• Missmeblue

    Hjälp

    Jag är fodervärd till en hund. Det är komplicerat då hon uppvisar tecken på att ha blivit misshandlad hos sin ägare. Han har inte hört av sig på något sätt på många månader o jag kommer inte i kontakt med honom för han svarar inte. Han är ökänd hos länsstyrelsen för att han avlar för hårt på hundarna, för tätt o låser in dom. Inget jag visste innan. Men det som är min undran nu. Vi kan inte lämna hemmet utan att hon bajsar inne fast vi har tagit henne på toaletten några minuter innan vi går ut. Det kan handla om att vi måste till affären en kort stund. Nej hon är inte ensam vi har en hund till o älskar varandra. Dom kan till o med ligga med huvudet på varandra o sova. Så där är inga problem. Det enda som felar är att hon bajsar inne i protest o ska försöka äta allt hon kommer åt. Hon har fri tillgång till torrfoder o hon får blötfoder två gånger om dagen. Som hon fick innan men det hjälper inte. Så i bilen o hemma har hon tuggben. Vi älskar henne o vill hjälpa henne. Vi har haft henne sen februari 2023

  • Svar på tråden Hjälp
  • Mortiscia80

    Jag skulle inte lämna den hunden ensam hemma, det spelar ingen roll att ni har en hund till som sällskap. Tydligen mår den inte bra av att lämnas ensam.

    Vad är det som tyder på misshandel hos hunden? Skyggar den vid beröring t ex, eller vad är det ni har sett?

    Det blir svårt att anmäla till Länsstyrelsen när en sådan anmälan bygger på skvaller och inget ni själva har belägg för. Däremot kan ni fråga vad ni ska göra av hunden ifall det är så att ni inte vill ha kvar den.

  • Jemp

    Är hon ensamtränad? 

    Är det skk fodervärdskap dvs att han ska ha tillbaka hunden för avel? Har ni dialog med länsstyrelsen? 

  • Missmeblue

    Tar vi fram sopborste för att sopa blir hon livrädd o springer i väg. Bli någon arg blir hon livrädd. Jag fick själv träna henne till att bli rumsren då han ljög o sa att hon var det. Hon blir 4 år iår

  • Missmeblue

    Ja han vill avla på henne. Nej jag får ingen bra respons av länsstyrelsen 

  • Mortiscia80
    Missmeblue skrev 2023-07-07 13:19:48 följande:

    Tar vi fram sopborste för att sopa blir hon livrädd o springer i väg. Bli någon arg blir hon livrädd. Jag fick själv träna henne till att bli rumsren då han ljög o sa att hon var det. Hon blir 4 år iår


    Stackars hund.... Hon behöver mycket kärlek, omtanke och förståelse. Men prata med Länsstyrelsen i vilket fall, de har säkert kloka saker att säga om hundens framtid.
  • Mortiscia80
    Missmeblue skrev 2023-07-07 13:21:24 följande:

    Ja han vill avla på henne. Nej jag får ingen bra respons av länsstyrelsen 


    Oj, ursäkta, lite snabb med inlägg där :) Prata med polisen då?

    Ni äger inte hunden men får inte tag i ägaren. Är det dags att lämna tillbaka hunden nu, eller vill ni bara ha kontakt generell? Någon måste ju veta vad man gör av en hund där fodervärdskapet ska gå ut men ägaren inte är lämplig att lämna den till.

    Ni kan också ringa Länsstyrelsen på andra platser i landet, för att åtminstone få information om vad man kan göra.
  • Missmeblue

    Vi har inte skrivit avtal. Nej jag vill ha henne för evigt 

  • Jemp

    Är han skk ansluten så kan du även ringa dem. 

    Knepigt när man ingått ett sånt samarbete och sen inser att uppfödaren är olämplig, vilken mardröm. 

  • Jemp
    Mortiscia80 skrev 2023-07-07 13:30:30 följande:
    Oj, ursäkta, lite snabb med inlägg där :) Prata med polisen då?

    Ni äger inte hunden men får inte tag i ägaren. Är det dags att lämna tillbaka hunden nu, eller vill ni bara ha kontakt generell? Någon måste ju veta vad man gör av en hund där fodervärdskapet ska gå ut men ägaren inte är lämplig att lämna den till.

    Ni kan också ringa Länsstyrelsen på andra platser i landet, för att åtminstone få information om vad man kan göra.
    Fodervärdskap på hund innebär i normala fall att ägaren/uppfödaren har rätt att ta 2 kullar men hunden i övrigt och i vardagen bor hela livet hos fodervärden (som blir formell ägare efter kullarna). 
  • Mortiscia80
    Jemp skrev 2023-07-07 14:02:32 följande:
    Fodervärdskap på hund innebär i normala fall att ägaren/uppfödaren har rätt att ta 2 kullar men hunden i övrigt och i vardagen bor hela livet hos fodervärden (som blir formell ägare efter kullarna). 
    Tack för info :) Alltid bra att lära sig något nytt.
  • Dexter dot com

    Att hon bajsar inne och tuggar på saker när ni lämnar henne är ett typiskt symptom på separationsångest. Det är inte i protest utan för att ni utsätter henne för en situation hon inte klarar av utan att bli stressad, orolig och få ångest.
    En hund med separationsångest slutar man lämna ensam några månader och börjar sen om med ensamhetsträningen sekunderkorta stunder för att sen utöka med nån minut i taget om hon är helt lugn.
    Räkna med att det kommer ta tid, ibland år av träning för att hunden kommer klara 1-2 timmars ensamhet och många hundar som utsatts för ensamhet dom inte klarar av fixar helt enkelt inte att vara ensamma trots träning.

  • Tessn91

    Hej, ville skicka ett litet meddelande här! 

    Har ni kikar in CBD olja för djur? Naturligt medel för hundar som hjälper med ångest, stress och andra symtom som smärta, sömnproblem och smärta.

    Jag jobbar nämligen hos Naturecan och vi har så otroligt många kunder med hundar som har stor ångest i vardagen.. CBD har hjälpt otroligt mycket med att lugna ner på en naturligt kosttillskott sätt, utan starka mediciner och inga biverkningar.

    Kan vara något att kika upp om ni vill, du kan kika här: www.naturecan.se/products/cbd-olja-hund

    Hoppas ni hittar en lösning, skickar styrkekramar! 

Svar på tråden Hjälp