• Emssan87

    Avslag IVF-remiss

    Hej alla! Jag och min sambo har försökt få barn nu i mer än 2 år, vi har gjort en fertilitetsutredning där de framkom att min sambo har nedsatt rörlighet i sina spermier, hos mig hittade dom inte någon orsak utan allt såg fint ut. Jag är 36 och min sambo är 40.
    För en månad sedan skickades remiss in för IVF, igår fick vi reda på att remissen avslogs, de rekommenderar heminseminatio, vilket vi har provat sedan minst ett halvår tillbaka.
    Osäker dock om om vår läkare skrev de i remissen. Allt känns hopplöst nu.
    Min fråga är, är de nån mer som fått sådant avslag. Kan man komplettera remissen med info för att öka sina chanser att få godkänt? 


    Vet inte annars hur detta ska gå, vi har inte ekonomi för att betala detta själva 😞

  • Svar på tråden Avslag IVF-remiss
  • strelitzia
    Emssan87 skrev 2023-04-26 14:45:38 följande:
    Avslag IVF-remiss

    Hej alla! Jag och min sambo har försökt få barn nu i mer än 2 år, vi har gjort en fertilitetsutredning där de framkom att min sambo har nedsatt rörlighet i sina spermier, hos mig hittade dom inte någon orsak utan allt såg fint ut. Jag är 36 och min sambo är 40.
    För en månad sedan skickades remiss in för IVF, igår fick vi reda på att remissen avslogs, de rekommenderar heminseminatio, vilket vi har provat sedan minst ett halvår tillbaka.
    Osäker dock om om vår läkare skrev de i remissen. Allt känns hopplöst nu.
    Min fråga är, är de nån mer som fått sådant avslag. Kan man komplettera remissen med info för att öka sina chanser att få godkänt? 


    Vet inte annars hur detta ska gå, vi har inte ekonomi för att betala detta själva 😞


    Förlåt men det där lät som en riktigt korkad anledning till avslag! Jag har ingen erfarenhet av avslag men vi gjorde utredning där inga fel konstaterades mer än att jag hade lätt pco, fick snällt försöka ett år till. Fick efter några månader letrozol, gick på de 5-6 gånger innan remiss för ivf skickades. Vi började med ivf när de gått 2 år.
    I mina öron låter nedsatt rörlighet som en uppenbar anledning att få ivf när man försökt så pass länge men samtidigt vad vet jag. 

    Kan ni överklaga beslutet? Ringa och prata med någon? 
  • Emssan87

    Jag tycker de med! Vi har helt säkra på att vi skulle bli godkända och vår läkare på cevita care sa att han inte såg någon anledning till att vi inte skulle bli godkända.
    Vi uppfyller ju alla grundläggande kriterier för IVF + att de visade nedsatt rörlighet.
    Ringde cevita care igår, så vi ska träffa läkaren imorgon, hoppas på att vi kan komplettera remissen med mer utförlig info om de är så att han inte varit tydlig nog första gången..

  • Kfkgkfnfndic

    Låter helt galet :( jag och min sambo hade försökt i ett år och ingen har något avvikande vi fick ändå ivf via landstinget. vi bor dock i Stockholm. här får man hjälp ganska snabbt med ivf och inga köer. 

  • Anonym (Konstigt)

    Enligt min ivf läkare hjälper inte insiminering vid nedsatt rörlighet utan då måste man göra ivf 

  • Emssan87

    Ja de är helt galet! För mig är de helt främmande att de ens föreslår heminsemination. 
    Vi bor också i Stockholm, så vi va ju väldigt positiva till att de här kanske kommer gå snabbt så vi får sätta igång med IVF:en.

    hmm då är de ju ännu konstigare att de föreslår heminsemination om er IVF läkare sa så?
    Fattar verkligen ingenting :(

  • strelitzia
    Emssan87 skrev 2023-04-26 16:07:26 följande:

    Jag tycker de med! Vi har helt säkra på att vi skulle bli godkända och vår läkare på cevita care sa att han inte såg någon anledning till att vi inte skulle bli godkända.
    Vi uppfyller ju alla grundläggande kriterier för IVF + att de visade nedsatt rörlighet.
    Ringde cevita care igår, så vi ska träffa läkaren imorgon, hoppas på att vi kan komplettera remissen med mer utförlig info om de är så att han inte varit tydlig nog första gången..


    Jag hoppas att det gick lite för fort när de gick igenom er remiss och att det helt enkelt blev fel! Lycka till hos läkaren :) 
  • Maymom

    Ge er inte med det svaret. Prata med läkaren igen och se hur ni går vidare.

    har ni fått några tips om vad han kan göra för att bättra på kvaliteten?
    Motion, minska alkohol, rökning, snusning.
    Vitamintillskott, magnesium, zink, folsyra mm.
    Har ni testat bisolvon? Gör det ev lättare för spermierna att ta sig fram. Googla på det.

  • Anonym (Standard)

    Vid få och dåliga spermier brukar man få göra IVF utan krusiduller. Så stå på dig! Finns ingen anledning vänta med IVF. 

  • Noelani

    Vi fick också avslag av skäl som vår läkare sa inte var okej. 

    Vi har nu påbörjat IVF utomlands (vilket man har rätt till om man inte får vård i Sverige). Ni kan ansöka om förhandsbesked via Försäkringskassan om ni inte har råd att betala först och söka ersättning från dem i efterhand. 

  • Citronsmör

    Ring avdelningen ni söker till och förklara situationen. Säg att du vill få klarhet i om avslaget berodde på att all info inte fanns med (om vad ni har testat hittills) eller om det fanns någon annan orsak. 

Svar på tråden Avslag IVF-remiss