• Lilalampa

    Grannens ensamma kanin :(

    Vi är nyinflyttade i ett område och grannarna har en kanin ensam ute i en bur. Varannan, var tredje dag ser jag någon gå dit, öppna taket på buren och kasta in lite maskrosblad. Det är allt.

    Jag blir så ledsen av att se den. Kan inget om kaniner men den ser så övergiven ut. Googlade och stod att kaniner ska ha sällskap. Eller om den är ensam ska den bo inomhus med familjen. 
    Funderar på att fråga om vi kan få ta den för de verkar inte alls intresserade... men jag kan inget om kaniner. 

    Vad ska jag göra? Tycker så fruktansvärt synd om den. Så fin, långhårig och ensam. 

  • Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(
  • Anonym (Aurora)
    Citronella skrev 2023-07-04 03:12:50 följande:
    Man får ha en hona och en hane. Det är lag på att man ska ha minst två. 
    Nej det är inte lag på att ha minst två kaniner ihop.
    Du blandar nog ihop med marsvin. 
  • Anonym
    Anonym (Tessi) skrev 2023-07-04 09:41:35 följande:

    Fråga om du får ha den som sommarkanin åt dina barn. 


    Och sen lämna tillbaka den till en miserabel situation?
    Nej, anmäl till djurskyddet.
  • Anonym (V)
    Anonym skrev 2023-07-05 10:54:35 följande:
    Och sen lämna tillbaka den till en miserabel situation?
    Nej, anmäl till djurskyddet.
    Det brukar vara det smidigaste alternativet= i slutändan vill folk som tröttnat på sin kanin aldrig ha tillbaka.
  • Anonym
    Anonym (V) skrev 2023-07-05 11:28:00 följande:
    Det brukar vara det smidigaste alternativet= i slutändan vill folk som tröttnat på sin kanin aldrig ha tillbaka.
    Stämmer säkert i de flesta fall, men att lämna tillbaka kaninen när den vant sig vid att bli ompysslad och älskad... det vore katastrof för den.
  • Anonym (V)
    Anonym skrev 2023-07-05 11:34:05 följande:
    Stämmer säkert i de flesta fall, men att lämna tillbaka kaninen när den vant sig vid att bli ompysslad och älskad... det vore katastrof för den.

    Klart det vore men jag ser det inte som troligt. Brukar vara lätt att köpa loss djur för liten summa när personen vant sig vara utan "besväret".


     


     

  • Anonym
    Anonym (V) skrev 2023-07-05 11:40:14 följande:

    Klart det vore men jag ser det inte som troligt. Brukar vara lätt att köpa loss djur för liten summa när personen vant sig vara utan "besväret".


     


     


    Jag hoppas att du har rätt om ts skulle följa rådet.

    Har själv haft djur i över 30 år och när jag skilde mig för några år sedan så gav jag bort min rashund helt gratis för att den skulle slippa att bo i en lägenhet jämfört med den trädgård jag lämnade.
    Allt för hundens skull.
    Bör tilläggas att jag gav bort till en person jag känner väl och som är lika hundvan som jag, plus har tid, utrymme och kompisar till "min" hund.
  • Anonym (V)
    Anonym skrev 2023-07-05 11:43:52 följande:
    Jag hoppas att du har rätt om ts skulle följa rådet.

    Har själv haft djur i över 30 år och när jag skilde mig för några år sedan så gav jag bort min rashund helt gratis för att den skulle slippa att bo i en lägenhet jämfört med den trädgård jag lämnade.
    Allt för hundens skull.
    Bör tilläggas att jag gav bort till en person jag känner väl och som är lika hundvan som jag, plus har tid, utrymme och kompisar till "min" hund.

    Svårt att veta alla detaljer om ev skick på kaninen men tänker i att det är bättre än att anmäla om TS ändå kan tänka sig att ge kaninen ett hem. Mött liknande fall där kaninerna blommat upp vid nytt hem.


     


    Omplaceringar är inte alltid fel om det är för djurets bästa :)

  • Anonym (Aurora)
    Citronella skrev 2023-07-05 10:24:17 följande:

    Nej, jag pratar om kaniner. Här kan du läsa själv. 


    https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/kaniner


    Har du själv läst länken du postade? 
    Enligt din egen länk är det ingen lag på det.
     Som sagt, kaniner ska helst inte ska vara ensamma, men undantag finns,  tex okastrerade hanar och kaniner som inte trivs med andra kaniner.
    Hur som helst finns det ingen lag alls att på att kaniner inte får vara ensamma. 
  • molly50
    molly50 skrev 2023-07-06 10:32:04 följande:
    Fast det är ingen lag utan en rekommendation.
    Alla kaniner klarar inte att gå tillsammans med andra kaniner.
    Jag ska tillägga att när det gäller marsvin så är det lag på att de ska vara minst 2 då de är flockdjur.
    Men även där finns udantag t ex om man har en dominant hane som inte kan gå ihop med andra marsvin. 
    Så du verkar ha blandat ihop det hela. 
  • Anonym (Kim)

    Ta kontakt med grannen och fråga om du inte kan få låna den. Beroende på hur snacket löper kanske få in att du gärna vill ta över den. Vill de ha en slant för den. Kan vara dumt att i början påpeka att de inte sköter den så väl i första taget. Det jag eg vill säga är att ta kontakt med grannen och checka av lite och för in samtalet på kaninen. 

  • RaYzLeR
    Citronella skrev 2023-07-04 03:12:50 följande:
    Man får ha en hona och en hane. Det är lag på att man ska ha minst två. 
    Nej det är inte lag på att ha två kaniner, men en rekommendation.
  • Anonym (FdKaninvaktaremedgrannhjälp)

    För väldigt länge sedan hade jag en vän som åkte på semester, jag skulle bara ge kaninen mat och om jag lyckades, få på den selet, jag var inte ett dugg van vid kaniner.
    :(
    Lyckligt nog var inte kaninen helt ensam, grannarna dök upp  när den lyckades rymma (Jag hann ikapp den)
    Den var ensam i en utomhusbur och det känns än idag som att det var fel råd att ge till mig (Vi var barn) -
    För jag hade ingen vana och kompisen sade bara, springa runt lite och ge lite blad och jag köpte morötter.
    Stackars Kanin altså. buren var 2m x 1. Utomhus.
    Den var livrädd och jag likaså. :( De var borta i 1-2v....Semester på sommarlovet, utomlands..
    Min vän ÄLSKADE den kaninen.
    Men de vuxna ansåg väl inte att den behövde mer stöd än en ovan kompis som bara kollade läget liksom. INTE OKEJ av de vuxna. Vi visste väl inte bättre men jag tänker fortfarande på det djuret.
    Man bör inte hantera djur så. Jag var inte bra. Djurägarna (De vuxna....) VAR INTE BRA. Min vän var ett barn men hon visste väl i nte bättre men de VUXNA alltså föräldrarna, brydde sig inte alls om stackars djuret.
    Är glad att grannarna brydde sig. De visade sig. När jag gick förbi. Det var också varmt minns jag.

    En annan gång som äldre, så hade jag också hand om en kanin, men då hade den massor med sällskap, skyddade alla sladdar så den fick hoppa runt, den hade en större bur och jag var äldre. Fick sova ien bur i mitt rum, alltid passad. Den hade det fint, stod i skugga utomhus också och hade alltid sällskap.

    Men glömmer aldrig den första djurpassningen av en ensam kanin.

    Man kan vara anonym om man ringer länsstyrelsen i ens kommun/stadsdel.
    Om man ser BRISTANDE djurskötsel. Händer alltför ofta numer. Om man mailar så kan de ge ut uppgifter i efterhand, man kan ringa som en anonym från ett nummer som inte hör till en direkt. . . Är väl det man kan göra. Fråga alla grannar om någon har koll på djuret tills dess.
    Det är inte okej att folk slutar bry sig om djur. Så själviskt. Det är ändå ett liv. <3 Fint att du frågar om detta. <3
    Har fortfarande ångest när jag tänker på min första "kanin passning" som inte ens var en riktig sådan. Stackarn :(

  • Studentpappa

    Det kan vara svårt att sätta ihop två kaniner, vi fick göra en neutral bur där dom kunde bli polare. Hanen hade bott in sig i den första och det var hans revir trots att han är kastrerad.

    Men sen är dom bästa polers och följer varandra konstant. Många kaniner har sjukt små burar och ingen möjlighet att springa etc. Det är ju klart de nya sommarkatterna, men en kanin som blir matad med lite maskrosor var tredje dag är ju vanskött och lär svälta. Jag antar dom ger den hö när du inte ser? Kaniner ska ha obegränsad tillgång till hö.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Grannens ensamma kanin :(