• Mrgone

    Fått hälsporre igen...

    Hej ! 

    Jag är en 30-35 årig man.

    Kort historik: Jag fick hälsporre för 2 år sen efter att jag löptränat intensivt (och lite oförsiktigt) efter 5-6 månaders rehab och alternativ träning kunde jag återgå till att långsamt trappa upp löpningen, våren 2022 (alltså 7-8 månader efter att jag fått hälsporren) så var det helt bra skulle jag säga, kunde dra ut och köra ganska hårt i löpspåret. Jag hade lite känningar som kom upp i 2 veckor under hösten 2022, men de försvann efter typ 2 veckor. Nu för cirka 4 veckor sedan verkar jag ha fått hälsporre igen, varför vet jag inte riktigt, men jag flyttade och bar en massa tunga lådor i trappor iklädd vinterkängor (borde tatt sneakers) och fick då lite ont i fötterna, jag försökte dock att snabbt köra vidare med löpträning och en helg när jag var bortrest så löptränade jag en dag för att därefter gå ut och vandra (dum idé kanske?).

    Nu har jag känningar(dock ingen skarp smärta) i fötterna större delen av dagen, kan dock gå 10 000 steg/dag utan större problem och enligt en sjukgymnast jag gått till har jag inte "fullt utvecklad" hälsporre, men en "irritation" på senan under foten. Sen jag fick känningar i 2 veckor i september 2022 har jag gjort kontinuerlig rehab för att stärka fötterna.

    Jag tycker att hela situationen känns rätt deprimerande, trodde liksom att jag hade gått igenom det här redan, och nu känns det som att jag måste börja om. anledningen till att jag skriver tråden är att jag gärna får lite pepp från andra som haft hälsporre och blivit helt bra, jag undrar om jag liksom har en försvagad sena sen skadan för 2 år sen som gjort att det kunde komma upp lättare den här gången än förra gången. När man googlar så kommer ju bara en massa skräckhistorier upp om folk som inte kunnat gå och där det hållit i sig i 10 år osv. Har någon annan varit med om att ni fått hälsporre igen och hur gick det för er att bli av med det andra gången ?

    Jag är också öppen för att mina besvär är psykiska eftersom jag just nu är föräldrarledig och det har varit ganska kämpigt.

    Med vänliga hälsningar

  • Svar på tråden Fått hälsporre igen...
  • Anonym (C)

    Gör du något för att behandla hälsporren?

    Själv masserar jag hålfoten varje morgon, sedan flera år tillbaka. Jag är besvärsfri sedan länge men det känns ändå säkrast att fortsätta massagevanorna (jag smörjer in hälarna för att slippa självsprickor, så det är lätt att massera lite när jag ändå fixar med fötterna). I början var jag jättenoga med ordentliga hålfotsinlägg också, men där är jag inte lika noga längre.

  • Anonym (Bra skor)

    Min första hälsporre, övervikt, betonggolv, dåliga skor, vände mig till vårdcentralen som gav mig övningar till fötterna.
    Ett par år senare var det dags igen, hade inte släppt helt , vände mig till företagshälsovården och fick idrottsrehab 
    Kanonbra, jag var då småbarnsföräldrar och fick bla tips om att gå barfota, springa i sanden att stå på vingliga flytbryggor är perfekt när man ändå passar badande barn.

  • Anonym (Frida)

    Jag tror att vissa människor har lättare att få det, och då är det bara att vara noga med skor, massage, träning, osv som gäller... Tyvärr! 
    En tanke angående att det blommat upp nu när du är föräldraledig - är det så att du nu går utan skor inomhus större delen av dagarna? Då kanske du ska testa någon form av uppbyggda tofflor/inneskor?

  • Mrs Moneybags

    Jag blev av med det genom skoinlägg och undvek att gå långa sträckor mm. Det tog ca 2 år innan det blev helt bra. Att börja jogga tror jag är uteslutet när man har den här läggningen. Det är stor risk att det blossar upp igen.

    Jag skulle börja med något annat, typ cykling, där du inte behöver bära upp din egen vikt på fötterna. Eller simning. 

    Jag kan fortfarande inte ha exvis platta ballerinaskor en hel dag, utan det får bli när jag går kortare sträckor. 

  • Mrgone
    Anonym (C) skrev 2023-05-11 16:24:45 följande:

    Gör du något för att behandla hälsporren?

    Själv masserar jag hålfoten varje morgon, sedan flera år tillbaka. Jag är besvärsfri sedan länge men det känns ändå säkrast att fortsätta massagevanorna (jag smörjer in hälarna för att slippa självsprickor, så det är lätt att massera lite när jag ändå fixar med fötterna). I början var jag jättenoga med ordentliga hålfotsinlägg också, men där är jag inte lika noga längre.


    Jag kör massage under foten med en triggerpunktsboll, försöker massera och stretcha vaderna samt tränar styrkeövningar i form av tåhävningar och att dra i handdukar med fötterna. 


    Jag har även tränat en del förebyggande i form av att göra tåhävningar när jag var besvärsfri, men har insett att jag gjort dem lite felaktigt, jag har gjort på plant golv och snabba repetitioner, men tydligen skall man göra långsamma tåhävningar på trappsteg. Jag är väldigt svag när det gäller att göra långsamma tåhävningar på trappsteg (klarar knappt 3x10 repetitioner med båda fötterna) så det är kanske något att arbeta med. Problemet är att när jag gjorde det så krampade mina vader till så får nog börja ännu lättare , typ 3x5 och öka därifrån så att vaderna också klarar av det.

  • Mrgone
    Anonym (Bra skor) skrev 2023-05-11 17:19:11 följande:

    Min första hälsporre, övervikt, betonggolv, dåliga skor, vände mig till vårdcentralen som gav mig övningar till fötterna.
    Ett par år senare var det dags igen, hade inte släppt helt , vände mig till företagshälsovården och fick idrottsrehab 
    Kanonbra, jag var då småbarnsföräldrar och fick bla tips om att gå barfota, springa i sanden att stå på vingliga flytbryggor är perfekt när man ändå passar badande barn.


    Bra att höra att du blivit bra, kan du jogga/springa och så nu?
  • Mrgone
    Anonym (Frida) skrev 2023-05-11 18:26:18 följande:

    Jag tror att vissa människor har lättare att få det, och då är det bara att vara noga med skor, massage, träning, osv som gäller... Tyvärr! 
    En tanke angående att det blommat upp nu när du är föräldraledig - är det så att du nu går utan skor inomhus större delen av dagarna? Då kanske du ska testa någon form av uppbyggda tofflor/inneskor?


    Kan stämma det du säger att jag gått inomhus utan skor, nuförtiden går jag i ett par gamla väldigt ingångna sneakers inomhus som avlastar bra, men har funderat på att köpa några birkenstock eller liknande.
  • Mrgone
    Mrs Moneybags skrev 2023-05-12 10:39:30 följande:

    Jag blev av med det genom skoinlägg och undvek att gå långa sträckor mm. Det tog ca 2 år innan det blev helt bra. Att börja jogga tror jag är uteslutet när man har den här läggningen. Det är stor risk att det blossar upp igen.

    Jag skulle börja med något annat, typ cykling, där du inte behöver bära upp din egen vikt på fötterna. Eller simning. 

    Jag kan fortfarande inte ha exvis platta ballerinaskor en hel dag, utan det får bli när jag går kortare sträckor. 


    Ok, men det finns väl ändå en hel del människor som haft hälsporreproblem men som "överkommit" dem och kan springa utan problem?
Svar på tråden Fått hälsporre igen...