• AndreaBD

    Stämd för bild

    Hej, vi har ett litet hobbyföretag, en webshop. Nu har vi fått ett brev ifrån en tysk advokat för att en av våra foton av en vara verkar vara ihopklippt av ett foto på ett (amerikansk) fotomodell och varan. De vill ha något slags skadestånd på runt 400 Euro, för ett dåligt foto.  Det var alltså inte vi som har klippt ihop detta, utan kanske vår huvudleverantör i Kina. De verkar inte vara så noga med det, men oftast är det ju ändå asiatiska personer på foton och de brukar vara av dålig kvalité (foton alltså, inte varorna). 

    Vi vet inte riktigt i vilken ändå vi ska börja. Jag har tagt kontakt via telefon och mail, vilket ger oss lite tid förhoppningsvis, så vi kan kolla vad som gäller. Vi vill inte betala detta, vi tjänar inte särskilt mycket med shoppen. Så jag argumenterade i mailet med att det inte var vi som har klippt ihop detta utan att det är ett dåligt ihopklipp som någon annan har gjort och att vi litade på vår leverantör - som fortfarande har bilden på sin hemsida. Vi har tagit bort den genast. Dessutom går bilden inte ens att googla. Dvs. man hittar bara det ihopklippta, och agenturen som äger modellbilden (enligt deras brev) - där kunde man inte hitta bilden direkt heller genom att söka, utan bara genom att söka igenom sidan manuellt.

    Snälla, har någon upplevt liknande, vet någon hur vi ska göra?

  • Svar på tråden Stämd för bild
  • tjqka84
    AndreaBD skrev 2023-11-30 23:15:46 följande:
    Nej, vi skrev aldrig under något papper, advokaten bara skrev ihop något att vi kommer att ta bort bilden. Nej, de återkom inte. GJORDE de det med någon annan??? 

    Jag har förstås också gått igenom våra bilder och tagit bort allt som jag inte var helt säker på. 
    Det kan jag inte svara på. Men vår advokat säger att det är så dessa "advokatbyråer" arbetar. Men har ni inte hört någonting sen i somras, så gick det vidare helt enkelt. 

    I vårt fall, så har de nu skaffat en amerikansk grej som heter "cease and desist" som tekniskt sett är en 30-årig spärr som gör att vi inte får använda den bilden tex. Dock så är den så vagt skriven att de absolut skulle kunnat göra anspråk på annat belopp om det velat. 
  • AndreaBD
    tjqka84 skrev 2023-12-01 20:13:50 följande:
    Det kan jag inte svara på. Men vår advokat säger att det är så dessa "advokatbyråer" arbetar. Men har ni inte hört någonting sen i somras, så gick det vidare helt enkelt. 

    I vårt fall, så har de nu skaffat en amerikansk grej som heter "cease and desist" som tekniskt sett är en 30-årig spärr som gör att vi inte får använda den bilden tex. Dock så är den så vagt skriven att de absolut skulle kunnat göra anspråk på annat belopp om det velat. 
    Ja, och det är därför man inte ska skriva under såna papper. Jag behövde inte göra det till slut. Advokaten bara skrev ihop något och det fick duga.
  • Meddelande borttaget
  • radgivning
    AndreaBD skrev 2023-12-02 12:13:32 följande:
    Ja, och det är därför man inte ska skriva under såna papper. Jag behövde inte göra det till slut. Advokaten bara skrev ihop något och det fick duga.
    Hej, du betalade tillslut? Har fått samma brev och är kluven på hur jag ska hantera det. 
  • radgivning
    tjqka84 skrev 2023-11-30 21:39:56 följande:
    Det är medvetna om. 
    Skrevs även ert "Cease and Desist" brev om från deras orginal? 
    De återkom aldrig efter att ni betalt med några fler anklagelser eller ville ha mer?
    Hej, 

    har råkat ut för samma sak. svarade ni på brevet?
  • AndreaBD
    radgivning skrev 2024-01-09 10:28:37 följande:
    Hej, du betalade tillslut? Har fått samma brev och är kluven på hur jag ska hantera det. 
    Ja, jag betalade det som advokaten förhandlat fram. Men om du har fått något brev för ett år sedan, så måste det ju ha varit fejk. De väntar inte särskilt länge innan de går vidare till domstol. Du får avgöra om det är på riktigt eller inte. HAR du publicerat någon bild? Har de skickat med den bilden?  I så fall kan det vara på riktigt. 
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Grey Man

    Jag hade inte betalt en krona. Ni har ju agerat i god tro och ingen skulle orka dra upp detta i domstol. De skickar nog ut detta till allt och alla och vissa blir rädda och betalar. Säkert i samarbete med leverantören. 

  • AndreaBD
    Grey Man skrev 2024-01-09 16:32:11 följande:

    Jag hade inte betalt en krona. Ni har ju agerat i god tro och ingen skulle orka dra upp detta i domstol. De skickar nog ut detta till allt och alla och vissa blir rädda och betalar. Säkert i samarbete med leverantören. 


    Tyvärr så är detta ett dåligt råd. De brukar också citera en massa domar på liknande fall och de är äkta. Då har de också stämt folk som bara har haft någon bild på sin hemsida. 
  • AndreaBD
    Grey Man skrev 2024-01-09 16:32:11 följande:

    Jag hade inte betalt en krona. Ni har ju agerat i god tro och ingen skulle orka dra upp detta i domstol. De skickar nog ut detta till allt och alla och vissa blir rädda och betalar. Säkert i samarbete med leverantören. 


    Lagen är tyvärr sån. Jag har ju kollat upp allt detta. Det är inte svensk lag, utan internationell. Vilken "leverantör" pratar du om? 
Svar på tråden Stämd för bild