• Anonym (Kvinnan)

    Varför slutar det aldrig ?

    Vi har barn tillsammans och går på samtal för få ett bättre sammarbete. De tvingar oss gå samtal hos en expert för reda ut vårt för det blir för mkt problem mellan oss som går ut över våra små barn. Han fick till sig på mötet sist att han måste söka hjälp för att få bort vreden mot mig och att han måste söka hjälp för släppa mig. Det har gått snart 3 år och jag förstår inte hur jag någonsin ska bli av med honom. På mötet sist sa jag hela sanningen hur han behandlar mig och att jag orkar inte mer möten med fler lögner från hans sida. Jag sa sanningen hur han psykiskt och fysiskt är på mig till och från så fort han får chansen. Att jag anmält honom osv. Att jag ville ha hjälp med överlämnandet osv. 
    Hon vi går hos med våra problem sa i slutet av det mötet när hon kollade på mig att man får komma hit ensam. . Ska jag boka ett ensamt möte ?
    Efter sagt sanningen så kände jag att han kommer vara ännu mer arg än vad han är här inne osv. Men det gick för lugnt till efter mötet när vi gick ut därifrån. Jag skakade och grät och frågade varför är du inte arg..han sa jag döljer det och tar ut det sen. För att i någon sekund senare lägga till orden att fan va kul vi ska ha det i sommar på ..festivalen (vi ska tydligen på samma konsert sak)

    Hur ska jag tolka det ? Han visade hur han skakade och var arg där inne bakom hennes rygg när hon gick för öppna dörren men sen svarar han så till mig. Det är sjukt obehagligt. Jag sa till henne mitt liv kommer bli ett helvete nu. 
    Men när jag går till min bil och han sin vill han kramas... Snälla jag är helt slut av att tänka tänk om. Polisanmälan är gjord för diverse så som stalking, sexualbrott, misshandel osv genom åren. 

  • Svar på tråden Varför slutar det aldrig ?
  • Anonym (Ja)

    Ja du ska boka möten ensam! Dessutom ska du ansöka om enskild vårdnad.

    Den där festivalen, du ska väl inte dit ensam?? Se till att ALLTID ha minst en person du känner precis bredvid dig, ha koll på var det finns ordningsvakter och håll dig nära dem!

    Du ska ALDRIG låta honom krama dig! Backa, se honom i ögonen och säg högt NEJ, du vill att han håller sig på avstånd!

    Börja spela in era samtal, både via telefon och irl. Det är lagligt. Sköt den mesta kommunikationen via meddelanden eller mail, hänvisa honom till det om han vill börja tjafsa om något. Nu måste jag tyvärr gå, skicka ett mail så tar vi det där! Vänd på klacken och gå.

    Se om möjligt till att alltid ha en person med dig vid överlämningar där du måste träffa honom!

  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-14 17:56:19 följande:

    Ja du ska boka möten ensam! Dessutom ska du ansöka om enskild vårdnad.

    Den där festivalen, du ska väl inte dit ensam?? Se till att ALLTID ha minst en person du känner precis bredvid dig, ha koll på var det finns ordningsvakter och håll dig nära dem!

    Du ska ALDRIG låta honom krama dig! Backa, se honom i ögonen och säg högt NEJ, du vill att han håller sig på avstånd!

    Börja spela in era samtal, både via telefon och irl. Det är lagligt. Sköt den mesta kommunikationen via meddelanden eller mail, hänvisa honom till det om han vill börja tjafsa om något. Nu måste jag tyvärr gå, skicka ett mail så tar vi det där! Vänd på klacken och gå.

    Se om möjligt till att alltid ha en person med dig vid överlämningar där du måste träffa honom!


    Tack för alla tips. En del av dem har jag gjort sista tiden men jag är rädd efter sista samtalet för han blev så tyst. 
  • Tow2Mater

    Du ska inte fråga honom saker som varför han inte blev arg. Sluta ge honom emotionell respons. Sluta bete dig som att du är i underläge. Kommunicera minsta möjliga om barnen, inget annat.

  • Anonym (Kvinnan)
    Tow2Mater skrev 2023-06-15 07:21:35 följande:

    Du ska inte fråga honom saker som varför han inte blev arg. Sluta ge honom emotionell respons. Sluta bete dig som att du är i underläge. Kommunicera minsta möjliga om barnen, inget annat.


    Jag vet jag inte skulle gjort det men det bara kom. Jag tyckte det var så obehagligt hur lugn han var i den stunden. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2023-06-15 06:34:30 följande:
    Tack för alla tips. En del av dem har jag gjort sista tiden men jag är rädd efter sista samtalet för han blev så tyst. 
    Vad är du rädd för? Tror du att han skulle döda dig? Misshandla dig? Så länge du andas kan du göra en polisanmälan om han ger sig på dig. Rädd för att han blir sur? Inget att bry sig om. Om han vägrar samarbeta kring barnet så är även det en grund för enskild vårdnad.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Ja) skrev 2023-06-15 11:09:20 följande:
    Vad är du rädd för? Tror du att han skulle döda dig? Misshandla dig? Så länge du andas kan du göra en polisanmälan om han ger sig på dig. Rädd för att han blir sur? Inget att bry sig om. Om han vägrar samarbeta kring barnet så är även det en grund för enskild vårdnad.
    Ja med tanke på att han gjort det förr med misshandel så är jag livrädd för det. 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2023-06-15 13:55:33 följande:
    Ja med tanke på att han gjort det förr med misshandel så är jag livrädd för det. 
    Ja det förstår jag. Kontakta en kvinnojour och bolla tankar med dem. Har du berättat för soc hur han är mot dig och att du faktiskt är livrädd för honom? Om inte, se till att börja boka egna samtal där du kan vara ärlig.
  • Anonym (Abc)

    Tycker också du ska kontakta en kvinnojour. Och gällande festivalen så antingen stanna hemma eller alltid ha en, gärna två, kompisar precis bredvid dig. Inga avstickare till toaletten eller någonstans alls utan sällskap.

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Eva)

    Min situation liknar din. Vi är inne på tredje året. Mitt ex är villkorligt dömd men gör fortfarande allt i sin makt för att förstöra för mig genom barnen.
    Fruktansvärt är det. Vi är många kvinnor som kämpar. 


    vi har gått igenom alla instanser med familjerätten och socialtjänsten pga deras orosanmälningar då vårt samarbete kring barnen inte fungerar pga VÅR konflikt som dom så fint kallar det.

    vi fick också till slut en expert som skulle hjälpa oss. Det första hon sa efter att hon träffat oss tillsammans var att vi under inga omständigheter skulle ses samtidigt. Vi skulle bara ha enskilda samtal. Hon är den FÖRSTA som tagit hänsyn till vår bakgrund av våld och kontroll.

    Så mina råd är följande, kanske något kan hjälpa.
    Aldrig gemensamma samtal. Undvik all kontakt utom den absolut nödvändigaste. Hänga och lämna barnen på skola/förskola i den mån det går. Svara extremt tråkigt på alla sms. Skriv ner ALLT. Hotar han dig, se till att dokumentera det.
    Fokusera mest på dig själv och stärk dig själv i situationen. Acceptans i den mån det går har varit viktigt för mig. 

  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Eva) skrev 2024-03-07 20:43:52 följande:

    Min situation liknar din. Vi är inne på tredje året. Mitt ex är villkorligt dömd men gör fortfarande allt i sin makt för att förstöra för mig genom barnen.
    Fruktansvärt är det. Vi är många kvinnor som kämpar. 


    vi har gått igenom alla instanser med familjerätten och socialtjänsten pga deras orosanmälningar då vårt samarbete kring barnen inte fungerar pga VÅR konflikt som dom så fint kallar det.

    vi fick också till slut en expert som skulle hjälpa oss. Det första hon sa efter att hon träffat oss tillsammans var att vi under inga omständigheter skulle ses samtidigt. Vi skulle bara ha enskilda samtal. Hon är den FÖRSTA som tagit hänsyn till vår bakgrund av våld och kontroll.

    Så mina råd är följande, kanske något kan hjälpa.
    Aldrig gemensamma samtal. Undvik all kontakt utom den absolut nödvändigaste. Hänga och lämna barnen på skola/förskola i den mån det går. Svara extremt tråkigt på alla sms. Skriv ner ALLT. Hotar han dig, se till att dokumentera det.
    Fokusera mest på dig själv och stärk dig själv i situationen. Acceptans i den mån det går har varit viktigt för mig. 


    Usch hemskt är det! 
    Men skönt du fått en som tar hänsyn till detta. Helt klart. 
    Jag fick veta varför han var var så lugn. Hans planer avslöjades efter ett par veckor och hans anonyma orosanmälningar började. Det var hans straff för visa sin makt för att jag sagt sanningen. Man kan aldrig vinna 
Svar på tråden Varför slutar det aldrig ?