• Emmapemma85

    Tidig vattenavgång vecka 17

    Hej! Jag började läcka fostervatten i graviditetsvecka 17, det sipprade ut då och då under några dagar, mest nattetid. Till en början trodde vi att det var vattniga flytningar som verkar vara ganska vanligt under graviditet. Efter några dagar kom det även lite blod. Kontaktade barnmorskan och gynmottagningen som lät mej komma in på kontroll där ultraljudet visade väldigt lite fostervatten. Dock ett tickande hjärta men pga lite vatten kunde fostret knappt röra på sej. Läkaren var inte alls hoppfull även om det har hänt att vattnet fyllts på för endel. Han trodde att det skulle bli missfall inom ett par dagar. Vi bokade in ett nytt ultraljud efter 5 dagar men tyvärr såg det lika illa ut då. Efter diskussioner om chanser och risker så tog vi det svåra beslutet att avbryta graviditeten. Om fostret mot förmodan skulle överleva (vilken lät helt uteslutet), så skulle det till 99% bli allvarliga hjärnskador/lungsjukdomar. Det fanns även stora risken med infektioner för min del. Vi fick en tid för medicinsk abort en vecka senare och vi dubbelkollade vattenmängden innan jag fick första tabletten som skulle stanna av graviditeten. Vattenmängden var inte ens mätbar och hjärtat slog långsamt nu. Det har nu gått 8 dagar sen själva aborten och det gör så ont i själen, det är så sorgligt och ledsamt på alla vis. jag skulle vilja komma i kontakt med fler som varit med om samma. Ingen vet vad den tidiga vattenavgången beror på förutom att det gått hål i fosterhinnan/hinnorna, dom hittade ingen infektion eller något annat fel så varför det gått hål vet man inte. Nu vill jag bli gravid igen men känner också en stark oro inför ev kommande graviditet. Är det någon här som blivit gravid igen och det hat gått bra? Skriv gärna! Kram på er❤️
  • Svar på tråden Tidig vattenavgång vecka 17
  • Natalina1451
    Emmapemma85 skrev 2024-02-17 19:19:58 följande:
    Uppdatering efter tidigt vul igår vecka 6+1 enligt sista mens. Allt såg bra ut men inget foster syntes. Väldigt vanligt att det är för tidigt för att se sa dom. Dom sa att jag var i v 4-5-6. Ny tid om 11 dagar Så jag håller tummarna :)
    Hej! Hur har det gått för dig? Har du haft din nya ultraljudstid? 
  • Emmapemma85
    VUL idag med pickande hjärta och allt såg bra ut just nuHjärta Blev flyttad från v 7+6 till 7+1. Dock var det rodnad på livmodertappen så läkaren tog ett cellprov för säkerhets skull eftersom det var 3 år sen jag kollade sist. Det kunde även vara helt normalt. Är det nån som varit med om samma?
  • Natalina1451
    Emmapemma85 skrev 2024-02-28 15:06:42 följande:
    VUL idag med pickande hjärta och allt såg bra ut just nuHjärta Blev flyttad från v 7+6 till 7+1. Dock var det rodnad på livmodertappen så läkaren tog ett cellprov för säkerhets skull eftersom det var 3 år sen jag kollade sist. Det kunde även vara helt normalt. Är det nån som varit med om samma?
    Åh vad skönt att du fick se ett hjärtslag! det är ju väldigt positivt, min läkare sa att när dom mäter sådär i början så är det +-7 dagar på måtten dom får då en mm hit och dit gör så stor skillnad 😊 

    jag har aldrig haft något med livmodertappen så har ingen erfarenhet tyvärr, men det är säkert bara en normalvariation. 
  • Zaro
    Natalina1451 skrev 2024-02-28 19:13:22 följande:
    Åh vad skönt att du fick se ett hjärtslag! det är ju väldigt positivt, min läkare sa att när dom mäter sådär i början så är det +-7 dagar på måtten dom får då en mm hit och dit gör så stor skillnad 😊 

    jag har aldrig haft något med livmodertappen så har ingen erfarenhet tyvärr, men det är säkert bara en normalvariation. 
    Tänker också som Natalina och oftast är ju ett så pass tidigt hjärtslag ett positivt tecken på att det blir ett barn. Tror missfallsrisken minskas ordentligt när man ser ett tickande hjärta. Även om jag förstår att man oroar sig mer när man redan varit med om att allt borde vara bra men så blev det inte så.
  • Emmapemma85

    Hej, det har gått bra, min barnmorska berättade för mig att rodnad på livmodertappen är helt normalt i min ålder så det var inget att oroa sig för. Har inte blött något mer så jag känner mig inte orolig just nu:) ska på kub 11 april men tycker att veckorna går fort. Hur går det för er andra?

  • Zaro
    Emmapemma85 skrev 2024-03-17 08:40:32 följande:

    Hej, det har gått bra, min barnmorska berättade för mig att rodnad på livmodertappen är helt normalt i min ålder så det var inget att oroa sig för. Har inte blött något mer så jag känner mig inte orolig just nu:) ska på kub 11 april men tycker att veckorna går fort. Hur går det för er andra?


    Underbara nyheter! Så spännande med kub Hjärta  Natalina bör få sitt nipt svar nästa vecka och jag är inlagd pga vattenavgång. De försöker stoppa förlossning och skjuta på det så länge det går. Vecka 31 igår.
  • Emmapemma85
    Helt säker på missfall här. Det började med rosa flytningar som övergick till bruna (i två dar) och igår kom en liten färsk blödning på morgonen. Igår kväll fick jag väldigt ont i magen med kramper och blödde massa klumpar, det fortsatte under natten. I vecka 8 såg jag hjärtslag... Är 38 år så man funderar ju hur det ska gå framöver. Har två barn sen tidigare så det ska inte vara något fel enligt läkarna så det känns som att åldern är boven, vad tror ni?Hjärta
  • Zaro
    Emmapemma85 skrev 2024-03-20 07:03:00 följande:
    Helt säker på missfall här. Det började med rosa flytningar som övergick till bruna (i två dar) och igår kom en liten färsk blödning på morgonen. Igår kväll fick jag väldigt ont i magen med kramper och blödde massa klumpar, det fortsatte under natten. I vecka 8 såg jag hjärtslag... Är 38 år så man funderar ju hur det ska gå framöver. Har två barn sen tidigare så det ska inte vara något fel enligt läkarna så det känns som att åldern är boven, vad tror ni?Hjärta
    Nej! Hur bekräftar man det? Tror inte det är just åldern, eller inte att åldern inte skulle ge dig ett barn i alla fall, 38 är ju inte gammalt. Jag tror du kommer få ett till barn om du vill Hjärta
  • Natalina1451
    Emmapemma85 skrev 2024-03-20 07:03:00 följande:
    Helt säker på missfall här. Det började med rosa flytningar som övergick till bruna (i två dar) och igår kom en liten färsk blödning på morgonen. Igår kväll fick jag väldigt ont i magen med kramper och blödde massa klumpar, det fortsatte under natten. I vecka 8 såg jag hjärtslag... Är 38 år så man funderar ju hur det ska gå framöver. Har två barn sen tidigare så det ska inte vara något fel enligt läkarna så det känns som att åldern är boven, vad tror ni?Hjärta

    Fan vad tråkigt, åk in till gynakuten så dom får kolla med ultraljud hur det ser ut. Jag har ju haft stora blödningar i första trimestern med alla mina levande barn, däremot var ju blödningar i andra trimestern det som gjorde så vattnet gick så då gick det inget vidare tyvärr. Men ännu är det tidigt och blödningar är normala då. Håller tummarna att allt ser bra ut! 


    vi fick vårt niptresultat igår och allt såg normalt ut. väntar på att någon form av lättnad ska infinna sig men den lyser med sin frånvaro.. 

  • Emmapemma85

    Zaro: jag vet inte om det går att ta reda på men ska kolla om man kan göra nån slags utredning, borde ja rätt till det nu tycker jag.

    Natalina: min barnmorska tycker inte att jag behöver åka in och kolla nåt eftersom det är så tydligt missfall. Hade riktigt ont och blödde mycket under kvällen o natten. Morgonen efter och fram till nu så blöder jag bara som mens o värken försvann efter att alla klumpar kommit ut. Min huvudvärk o trötthet som jag haft i flera veckor är plötsligt borta. Knepigt hur kroppen fungerar.

    Lycka till båda två Hjärta

  • Natalina1451
    Emmapemma85 skrev 2024-03-21 15:49:40 följande:

    Zaro: jag vet inte om det går att ta reda på men ska kolla om man kan göra nån slags utredning, borde ja rätt till det nu tycker jag.

    Natalina: min barnmorska tycker inte att jag behöver åka in och kolla nåt eftersom det är så tydligt missfall. Hade riktigt ont och blödde mycket under kvällen o natten. Morgonen efter och fram till nu så blöder jag bara som mens o värken försvann efter att alla klumpar kommit ut. Min huvudvärk o trötthet som jag haft i flera veckor är plötsligt borta. Knepigt hur kroppen fungerar.

    Lycka till båda två Hjärta


    Fan vad tråkigt! 


    det går inget bra för mig heller tyvärr, hade en stor blödning igår och misstänkt vattenavgång. Är inlagd på sjukhuset nu och man avvaktar vad som ska ske. Igår när de kollade så levde han fortfarande där inne och det fanns lite vatten kvar även om det såg trångt ut enligt läkarna.

  • Anonym (Grav24)
    Natalina1451 skrev 2024-03-22 08:58:23 följande:

    Fan vad tråkigt! 


    det går inget bra för mig heller tyvärr, hade en stor blödning igår och misstänkt vattenavgång. Är inlagd på sjukhuset nu och man avvaktar vad som ska ske. Igår när de kollade så levde han fortfarande där inne och det fanns lite vatten kvar även om det såg trångt ut enligt läkarna.


    Beklagar! Hur har det gått?❤️
  • Natalina1451
    Anonym (Grav24) skrev 2024-03-24 09:49:08 följande:
    Beklagar! Hur har det gått?❤️
    Jag har blivit utskriven från sjukhuset och går nu hemma, försöker vila och inte anstränga mig o bara hoppas det ska sluta blöda helt o att bebis får stanna där inne minst 15v till, men med tanke på vårt sena missfall som började såhär i höstas så har jag inte mycket hopp..
  • Zaro
    Emmapemma85 skrev 2024-03-21 15:49:40 följande:

    Zaro: jag vet inte om det går att ta reda på men ska kolla om man kan göra nån slags utredning, borde ja rätt till det nu tycker jag.

    Natalina: min barnmorska tycker inte att jag behöver åka in och kolla nåt eftersom det är så tydligt missfall. Hade riktigt ont och blödde mycket under kvällen o natten. Morgonen efter och fram till nu så blöder jag bara som mens o värken försvann efter att alla klumpar kommit ut. Min huvudvärk o trötthet som jag haft i flera veckor är plötsligt borta. Knepigt hur kroppen fungerar.

    Lycka till båda två Hjärta


    Hur har det gått?
  • Emmapemma85

    Jag blödde i ungefär en vecka och alla gravidsymtom försvann direkt, tester visar nu negativt vilket jag förstod på en gång.

Svar på tråden Tidig vattenavgång vecka 17