• Plingan1996

    Skilsmässa/Hur klarar ni er ekonomiskt?/Sparande?

    Hej!
    Jag och min man ska separera, tillsammans hade vi det mycket bra ekonomiskt. Nu har får jag ut ca 18-19 000 e-skatt och undrar hur ni har gjort? Jag ska köpa en lägenhet med den vinst jag får att vår sålda villa. Jag har ett barn på 3 år, ska man satsa på nyproduktions lägenhet eller renoveringsobjekt? Efter alla utgifter dvs månadshyran ca 5-6 000+ ränta, gym, mat m.m.hade ni något kvar att lägga på sparande? 

  • Svar på tråden Skilsmässa/Hur klarar ni er ekonomiskt?/Sparande?
  • Anonym (Jul)

    Tänk att du ska ha minst hälften kvar av din inkomst efter du betalat för boende (hyra, räntor, amorteringar, vatten, el, värme osv).

    Dyra abonnemang på gym, telefon, bil, tv, internet är inga självklarheter (och saker som många ensamstående får spara in på) och det får du anpassa efter din inkomst.

  • Anonym (Meya)
    Anonym (aAaaa) skrev 2023-05-16 11:51:55 följande:

    Tack Anonym(H) för uträkningen. Jag får nog tänka ordentligt, med den uträkningen lär jag inte ens ha 7000 kvar efter alla utgifter för bara lägenheten? jag vill klara det för något jag fått höra under tiden jag varit gift från mitt ex var att han är anledningen till att vi har ett hus, att vi kan köpa så
    många möbler m.m. Hur sant det än är spelar ingen roll för jag har känt mig total värdelös och inte uppskattad. Men jag också vabbat 99% av tiden då sonen har varit sjuk.


    Det är klart du kommer klara det! Det du ska göra nu är att hitta ett bättre betalt jobb eller göra upp en plan för hur du kan börja tjäna mer pengar i framtiden - utbildning eller karriärbyte etc. Sedan ska ni förstås ha barnet 50/50 så att ni får vabba ungefär lika mycket. 

    Det blir en tuff tid framöver, men det kommer bli bra!
  • MsM84

    Ska du köpa lägenhet behöver du se till att föreningen har en stabil ekonomi (det har oftast inte nybyggt) så de inte måste chockhöja avgiften pga höjda räntor. Och du måste ha utrymme för lite högre räntor än det är nu - du vill inte hamna i en sits där du knappt kan köpa mat för din boendekostnad är för hög.

  • Mandel

    Du behöver fundera på om du och ditt barn ska överleva eller leva de närmsta åren.
    Om ni ska ha råd att hitta på saker eller bara bo. Även om en köpt bostad ses som en investering så måste man ha råd med den och även om det är en bostadsrätt så hamnar en del underhåll på en själv och man måste ha en liten buffert att ta av till vitvaror osv ifall något händer.

    Kanske bättre med guldkant på tillvaron nu än när du är pensionär?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (hm)
    Anonym (aAaaa) skrev 2023-05-16 11:46:08 följande:
    Tack för tipset! För det är också något jag funderat på om jag ska köpa eller hyra. Men det är rätt störande att gå från köpt i flera år till en hyresrätt :(
    Det förstår jag. Jag hade bott i hus i hela mitt liv innan. 

    Mitt mål när barnen är utflyttade är snarare ett litet hus/stuga att bo i än lägenhet.

    Du får ju bostadsbidrag, underhållsstöd osv också, eller har ni barnen halva tiden var?
  • Anonym (aAaaa)
    Anonym (hm) skrev 2023-05-16 14:56:58 följande:
    Det förstår jag. Jag hade bott i hus i hela mitt liv innan. 

    Mitt mål när barnen är utflyttade är snarare ett litet hus/stuga att bo i än lägenhet.

    Du får ju bostadsbidrag, underhållsstöd osv också, eller har ni barnen halva tiden var?
    Vi har barnen 50/50, då antar jag att man inte får bostadsbidrag eller underhållsstöd?
  • Anonym (aAaaa)

    Om jag vänder mig till en hyresrätt istället och sparar in på vinsten av huset, hur lång tid tar det att stå en lägenhet isåfall då om jag börjar stå i kö redan nu? Och all sparande jag kommer sedan ta undan, vad ska jag investera dem då i för att köpa lägenhet är ju ändå inte prio med den inkomst jag har? vill investera i något klokt? Aktier? Jag vet att allt detta hade mitt ex koll på och jag vill inte be om råd. 

  • Anonym (hm)
    Anonym (aAaaa) skrev 2023-05-16 15:13:19 följande:
    Vi har barnen 50/50, då antar jag att man inte får bostadsbidrag eller underhållsstöd?
    Nej, jag tror inte det.
  • Anonym (hm)
    Anonym (aAaaa) skrev 2023-05-16 15:18:16 följande:

    Om jag vänder mig till en hyresrätt istället och sparar in på vinsten av huset, hur lång tid tar det att stå en lägenhet isåfall då om jag börjar stå i kö redan nu? Och all sparande jag kommer sedan ta undan, vad ska jag investera dem då i för att köpa lägenhet är ju ändå inte prio med den inkomst jag har? vill investera i något klokt? Aktier? Jag vet att allt detta hade mitt ex koll på och jag vill inte be om råd. 


    Det med lägenhet beror helt på var du bor. Jag bor i Malmö och här tar det ett par år innan man hamnar högt upp i kön. Mindre orter behöver det inte vara så.
  • Anonym (aAaaa)
    Anonym (hm) skrev 2023-05-16 15:23:53 följande:
    Det med lägenhet beror helt på var du bor. Jag bor i Malmö och här tar det ett par år innan man hamnar högt upp i kön. Mindre orter behöver det inte vara så.
    Har bott i Helsingborg men nu ska jag köpa mig eller hyra något i Åstorp.
  • Anonym (hm)
    Anonym (aAaaa) skrev 2023-05-16 15:29:46 följande:
    Har bott i Helsingborg men nu ska jag köpa mig eller hyra något i Åstorp.
    Vet inte hur det ser ut exakt där, men på mindre orter så brukar det verkligen vara en fördel att ringa en privat värd och fråga om de har lediga lägenheter. De följer inte alltid kösystemen utan kan ibland välja någon hyresgäst de gillar.
  • Anonym (JJ)

    Jag gick också från köpt till hyresrätt för första gången i mitt liv när vi separerade. Kändes som jag blev en sån som jag tidigare sett ner på, hemskt jag vet, men fasen vilket skönt liv jag har nu. Har hyresradhus med trivsam skötsel av min lilla trädgård, inte det konstanta småfixet och oändliga städandet med en stor villa. Älskar de små sakerna som gör vardagslivet behagligt med en rejäl tvättstuga där hela veckans tvätt blir ren på 4h istället för småtvättandet varje dag innan. Går minsta grej sönder eller något annat jag retar mig på ringer jag bara hyresvärden (som är STOR i den här kommunen) och det fixas omedelbart.

    Du har förmodligen rätt till bostadsbidrag med den inkomsten och det är betydligt lättare att beviljas med hyresrätt. Du kan kika på kassakollen.nu. Jag prioriterar ett skönare liv nu med mina barn och att slippa äga, så köper jag kanske något sedan, tillsammans med någon om så är, längre fram när inte både räntor och huspriser är lite väl höga.

    Skaffa en trygg portfölj på Avanza tex och lyssna på några bra poddar ang aktiehandel för nybörjare - finns massa kul att lära sig om du känner för att investera ditt kapital.
    Kommer gå bra!

  • Anonym (123)
    Anonym (aAaaa) skrev 2023-05-16 11:34:30 följande:

    Det är jag som även skriver under namnet aAaa. Ä rätt ny här på familjeliv, sorry. Jag får helt enkelt ta kontakt men olika banker och kolla vad de säger gällande lån med den lön jag har. För tillfället har jag Nordea, börjar kolla med dem först. Nu hoppas jag räntan blir lägre än 4.677 men håller tummarna att det ska gå. Jag har 26 f skatt jag får ut 19 denna månaden för jag inte har vabbat. Är jag inte sjuk eller vabbar då ligger jag på 19-20, lägger jag in fler nätter att jobba då får jag så klart betydligt mer. 


    Jag tror inte någon bank lånar ut så mycket pengar till dig med dina förutsättningar.

    Du måste klara minst 7% ränta med din inkomst. Plus att dom räknar ut vilka vanliga utgifter man brukar ha, och det är avsevärt mycket större med barn inblandat.

    Gör ett test på någon hemsida.
  • Core

    Det kommer gå bra. Räknar du med att slippa lån? För tänk på att i dagens läge är det svårt att få lånelöfte, speciellt med lite lägre inkomst.

    Börja med att hyra?

Svar på tråden Skilsmässa/Hur klarar ni er ekonomiskt?/Sparande?