• disan1

    Partner som är asocial

    Hej,
    jag är gift och har en partner som jag älskar. Han är fantastiskt på många sätt förutom att han ej är duktig på sociala sammanhang och vänner.

    Han har enstaka vänner men inga som bjuds hem.. han är inte supersocial. vännerna han har är på jobbet och några som han umgås med på fritiden. 


    vi är väldigt olika när det kommer till hur vi beter oss socialt, jag gillar att ha stora tillställningar och vill gärna bjuda hem kompisar. vi har inte en enda parkompis som vi kan bjuda hem.. jag känner en del folk som gärna hade kommit över men pga att min man blir så obekväm i sociala sammanhang med folk han inte känner blir han så tyst och jag får hålla igång samtal o liknande. Jag känner mig så ensam och överväger att lämna, men eftersom jag älskar honom och vi är gifta så vill jag inte det heller. men jag vill inte leva ett liv där ser bara är han och jag + vår familj? blir alltid så avis på folk som lägger upp bilder med par osv oså sitter vi ensamma.. 

    vad ska jag göra? Hur kan han komma över detta?

  • Svar på tråden Partner som är asocial
  • Anonym (Dune)
    Anonym (Dune) skrev 2023-07-16 09:07:57 följande:
    Prata med honom om dina behov. Kompromissa och kom fram till en lösning båda kan acceptera.
    Fråga även om hms behov.
  • Emiz
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-07-16 09:04:23 följande:

    Goneril, osocial är inte detsamma som bristande social kompetens. Alla är osociala ibland. Sen finns det de som är mindre sociala än andra, men har utmärkt social kompetens när situationen kräver det. 

    Social kompetens är inte heller detsamma som att vara supersocial eller en pratkvarn, utan att känna av situationen och anpassa sig.

    Nu verkar TS man både vara osocial och kanske ha bristande social kompetens, men jag ville bara förtydliga.

    Han verkar inte ha så stort behov av umgänge, men också svårt att konversera med främlingar eller gäster. Detta är vanligt, men något man (till viss del) kan träna bort. Om TS och han ska ha en framtid ihop, måste han kunna föra sig hjälpligt i sociala sammanhang, samtidigt som TS måste acceptera att han inte är lika social och extrovert som hon.


    Tänkte också nämna social kompetens. Håller med. Jag t.ex behöver mycket egentid och är introvert men kan anpassa mig i sociala sammanhang.
  • Anonym (M)
    Anonym (Läsfröken) skrev 2023-07-15 18:16:54 följande:
    Det står ju i TS: För att han är fantastisk på många sätt.
    Vad är då problemet?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (M) skrev 2023-07-16 12:12:49 följande:
    Vad är då problemet?
    Det står också i trådstarten.
  • Anonym (Dune)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-07-16 12:32:09 följande:
    Det står också i trådstarten.
    Märkligt att vissa inbillar sig att det finns perfekta personer. Någon sådan har jag i alla fall aldrig stött på. Oavsett vem man träffar så kommer det att finnas problem. För man är inte perfekt själv heller.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Dune) skrev 2023-07-16 14:26:58 följande:
    Märkligt att vissa inbillar sig att det finns perfekta personer. Någon sådan har jag i alla fall aldrig stött på. Oavsett vem man träffar så kommer det att finnas problem. För man är inte perfekt själv heller.
    Jag tror knappast ts förväntar sig en perfekt person, men en normal kan man väl få sikta på åtminstone.
  • Anonym (M)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-07-16 12:32:09 följande:
    Det står också i trådstarten.
    Fast är det verkligen ett problem, när TS skriver att han har andra bra kvaliteter som betyder mycket mer, så pass mycket mer att hon gifte sig med honom.
  • Anonym (M)
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-07-16 17:34:22 följande:
    Jag tror knappast ts förväntar sig en perfekt person, men en normal kan man väl få sikta på åtminstone.
    Är TS man onormal?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (M) skrev 2023-07-16 18:22:45 följande:
    Är TS man onormal?
    Suck.....Socialt normal, välanpassad, använd vilken term du vill, men nej han är inte riktigt normal nej.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (M) skrev 2023-07-16 18:21:55 följande:
    Fast är det verkligen ett problem, när TS skriver att han har andra bra kvaliteter som betyder mycket mer, så pass mycket mer att hon gifte sig med honom.
    Ja, det är ett problem för ts, om det var otydligt med tanke på att hon startade en tråd om detta PROBLEM. Suck igen...
  • Hjelm

    Det förvånar mig lite att man gifter sig med någon som har detta drag om man upplever det som ett så stort problem att man sedan överväger att bryta upp eller flytta isär av samma anledning. Men men...

    Vet du hur han själv känner inför detta?

    En del människor har inget stort behov av umgänge. Men det finns också de som verkligen önskar att de var mer extroverta eller hade lättare för sig socialt. Om din man tillhör den sistnämnda kategorin finns det ju hjälp att få. Men trivs han helt och hållet med hur han är måste du ju acceptera det. Är det verkligen helt nödvändigt att han är med på alla fester? Kan det vara okej att han kommer och hälsar och är med en stund men sen får dra sig undan och inte känna press på att umgås mer?

Svar på tråden Partner som är asocial