• surefing

    Ger du till välgörenhet?

    Varför/varför inte? Tycker det kan kännas särskilt bra att göra det om man känner att man gjort något dåligt (lite ego men ger ju samma effekt för välgörheten ;))

  • Svar på tråden Ger du till välgörenhet?
  • Anonym (Ninni)

    Jag skänker bara pengar till katthem eftersom jag inte tycker om människor. 

  • Pixxel
    Anonym (Simax) skrev 2023-12-22 23:36:26 följande:
    Skänker du något mer än pengar?
    Saker du inte längre behöver hemma?
    Gamla hela och fina kläder ibland brukar jag lägga i dessa insamlingsboxar.
  • nihka

    Ja och har gjort så så länge jag har haft inkomst. Både via autogiro och tillfälliga insatser som vid naturkatastrofer. Självklarat att dela med sig lite av sin välgång.


    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Simax)
    Pixxel skrev 2023-12-23 09:14:00 följande:
    Gamla hela och fina kläder ibland brukar jag lägga i dessa insamlingsboxar.
    Det är bra.
    Alla har saker hemma de kan ge bort och som kan ge intäkter för välgörenhetsorganisationer.
  • Hyllemor

    Jag ger inte till välgörenhet för välgörenhetens skull. Däremot har jag skänkt pengar genom åren, utan tanke på välgörenhet, men som är det:


    Vid en begravning så skänkte jag pengar till Operation Smile istället för att köpa en blomma, eftersom den som dött önskade att det skulle vara så; jag har skänkt kläder för insamling och gett hemlösa "en krona." Jag har köpt en kaffe åt någon som ser frusen ut och bjudit folk som är i behov av pengar när jag själv har mer än dem; jag har sponsrat bland annat ett slott i Skottland med 100 spänn och betalat för att träd ska planteras, jag har tryckt på "fel" knapp vid pantmaskinen och jag har lagt pengar i kyrkans kollekt, trots att jag själv varken är kristen eller döpt eller någon krona i en sparbössa någonstans. Jag har köpt bingolotto av föreningar och bidragit till en mängd olika saker genom åren, men ALDRIG varit månadsgivare eller skänkt en större summa. Nu när du ställer frågan, så undrar jag hur många småsummor man egentligen skänker till "välgörande ändamål" genom livet, men som i slutändan blir tusentals kronor. Jag UNDRAR, men jag ångrar ingenting. Jag tror inte att gemene man behöver bli månadsgivare, skänka pengar till välgörenhet eller annat. Mycket pengar skänks bort ändå i småsummor ... för att inte tala om alla jäkla presentinsamlingar man gör till fröknar och kolleger genom åren.

  • Maggena

    Jag är månadsgivare i PLAN utan någon egentligen anledning. Tycker det kan vara lite löjligt att klappa sig på axeln för det eftersom hela summan är avdragbar sedan när man gör sin inkomstdeklaration. Så om man ser på det på det sättet så är det ingen extra utgift för mig.

  • Xlr8

    jo tack blir väl några hundra tusen varje år, som man bittert blir påmind om i början på Mars. 


     


    Måste ta tag i saker och ting och börja nolltaxera eller åtminstone skatteplanera betydligt mycket bättre än idag. 

  • Anonym (Göran)

    Jag tvingas till det genom skatt/avgifter. 


    många organisationer har arvoderade högt uppsatta personer som redan har andra lönsamma uppdrag. 


    de som är frivilliga får inte ett öre. det är de som gör det stora tunga arbetet   


    så nej inte ett öre skänker jag.  

  • Anonym (XJ)

    Jag skänker 5 procent av min inkomst (netto).

    Naturskyddsföreningen, fadderbarn, Unicef, Greenpeace.

    Volontärjobbar också.

  • Anonym (Stina)

    till stadsmissionen etc inte till blufforganisationer 

Svar på tråden Ger du till välgörenhet?