• Hannah0808

    Första barnet

    Hej! 


    Är gravid med mitt första barn, har kämpat länge och vi har inga nära vänner eller släktingar som har bebisar/småbarn.
    Vi har en tajt ekonomi med bara en vuxen som arbetar. Vill gärna ha råd och tips på vad som Verkligen behövs inhandlas.
    Vi har sparat och ska åka ner till Gekås-Ullared om en månad när jag är i sjätte månade. Kan man börja inhandla saker då?
    Tacksam för svar! Glad


     

  • Svar på tråden Första barnet
  • Maymom

    amningskupor Och amningsbh
    bröstvårtskräm-använd direkt från första dag, varje dag efter amning, så minskar risken för problem.
    bindor

    blöjor och våtservett såklart
    babyolja
    tops är bra att ha hemma och tvätta runt naveln med, finns för bebis så kan man rensa öronen om det behövs
    upplåsbar skötbäddeller reseskötbädd funkar bra, Ikea har en bra. Behövs inget skötbord.
    Säng beror ju på, vårt barn sov i babynest bredvid mig i sängen=spjälsäng onödigt.
    Omlottbodys och byxor stl 56, ev nån stl 50. Är barnet mindre kan ni ju åka och köpa extra då.
    strumpor
    pyjamas
    mössa, även om det är varmt så är det bra med en tunn.
    Liten filt till barnet, täcke och kudde bör undvikas(kudde finns olika åsikter om)
    åkpåse till i vinter till vagnen.
    antilopstol Ikea, från typ 5 mån.
    ikeas vita pyttesmå handdukar, perfekta för dregel, spyor, bröstmjölk...

    babygym och mjuk bok är väl bland de första leksakerna som behövs, mjuk skallra. I apotekets babybox fanns nog lite salvor och en liten mobil till vagnen Samt skötväska tror jag, kolla babyboxar.
    Kolla marketplace, mycket går att hitta där, billiga klädpaket mm.
    Jag köpte bärsjal på marketplace, funkade bra redan från födseln.


    du kan göra egna våtservetter av tvättlappar, kokande vatten och en-två matsked kokosolja. Vik dem, lägg i en matlåda i glas, häll över det varma vattnet med kokosolja i, häll av, spara.

    Jag glömmer säkert nåt, skriv om det är något du funderar på att köpa så kan du få en åsikt om det.😊

  • trollhona
    Hannah0808 skrev 2023-05-22 11:02:19 följande:
    Första barnet

    Hej! 


    Är gravid med mitt första barn, har kämpat länge och vi har inga nära vänner eller släktingar som har bebisar/småbarn.
    Vi har en tajt ekonomi med bara en vuxen som arbetar. Vill gärna ha råd och tips på vad som Verkligen behövs inhandlas.
    Vi har sparat och ska åka ner till Gekås-Ullared om en månad när jag är i sjätte månade. Kan man börja inhandla saker då?
    Tacksam för svar! Glad


     


    Kolla FB marketplace efter startkit till bebis, det brukar finnas massor till riktigt bra priser. Då får ni allt som kan tänkas behövas för att någon redan gjort alla inköp åt er och de brukar vara en tredjedel av priset!

    Självklart kan du börja shoppa när du är i 6e.
    Det du behöver är kläder och blöjor, ett babynäste är att föredra i början för barnet sover sällan i egen säng första månaderna, nappflaskor och bröstpump (även om du tänkt amma så är det skönt med en pump att kunna låta partnern ta över en intervall så du kan sova) ett skötbord och en badbalja, en sittstol typ mamaroo elle bb så du kan sätta ned barnet vilket är riktigt skönt om man vill typ gå på toa, några enkla bebisleksaker som en skallra eller liknande som är mjukt och gör lite ljud.

    Till dig själv vill du köpa lite extra trosor och bindor för du blöder rejält i början. Investera i gravidkläder, några par byxor och en jacka, för de kommer du använda några månader efter att barnet är fött också. Kolla tradera efter paket med mammakläder.

    Lycka till nu Glad
  • majgrönska

    Mitt tips lägg inte pengar på kläder i storlek 50-62 även om de är gulliga. De växer så fort och man brukar få mycket i present. Från 68 räcker de lite längre så det är mer värt. Lite kläder behövs såklart men det finns massor begagnat, jag köpte på röda korset för ca 10 kr st. Finns ju annars blocket marketplace, mm. Ni behöver inte köpa alla prylar innan bebisen kommer, bättre att vänta lite och se vad just er bebis föredrar. Men någon sovplats, lite kläder och blöjor är skönt att ha hemma. Ni sparar en del på tygblöjor men det funkar bäst om man har egen tvättmaskin... De kostar en del att köpa men kan också hittas begagnat. 

  • Agda90

    Gör en lista på det ni behöver och kolla runt på nätet vad saker kostar i butik nära er. Gekås är överskattat och allt är inte billigare

  • Pimpinellan

    Vi köpte väldigt mycket på loppis. Lakan sydde jag själv. Skötbord var ett måste tyckte vi. Böja sig ner eller inte ha vatten nära var inget alternativ.
    Babykläder mest bodys och byxor och strumpor. Inte helfot för då passar de inte länge.
    Vänta med allt som inte är nödvändigt i början som babygym och annat.
    Barnvagn- går utmärkt med en begagnad.
    Bestäm hur ni ska prova att babyn ska sova. Vår första sov i babykorg och den andra efter många månader i babynest- aldrig ensam.
    Amningbh och Purelan och amningskupor om du tänkt amma. Vänta med napp och se om det behövs.
    Babyskydd till bilen- helst nytt.

  • Maymom

    engångslakan, utifall att du blöder igenom i början är också skönt att ha. 


    Bröstpump kan vara skönt även om du inte tänkt flaskmata, finns handpump som är lite billigare. Så kan du pumpa ut om barnet sover mycket tex och brösten känns sprängfyllda, skönt att lätta lite på trycket ibland. Eller pumpa ut lite innan barnet börjar äta om det är högt tryck, minskar risken för kräkning.

    Vi hade en bra lite tjockare filt/lekmatta barnet  kunde ligga på både ute och inne. jag lånade en babysitter, men den användes inte så mycket.

    babyskydd till bilen kan man hyra via kommunen ibland, kolla upp det och jämför pris mot att köpa eget.

Svar på tråden Första barnet