• Simca

    Hostade i soffan så

    ..ja jag kissade på mig. Hyrde en matt och textiltvätt men jag tycker det luktar lite fortfarande. 🥺 Man kan ta av klädseln och därmed kanske tvätta upp den i tvättmaskinen men hur gör jag med dynorna?😳

  • Svar på tråden Hostade i soffan så
  • Anonym (K)

    Ah, ok. Så om det inte räcker med att tvätta tyget utan det gått igenom är det besvärligare. Hade inte matt/textiltvätten några idéer?

  • Anonym (Klo)

    Jag skulle testa att tvätta överdraget. Medan överdraget är av skulle jag spreja kudden med lite ättika blandat med vatten, eller pudra med bikarbonat och sedan dammsuga bort efter ca ett dygn. 

  • Musenjerry

    Ättika är nyckeln till att få bort dålig lukt.
    Som personen ovan skriver. Vatten blandat med ättika. (Tänker typ 1 ättika per 10 vatten, 24%ättika) som man häller över det drabbade området eller hela dynan. Viktigt att det får ligga i lite grann. Sen kan man skölja ordentligt med rent vatten och låta dynan torka.
    Gärna i solen om materialet tål.

  • Anonym (mkörfvnegp)

    Lägg dynan i duschen/badkaret. Funkar med överdraget på om du vill, annars ta av och tvätta det. Dynor brukar dock ibland ha ett lager fiberfill och det kan trassla om man tvättar det utan överdraget på. 
    Duscha med kallt vatten först. 
    På med diskmedel, inte för mycket dock, men så du kan få till ett lödder. 
    Knåda lite med handen så diskmedlet åker in i dynan. 


    Duscha på nytt med lite varmare vatten, diskmedlet ska dock inte sköljas bort. 
    Ställ dig på dynan och trampa diskmedel och vatten genom dynan
    Skölj och trampa om vartannat tills i stort sett allt skum är borta. 


    Avsluta med kallare vatten om det är svårt att få bort allt skum. 


    Kläm sen ut så mycket vatten du kan genom att trampa på dynan. Låt stå på högkant och torka till. Har du torkskåp eller liknande kan du ställa in den där när det mest är vatten kvar nertill. 

    Spraya sen med ättika och låt dunsta. 


    Det tar ett tag att torka, men funkar även på kattkiss. 

Svar på tråden Hostade i soffan så