• Obscenitet

    Valpråd till familj

    Vår familj funderar på att köpa hund. vi har tre barn 13,16 och snart 3 år. Bor stort i hus med trädgård i ett lugnt villaområde. Har sköldpaddo även,landsköldpaddor som har egen bolåda ute och inne. 


    vi är medvetna om att det är ett stort åtagande och vi vuxna och de äldsta barnen har hundvana. 

    vi skulle vilja ha tips på hur andra familjer har gjort när de köpt hund. Särskilt de som har mindre barn. Hur har det påverkat er vardag till det positiva och negativ. 

  • Svar på tråden Valpråd till familj
  • Jemp

    Till att börja med är det jätteviktigt att välja rätt ras, utifrån vad ni vill göra med hunden och hur mycket ni vill aktivera/träna.

    Det är naturligtvis jobb men ger samtidigt väldigt mycket. Jag har aldrig haft valp och småbarn samtidigt, det går ju bra för många men valpar bits ju gärna så man får hålla lite koll och vara beredd att bryta in. Gäller ju alltid med barn och djur i för sig.

  • patthh

    Förklara för de yngre barnen att hunden behöver eget space. Att inte vara på hela tiden.
    Att hunden inte är en leksak dvs man sitter inte på hunden man ligger på  hunden.
    Många glömmer bort just detta...Många tycker det gulligt..

    Sen får man fråga sig om ekonomin tillåter akuta veterinärbesök.
    Att man måste lägga ut innan försäkringsbolaget betalar ut.
    Har man plats i bilen för bur som går att spänna fast eller att hunden har eget säkerhetsbälte.

    De yngre tål dom hundar så att inte allergi dyker upp 2 mån senare 

  • Dexter dot com
    Obscenitet skrev 2023-05-20 07:46:11 följande:
    Valpråd till familj

    Vår familj funderar på att köpa hund. vi har tre barn 13,16 och snart 3 år. Bor stort i hus med trädgård i ett lugnt villaområde. Har sköldpaddo även,landsköldpaddor som har egen bolåda ute och inne. 


    vi är medvetna om att det är ett stort åtagande och vi vuxna och de äldsta barnen har hundvana. 

    vi skulle vilja ha tips på hur andra familjer har gjort när de köpt hund. Särskilt de som har mindre barn. Hur har det påverkat er vardag till det positiva och negativ. 


    Mitt tips är att verkligen fundera på om ni har tid, kunskap och ekonomi att ha en hund. Vart ska hunden vara när ni jobbar? Vem av er är intresserad av att gå kurser och aktivera hunden?Finns det ekonomi till hunddagis, veterinärkostnader som inte täcks av försäkring , specialfoder om hunden tex blir allergisk, pälsvård på trim om det är en sån ras osv?
  • Obscenitet
    Dexter dot com skrev 2023-05-20 14:08:11 följande:
    Mitt tips är att verkligen fundera på om ni har tid, kunskap och ekonomi att ha en hund. Vart ska hunden vara när ni jobbar? Vem av er är intresserad av att gå kurser och aktivera hunden?Finns det ekonomi till hunddagis, veterinärkostnader som inte täcks av försäkring , specialfoder om hunden tex blir allergisk, pälsvård på trim om det är en sån ras osv?

    Vi jobbar hemifrån majoriteten av tiden. Jag är in av kurser mm. Ekonomi har vi. 


    pälsvården kan kräva en del dock och är ett minus. Malteser. 

  • Henrie

    Vad roligt att ni ska skaffa hund, grattis! Jag skaffade valp när mitt fjärde och sista barn var 6 månader - det var vår vilket jag tycker underlättar för kiss/bajs träning då det inte är så kallt. Det gick jättebra. Efter 1,5 år adopterade vi en hund på 1,5 år. Jag har bara positiva erfarenheter med barn och hundar, de lär sig att handskas med djur och då vi är en stor familj finns alltid sällskap för både djur och människor (vi har alltid haft mkt husdjur). 

  • Obscenitet
    Henrie skrev 2023-05-20 14:42:52 följande:

    Vad roligt att ni ska skaffa hund, grattis! Jag skaffade valp när mitt fjärde och sista barn var 6 månader - det var vår vilket jag tycker underlättar för kiss/bajs träning då det inte är så kallt. Det gick jättebra. Efter 1,5 år adopterade vi en hund på 1,5 år. Jag har bara positiva erfarenheter med barn och hundar, de lär sig att handskas med djur och då vi är en stor familj finns alltid sällskap för både djur och människor (vi har alltid haft mkt husdjur). 


    Vad var utmaningarna? 


    vad var enkelt?

  • Henrie
    Obscenitet skrev 2023-05-20 14:51:24 följande:

    Vad var utmaningarna? 


    vad var enkelt?


    Jag tycker inte det var så utmanande , vi var väl förberedda gällande tex ensamtid, hundvakt om vi skulle resa, att det mest skulle bli mitt ansvar i längden vad gällde promenader. Under valptiden var jag föräldraledig. Så jag måste säga att för oss fungerade det väldigt bra. Vi har små hundar som dessutom sitter i kabinen med oss när vi reser.

    Det som var jobbigast, var att lämna vår hund ensam då han inte gillade det så mycket (även om det inte är mkt ensamtid). Därför skaffade vi en kompis till honom
  • Räkan77

    Mitt tips är att inte skaffa en ras som kräver mycket aktivering. Känner en familj som gjort det och de har inte riktigt tid att aktivera hunden pga barnens alla aktiviteter. Hunden är snäll, men understimulerad vilket betyder att den är rätt så jobbig. 

  • Obscenitet
    Räkan77 skrev 2023-05-21 00:10:10 följande:

    Mitt tips är att inte skaffa en ras som kräver mycket aktivering. Känner en familj som gjort det och de har inte riktigt tid att aktivera hunden pga barnens alla aktiviteter. Hunden är snäll, men understimulerad vilket betyder att den är rätt så jobbig. 


    Vd är det för rs? 


    jg tänker mig en blandning mellan två av  de mindre raserna. Malteser, havainase , pudel 

  • Jemp
    Obscenitet skrev 2023-05-21 08:18:57 följande:

    Vd är det för rs? 


    jg tänker mig en blandning mellan två av  de mindre raserna. Malteser, havainase , pudel 


    Rasvalen låter vettiga (pudeln kräver lite mer än övriga) men jag hade valt en renrasig. Hälsokollade, vet mer vad man får och större sannolikhet att pälsen blir bra.
  • Dexter dot com
    Obscenitet skrev 2023-05-21 08:18:57 följande:

    Vd är det för rs? 


    jg tänker mig en blandning mellan två av  de mindre raserna. Malteser, havainase , pudel 


    Vad är det du hittar för egenskaper hos en blandras som du inte hittar hos en renrasig hund?
    Naturligtvis behöver man ju ha 100% på ett så litet barn ihop med en hund oavsett ras men dessa valpa är verkligen jättesmå och ömtåliga och blir lätt skadade vilket ni bör tänka på. Att ha 100% koll på både valp och barn är jobbigare än man tror så ta en funderare om ni orkar jobba med en valp som kräver uppmärksamhet stora delar av arbetsdagen, orkar jobba och ta hand om valp fast ni har varit uppe på natten med nödig/orolig valp och som sagt konstant ha koll på hund och barn.
Svar på tråden Valpråd till familj