

    Jag är rådvill och behöver lite hjälp. Jag och min partner har ganska nyligen fått vårt tredje barn. Det har verkligen inte varit en dans på rosor. I min andra trimester fick jag diagnosen graviditets depression och de kom fram till att jag hade PTSD pga en tidigare traumatisk händelse. Min partner har varit stöttande med att skjutsa till alla läkarbesök som behövdes under graviditeten då jag inte har körkort och de var en del komplikationer under graviditeten. Men jag har ändå fått dragit det största lasten hemma med barn, städ, allt övrigt samt jobbat deltid med många kvällar. Men han har ändå funnits där. Vi hade ett planerat snitt pga av komplikationerna. Han var  jätte hjälpsam på sjukhuset. Men väldigt rastlös och så fort vi skulle hem kunde hann inte komma där ifrån snabbare. Jag har väldigt många besök hos psykolog/sjuksköterska plus 3 barn det är fullt ös hela tiden. Men jag får ingen avlastning från honom, jag börjat starkt fundera på om det är bättre att separera.  Så fort han är ledig från jobbet är han mister inkognito. Gömmer sig i sovrummet eller sitter i soffan med mobilen framför ansiktet. Det går inte att kommunicera med honom.  Hade en väldigt tuff helg med barnen nyligen och jag berättade för honom att jag var slit både fysiskt och mentalt så jag hade ingen energi för att laga mat eller ens komma på någon mat att äta.  Det jag fick till svar var att det var lungt så länge jag fixade mat till barnen och mig själv så kunde han lösa det för sig själv. Jag insåg att hann fattar inte alls hur jag känner mig. Jag var så slut att jag förlorade fattningen och skällde ut honom. Vi tippade på tå runt varandra i flera dagar. Jag är så slut men går på autopilot för att fixa och ordna med barnen och hemmet. Han har nu haft semester i två veckor. De flesta dagar har jag inte ens sett skymten av honom förrän det är dags för de större barnens läggdags då jag alltid gör i ordning barnen och allt han behöver göra är att följa med dem till sovrummet och hålla dem sällskap tills de somnar. De är oehört okomplicerade vid läggning. Nästa så de sköter sig själva, de ligger och små pratar och sen somnar inom ca 15 min. Men ändå är det suck och stön från honom. För någon dag sedan var det första gången han var ute med de stora barnen själv i en timme. Våran bebis sov så jag tog tillfället i akt att försöka rensa och städda vårat badrum. När de kom hem igen hade jag inte blivit klar men då hade bebis varit vaken en bra stund och jag hade gått runt med honom i famnen medan jag plockade i ordning. Jag sa då till min partner att han fick ha bebis i famnen medan jag fixade klart. Tog kanske 20 min och när jag var klar så lämpade han över bebis i min famn och brast ut att jag kan minsann inte kräva att han ska hålla i bebisen på obestämd tid utan nästa gång måste jag ge honom en tids angivelse över hur länge han måste hålla i bebise. Alltså what?!!! Jag blev chockad/arg. 5 minuter senare så sa han att han skulle gå ut. Jag frågade vad han skulle hitta på och han slängde ut sig att eftersom jag inte kunde meddela hur länge han behövde hålla i bebisen så behövde han inte förklara för mig vart han skulle eller hur länge hann skulle vara borta... Han kom tillbaka någon timme senare men sa inget. Han har nu gått runt i några dagar och typ ignorerat mig, han bara suckar och stönar när barnen blir ledsna eller arga men gör inget för att varken hjälpa barnen eller stötta mig när det blir mycket. Han kom nu på kvällen och gav mig en kram och sa att vill du ha en till. Det lät i mina öron som han menade tycker du ens att du förtjänar en kram från mig. Jag sa bara godnatt. Har sen dess suttit och gråtit. Jag vet varken ut eller in. 

    Förlåt för ett så långt inlägg, jag har ingen att vända mig till och behövde få ur mig.

  • Svar på tråden Funderar på att gå i sär från min partner.
  • erikaABC

    Jag tycker du ska beställa tid på familjerådgivning. 
    Hur blir det om du skulle fråga "Hur tycker du vi ska planera morgondagen. Hur ska vi fördela matlagning, hushållsysslor och lek med barnen?"

  • Maymom

    Förstår att det känns tungt. Väldigt märklig kommentar om att du måste ge honom en tidsangivelse för hur länge han ska hålla sitt barn.

    det finns en checklista kring jämställt hushållsarbete, kolla den, kan vara bra stöd när du tar upp hur du upplever er fördelning. Länkar den.

    vad har han gjort under semestern, gömt sig i ett hörn hemma eller åkt iväg från familjen?

    Ni behöver ha ett snack helt klart. 

    https://vardgivare.skane.se/siteassets/3.-kompetens-och-utveckling/projekt-och-utveckling/jamstallt-foraldraskap/material-foraldrar---fillistning/checklista-for-familjen---om-ansvarsfordelning.pdf

  • Kirenaj68
    Orolig1234 skrev 2023-07-17 22:12:46 följande:
    Funderar på att gå i sär från min partner.

    Jag är rådvill och behöver lite hjälp. Jag och min partner har ganska nyligen fått vårt tredje barn. Det har verkligen inte varit en dans på rosor. I min andra trimester fick jag diagnosen graviditets depression och de kom fram till att jag hade PTSD pga en tidigare traumatisk händelse. Min partner har varit stöttande med att skjutsa till alla läkarbesök som behövdes under graviditeten då jag inte har körkort och de var en del komplikationer under graviditeten. Men jag har ändå fått dragit det största lasten hemma med barn, städ, allt övrigt samt jobbat deltid med många kvällar. Men han har ändå funnits där. Vi hade ett planerat snitt pga av komplikationerna. Han var  jätte hjälpsam på sjukhuset. Men väldigt rastlös och så fort vi skulle hem kunde hann inte komma där ifrån snabbare. Jag har väldigt många besök hos psykolog/sjuksköterska plus 3 barn det är fullt ös hela tiden. Men jag får ingen avlastning från honom, jag börjat starkt fundera på om det är bättre att separera.  Så fort han är ledig från jobbet är han mister inkognito. Gömmer sig i sovrummet eller sitter i soffan med mobilen framför ansiktet. Det går inte att kommunicera med honom.  Hade en väldigt tuff helg med barnen nyligen och jag berättade för honom att jag var slit både fysiskt och mentalt så jag hade ingen energi för att laga mat eller ens komma på någon mat att äta.  Det jag fick till svar var att det var lungt så länge jag fixade mat till barnen och mig själv så kunde han lösa det för sig själv. Jag insåg att hann fattar inte alls hur jag känner mig. Jag var så slut att jag förlorade fattningen och skällde ut honom. Vi tippade på tå runt varandra i flera dagar. Jag är så slut men går på autopilot för att fixa och ordna med barnen och hemmet. Han har nu haft semester i två veckor. De flesta dagar har jag inte ens sett skymten av honom förrän det är dags för de större barnens läggdags då jag alltid gör i ordning barnen och allt han behöver göra är att följa med dem till sovrummet och hålla dem sällskap tills de somnar. De är oehört okomplicerade vid läggning. Nästa så de sköter sig själva, de ligger och små pratar och sen somnar inom ca 15 min. Men ändå är det suck och stön från honom. För någon dag sedan var det första gången han var ute med de stora barnen själv i en timme. Våran bebis sov så jag tog tillfället i akt att försöka rensa och städda vårat badrum. När de kom hem igen hade jag inte blivit klar men då hade bebis varit vaken en bra stund och jag hade gått runt med honom i famnen medan jag plockade i ordning. Jag sa då till min partner att han fick ha bebis i famnen medan jag fixade klart. Tog kanske 20 min och när jag var klar så lämpade han över bebis i min famn och brast ut att jag kan minsann inte kräva att han ska hålla i bebisen på obestämd tid utan nästa gång måste jag ge honom en tids angivelse över hur länge han måste hålla i bebise. Alltså what?!!! Jag blev chockad/arg. 5 minuter senare så sa han att han skulle gå ut. Jag frågade vad han skulle hitta på och han slängde ut sig att eftersom jag inte kunde meddela hur länge han behövde hålla i bebisen så behövde han inte förklara för mig vart han skulle eller hur länge hann skulle vara borta... Han kom tillbaka någon timme senare men sa inget. Han har nu gått runt i några dagar och typ ignorerat mig, han bara suckar och stönar när barnen blir ledsna eller arga men gör inget för att varken hjälpa barnen eller stötta mig när det blir mycket. Han kom nu på kvällen och gav mig en kram och sa att vill du ha en till. Det lät i mina öron som han menade tycker du ens att du förtjänar en kram från mig. Jag sa bara godnatt. Har sen dess suttit och gråtit. Jag vet varken ut eller in. 

    Förlåt för ett så långt inlägg, jag har ingen att vända mig till och behövde få ur mig.


    Låter som det är fyra barn du tar hand om. Hur gamla är ni? En separation vore kanske det bästa även om det blir tungt att ensam ta hand om tre barn. Om det nu kan bli tyngre.... Men då slipper du åtminstone din energitjuv till partner. Ha en tidsangivelse för att hålla sitt eget barn.... Här är jag inte alls säker på att familjerådgivning skulle hjälpa, men du får kan åtminstone föreslå det för honom. Få honom att förstå att nu är det slut med genvägarna. Dag att bli pappa på riktigt eller inte vara pappa alls. 
  • Orolig1234

    Tack för era svar! Jag kan väl tillägga att jag är 32 och min partner är 41. Jag har bokat tid med vår bvc sköterska för att se om hon kan vägleda oss i hur vi ska tänka och förhoppningsvis etablera en kontakt med familjerätten och ev kurator för jag orkar verkligen inte mer. 

  • Maymom
    Orolig1234 skrev 2023-07-18 23:10:28 följande:

    Tack för era svar! Jag kan väl tillägga att jag är 32 och min partner är 41. Jag har bokat tid med vår bvc sköterska för att se om hon kan vägleda oss i hur vi ska tänka och förhoppningsvis etablera en kontakt med familjerätten och ev kurator för jag orkar verkligen inte mer. 


    Låter som det ligger mer bakom utöver det du skrivit här. Hoppas du får bra stöd. Om du vill ha samtal tillsammans med din sambo så är det nog familjerådgivningen eller föräldrastöd du ska vända dig till.
    Om du bestämt dig för att separera så kan familjerätten vara bra att prata med om ni har svårt att komma överens kring umgänge med barnen mm, sk samarbetssamtal.
    Om ert BVC är en familjecentral har de kanske samtalsstöd hos sig annars kan de nog tipsa om rätt ställe. Kanske din sambo kan gå nån föräldrautbildning för att få mer insikt om vad barn behöver.

  • Magical

    Hur har det funkat när de äldre barnen var bebisar? Var han mer engagerad då? 

  • Ylva34

    Är det så att det är nu han som nu mår psykiskt dåligt och han som behöver hjälp? Om allt har blivit för mycket för honom? Om han blivit tärd av det?  Som jag läser ditt inlägg så har han först varit bra och sedan över tiden försämrats? Tydligt också att han "låser sig" och "låser dig ute", är i behov av egen tid när han sitter med mobilen eller är själv i sovrummet, kan vara överbelastning av intryck. Också att han inte anförtror sig till dig. Kan vara så att du innan då du mådde dåligt, mådde sämre, inte kunde vara där för honom och att han inte velat belasta dig och att det nu blivit en ful ovana. Ni har inte (längre) den där intimiteten, kontakten. Jag hade inte än lämnat honom utan det hade varit min sista lösning när jag provat annat före, terapi, tänker jag och det som andra har gett dig råd om ovan. Att ha tre barn är tufft och kommunikationen och arbetsfördelningen kring dem och hemmet bara måste fungera, annars blir det snedbelastning och en av er blir utbränd. 

  • Kirenaj68
    Orolig1234 skrev 2023-07-18 23:10:28 följande:

    Tack för era svar! Jag kan väl tillägga att jag är 32 och min partner är 41. Jag har bokat tid med vår bvc sköterska för att se om hon kan vägleda oss i hur vi ska tänka och förhoppningsvis etablera en kontakt med familjerätten och ev kurator för jag orkar verkligen inte mer. 


    41 årig trebarnspappa som beter sig så här? Utan att känna honom känns det spontant som det kommer att bli en utmaning att få honom att ändra sig. Svårt att ändra på gamla hundar.... Men du börjar i rätt ända och jag hoppar verkligen det kommer bra saker ur detta. Alla styrkekramar till dig och en rejäl knytnäve till din sk partner.
  • Tow2Mater
    Magical skrev 2023-07-19 07:40:53 följande:

    Hur har det funkat när de äldre barnen var bebisar? Var han mer engagerad då? 


    Han har ju tydligen aldrig varit ute med dem på en barnvagnspromenad eller i parken med dem själv ens en timme.
  • FlygandeCilla

    Låter som att första steget är familjerådgivning. Men fattar han inte bättre efter det, har du det nog bättre utan honom. Det är nästan värre att gå runt och hoppas på hjälp och bli arg och irriterad på en slöhög när hjälpen uteblir än att veta med säkerhet att det är en själv som ska rådda allt. 

  • HenneGrek

    Hur har det gått? Alltså du är ju ensam i din relation, vad är det för mening att ens vara tillsammans med någon då?

Svar på tråden Funderar på att gå i sär från min partner.