• ALLIEVERDO

    Om man har 3 innekatter, vilka kön passar bäst ihop? 2 honor och 1 hane?e

    ..Eller tvärtom?
    Har en av varje nu som är 1 och 1.5år. Funderar på en till. Men vilken kan var abäst? Självklart personlighet mm. Men ja ni som har tips

  • Svar på tråden Om man har 3 innekatter, vilka kön passar bäst ihop? 2 honor och 1 hane?e
  • rosesarewhite

    Hane. Men det beror lite på vem som är ledaren nu. Är det honan så en hane till. 


    Men det är bara min erfarenhet, har dock haft ganska starka ledare bland mina katter och de har varit honor och de andra honorna har inte trivts med det medan hanarna inte brytt sig.

  • ALLIEVERDO

    Tack för svaren. Tror ni det är sä även om de två man har nu bara är 1-1.5år och en ny kattunge tillkommer..  ni tror inte de vänjer sig då? Tänker hade jag skaffat en till vuxen katt eller om våra var äldre, att de då kanske inte gått ihop med en hona till. Men om det är en kattunge?

  • Vovveshjärta

    Hade fyra ett tag, bara man vänjer in dem långsamt så ...tror jag inte det är några issues. 3 st var hane och 1 hona. Var jättelångsam i början. de gnabbades ett tag. men sedan var det lugnt. :) Tror man bara behöver tänka på att låta de känna dofter ett tag innan och vara beredd på kaos :D De gör upp med tiden. I den bästa av världar där de är hälsosamma och får uppmärksamhet allihop dvs. Brukade göra kattrundor till varenda en. Hahaha.

    Har bara två nu, är enklare. =)

    Om man skaffar en kattunge, så tänk på att visa uppmärsksamhet till ALLA och inte bara kattungen, annars ryker de ihop, men oftast vänjer de sig helt ärligt. SÅ länge de mår bra :) Lycka till!

  • Vovveshjärta
    Mortiscia80 skrev 2023-06-20 16:30:07 följande:

    De vänjer sig inte. Det handlar om territorium.


    De har sina platser, men alltså, nja...är inte så svart och vitt. Men du har rätt om man bor trångt kanske. Då bör man inte ha flera katter i min mening. Man måste tänka på uttrymme, flera kattlådor osv.

    Men för mig gick det bra att ha fyra ett tag, vuxna som bodde ihop, med egna små favvoplatser :) Man får skaffa flera träd och leksaker och så. Och ha plats för det!
Svar på tråden Om man har 3 innekatter, vilka kön passar bäst ihop? 2 honor och 1 hane?e