• Anonym (Snittad)

    Uterusruptur, risk?

    Fick mitt första barn via akut kejsarsnitt för ca 20 månader sen och ska få nästa barn om en månad ungefär.

    Har börjar bli rätt oroad för det här med uterusruptur, hur farlig och vanligt är det? Blev gravid typ 12,5 månader efter förra snittet så det är ju precis över rekommendationen på att vänta ett år. Men hur stor risk är det? Jag kommer troligen föda ensam denna gång så jag behöver vara extra påläst känns det som.

  • Svar på tråden Uterusruptur, risk?
  • Anonym (Jag)

    Risken är ca 1%. Det hände mig med andra barnet, men det gick bra trots allt. Hade en erfaren äldre barnmorska som direkt fattade vad som hänt och larmade. 9 minuter senare var barnet ute.
    Det är alltså väldigt ovanligt, men väldigt farligt om man inte ligger inne med en b.m bredvid. Och det gör man ju i regel där på slutet så försök att inte oroa dig.

  • Anonym (Snittad)
    Anonym (Jag) skrev 2023-07-07 14:47:30 följande:

    Risken är ca 1%. Det hände mig med andra barnet, men det gick bra trots allt. Hade en erfaren äldre barnmorska som direkt fattade vad som hänt och larmade. 9 minuter senare var barnet ute.
    Det är alltså väldigt ovanligt, men väldigt farligt om man inte ligger inne med en b.m bredvid. Och det gör man ju i regel där på slutet så försök att inte oroa dig.


    Tack. Jag tycker det känns olustigt, förra förlossningen var vi lämnade ensamma rätt långa tider i taget liksom.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Snittad) skrev 2023-07-07 15:03:03 följande:
    Tack. Jag tycker det känns olustigt, förra förlossningen var vi lämnade ensamma rätt långa tider i taget liksom.
    För mig sprack det när krystvärkarna började och då var b.m redan där. Och det är väl det vanliga. Jag var ensam långa stunder innan dess, men då var det ju nära slutet så då fanns det tom 2 med.
    Tycker du ska prata med Mvc om din oro och skriva in det i förlossningsbrevet också så sjukhuset är medvetna om det.
Svar på tråden Uterusruptur, risk?