• Aspie female

    12 v kattunge som inte äter!

    Fick hem en 12v honkatt, blandras i torsdags, det är söndag idag.


    Hon var en av de ängsligare kattungar vi varit med om, gömde sig under handfatet i badrummet första två dygnen. Till slut tog vi fram henne och bar omkring på henne, det gick bättre och bättre och nu spinner hon när man klappar eller hon ligger i knät.


    Men springer och gömmer sig direkt när man går omkring, men brukar gå att locka fram henne till slut.

    Mitt problem är att hon inte äter.


    I torsdags åt hon en slät tesked kanske av blötfoder, ville inte ha torrfodret som uppfödaren gett henne heller. Dricker lite gör hon så inte uttorkad då nackskinnet slätar ut sig direkt.


    Besiktad i måndags utan anm. 


    Verkar inte ha rört fodret under nätterna heller. Igår nån enstaka tugga av blötfodret. Imorse kanske en slät tesked blötfoder.


    Åkte och köpte sån feronom-grej som ska vara lugnande, satt i den i uttaget för nån timme sen. Köpte kattmjölk och nappflaska till katt, tvingat i henne ca 5 cl så bara lite då jag inte vill bråka med henne för mycket när jag nyss vunnit hennes förtroende.


     


    Kan kattungar vara utan mat? Verkar vara farligt när man googlar! Tips??


     

  • Svar på tråden 12 v kattunge som inte äter!
  • Anonym (g)

    Hon har nyss kommit, ni har redan dragit fram henne för att klappa och tvingat i henne kattmjölk?


    Hur är det med besök på kattlådan?

  • Anonym (.)

    Sätt henne i ett rum mindre rum, tex ert sovrum. Se till att mat och vatten finns. Sluta bära omkring på en katt som är rädd. Låt katten komma till er. Fortsätter detta i mer en 1 dygn till så åk till veterinär så att de får lägga in henne med sondmatning. Kattungar blir snabbt uttorkade vilket är direkt livshotande.

  • Anonym (.)

    Låt verkligen katten vara ifred. Att tvinga sig på en redan rädd katt gör den bara ännu mer rädd.

  • Dexter dot com

    En katt kan drabbas av fettlever redan efter ett par dagar så testa att ge Recovery Booster och tex RC recovery burkmat nåt dygn. Börjar inte katten äta regelbundet bör ni åka till veterinär.

  • Aspie female
    Anonym (g) skrev 2023-07-16 16:27:40 följande:

    Hon har nyss kommit, ni har redan dragit fram henne för att klappa och tvingat i henne kattmjölk?


    Hur är det med besök på kattlådan?


    Hon har gått på lådan och kissat tre ggr. 


    Hon har verkligen blivit som en annan katt sedan vi började bära henne, hon spinner och knuffar på oss med huvet och sover i knät. Men hon är fortfarande lite spattig när man kommer och går och hon är på golvet, det är alltså då hon springer och gömmer sig en stund. Vi låter henne vara ifred när hon vill såklart, hon behöver mycket sömn.


     


    Men det blev en vändning precis nyss! Hon åt upp över halva tallriken med mat av sig själv nu! Är så glad! Hjärta



     

  • Anonym (g)

    Jag förstår men det är fortfarande lite bakvänt. Låt henne komma till er och lyft bara när det är nödvändigt. Det hjälper henne med att känna sig trygg, att hon är rädd för rörelser när hon är så liten och nyinflyttad är helt normalt. Allt kommer ta tid.


     


    Bra att hon åt!

  • Aspie female
    Anonym (.) skrev 2023-07-16 16:28:58 följande:

    Sätt henne i ett rum mindre rum, tex ert sovrum. Se till att mat och vatten finns. Sluta bära omkring på en katt som är rädd. Låt katten komma till er. Fortsätter detta i mer en 1 dygn till så åk till veterinär så att de får lägga in henne med sondmatning. Kattungar blir snabbt uttorkade vilket är direkt livshotande.


    Ja hon var i badrummet två dagar först. Där hade hon mat, vatten och låda.


    Jag pratade med vet via videolänk igår (vi har first vet via försäkringen) så hon rek. feronomer och fortiflora men svårt när vi inte fick i henne något. Hon drack dock, så inte uttorkad då jag kollade via nackskinnet. 


    Hon har verkligen blivit som en annan katt sedan vi började bära henne, hon spinner och knuffar på oss med huvet och sover i knät. Hon var lite rädd första gången men det blev bättre markant efter första gången. Efter första gången började hon gå ur badrummet, andra gången vi bar henne utforskade hon mer och mer.


    Men hon är fortfarande lite spattig när man kommer och går och hon är på golvet, det är alltså då hon springer och gömmer sig en stund. Vi låter henne vara ifred när hon vill såklart, hon behöver mycket sömn.


     


    Men det blev en vändning precis nyss! Hon åt upp över halva tallriken med mat av sig själv nu! Är så glad! Hjärta

  • Aspie female
    Dexter dot com skrev 2023-07-16 16:42:58 följande:

    En katt kan drabbas av fettlever redan efter ett par dagar så testa att ge Recovery Booster och tex RC recovery burkmat nåt dygn. Börjar inte katten äta regelbundet bör ni åka till veterinär.


    Ja jag läste ju det och blev livrädd, pratade därför med veterinär via videolänk igår som rek. feronomer och fortiflora. Men hon åt ju inte så svårt att få i henne fortiflora då.. 


    Jag köpte idag nappflaska och kattmjölk och fick i henne lite, hon sov sen och nu när hon vaknade gick hon och åt upp nästan all mat på tallriken! Är så glad! 


    (Jag köpte nån "catbooster" och en del annat också, jag var lite desperat)


    Hon vill att man är med henne när hon gör saker, leker eller äter tydligen. Vill helst ligga i knät så hon har fattat förtroende för oss bra sedan vi började bära henne, men om hon är på golvet och vi kommer och går känns det nog mer "hotande" så då springer hon gärna och gömmer sig en stund.


    Det känns som det kommer att ordna sig nu när hon ätit duktigt själv, bara hon får kacka också så blir jag nog lugnare. 

Svar på tråden 12 v kattunge som inte äter!