• candersson

    Erfartenheter egen äppelmust

    Hej alla!

    Har nyss flyttat in i ett hus med stor tillhörande trädgård. På tomten finns 4 ganska stora äppelträd. Inser nu när de blommar att det kommer bli massor av äpplen! Min tanke är då om man skulle ta och göra egen äppelmust av dessa, kan väll inte vara så svårt eller? finns här någon som har några erfarenheter av detta?

    Har kollat runt lite på utrustning och hittat denna:
    https://raapress.se/for-hemmabruk/paketerbjudande/fruktkross-manuell-9l-fruktpress-original-18l

    Finns större också men är det värt det?

    Tacksam för all input jag kan få Cool

  • Svar på tråden Erfartenheter egen äppelmust
  • Ascendere

    Grattis, finns inget går upp mot nypressad äppelmust från egna träd!

    Ingen erfarenhet av att pressa själv men har äppelträd och brukar musta. Lämnar in äpplena till ett musteri och det brukar landa på en kostnad på mellan 10-20 kr/liter färdig must + ev kostnad för kärl (plastdunkar). 
    Blir ganska många liter innan ett inköp har betalat sig + en hel massa jobb du slipper. 

    Så kolla och fråga runt efter lokala musterier istället är mitt råd. 

  • Tyresöbo99

    Jag har ett Ingrid Marie-träd på tomten och för några år sedan gjorde vi egen must (30 liter). Blev fantastiskt bra resultat men en hel del jobb. Vi skaffade inte någon speciell utrustning utan använde en råsaftcentrifug som vi hade sedan tidigare, detta är naturligtvis betydligt bängligare än att använda sådan utrustning som du länkar till.
    Betänk att du måste pastörisera musten (om du inte avsätter en hel frys för mustförvaring), så om man gör en stor volym must behöver utrustningen för pastörisering ha motsvarande kapacitet.

    Jag använde 3-liters bag-in-box. Tips: När man har fyllt påsen och trycker i kranen blir det ofrånkomligen en luftbubbla under kranen. Man vill ju ha så lite luft som möjligt i påsen, så jag avlägsnade denna bubbla på följande sätt: 1. Ta bort kranens försegling (mekaniskt hinder som gör att kranen inte kan öppnas). 2. Påsen ska fortfarande ligga "på rygg" med kranen som högsta punkt. Tryck försiktigt på påsen samtidigt som du försiktigt öppnar kranen. Stäng kranen så fort det börjar komma ut must istf luft.

    Min erfarenhet är att en del äpplen hade rötskador inuti utan att detta syntes utanpå äpplet. Vill man undvika att få musten förorenad av detta måste man alltså dela alla äpplen på mitten innan de krossas och kassera eller renskära de dåliga. Lämnar man frukten till ett musteri får du ju inte denna behandling, utan det dåliga materialet hamnar i musten.

    Om du går till ett musteri, kolla att du verkligen får must gjord på dina egna äpplen (om detta är viktigt för dig). En del musterier kör ju "löpande produktion", du lämnar en viss mängd äpplen och får motsvarande mängd must som redan producerats (av andra äpplen). De musterier som ger dig must gjord på dina egna äpplen brukar ha ett minimikrav på hur många kilo äpplen du lämnar in. Oftast får man nog inte heller musten medan man väntar, utan man måste komma tillbaka dagen därpå.

Svar på tråden Erfartenheter egen äppelmust