• sommar2020regn

    BF januari 2024

    En tråd för oss med BF januari 2024. Här kan vi prata om allt möjligt :D Börja gärna med en lite intro, t.ex antal graviditeter och barn sedan tidigare, BF, var du bor (om du vill) och hur du anade att du var gravid :D 

  • Svar på tråden BF januari 2024
  • MatildaLS
    GravidTillSlut skrev 2023-10-23 21:03:38 följande:
    Ja du får boa ordentligt å rensa etc innan så du bara kan njuta sen 🥰 Finns ju risk att man "råkar" shoppa lite för mycket barngrejer som man tänker är bra att ha 🙈😅 Så kan det bli för mig om jag ligger å slösurfar etc, så är väl bra att hålla sig lite sysselsatt. 

    Ja det kan vara då jobbigt! Idag har jag knappt känt något alls, men har varit i farten större delen av dagen oxå, kan bero på det. Den här tiden brukar han dock vara i farten och jag ligger ner, men känner noll rörelse. 

    Samma här, har oxå hund men utöver det inget. Sitter mycket på möten på jobbet oxå vilket inte är så bra för ryggen 🤔 
    Asså plånboken lever farligt, det håller jag verkligen med dig om 😂 har ju blivit helt besatt av Vinted och allt är så billigt och så lätt att råka köpa hahaha. 

    han vaknar inte ens om du stör honom och buffar på magen eller dricker iskallt vatten??? jag hade en sån dag igår + att jag ligger hemma och är sjuk så trodde stackarn dött där inne, usch vad jobbigt det är! man tycker faktiskt att dom kan bjussa på lite buffar för våran skull men icke! Dom är väl två envetna pojkar redan nu? 

    åh ja jag kan tänka mig att din rygg inte är så glad 😅 tycker det gör väldigt ont av att sitta för länge. åh synd vi inte bodde nära, kunde vi gått långpromenader med hundarna på morgonen! Har ju en dröm att jag ska bli lattemorsa som går ut och går långpromenad varje morgon vid 9 tiden när bebis ska sova igen så jag och vovven får lite kvalitetstid + frisk luft sägs ju vara bra 😂
  • SierraLeone

    Jag förstår oron när bebisen är mindre aktiv än det vanliga mönstret. Jag är i slutet av vecka 27 och jag har haft några enstaka dagar mellan vecka 24 till 27 när bebisen inte varit lika aktiv som den brukar för att sen komma åter med full kraft och leva loppan där inne. Jag har förstått att aktiviteten kan variera och när man jobbar har jag märkt att man inte märker av sparkarna lika lätt på grund av distraktion. 


    Den senaste veckan har jag börjat känna av fler grav symtom såsom om jag ligger på rygg blir jag mer andfådd och kan inte dra lika djupa andetag som innan. Lungorna som trycks på av livmodern vad jag förstått och ibland ont i nedre ryggen på grund av tyngden men än så långe mår jag bra trots allt! 

  • GravidTillSlut

    Verkligen Matilda 🤣 men då svårt att låta bli 🥰

    Nej men fy vad jobbigt å vara sjuk samtidigt, då är oron bra närvarande 🙈 idag hade jag en sådan dag. Jag har känt noll rörelser nu på kvällen. Hektisk dag men brukar som oftast känna på kvällen iaf. Har druckit vatten och buffat, nada. Tog var dusch nu oxå och tänkte att nu kommer han säkert igång, men icke. Hoppas han är livad imorgon 🙏 

    Ja det är synd, hade varit mysigt 🥰 

    Sierra Leone
    Jag märker oxå av det, så flåsig nu. Å blir mätt supersnabbt pga trycket uppåt. Å sedan snabbt hungrig igen. 🤣 

  • svansmamman

    Har någon av er erfarenhet av GBS? Jag var på ett vanligt barnmorskebesök för drygt två veckor sedan där jag berättade att jag har mycket onda sammandragningar. Urinsticka togs för att kunna utesluta UVI, detta var en tisdag. På onsdagen kom svaret att det fanns spår av protein i urinen och även leukocyter. BM hörde inte av sig så jag tänkte inte mer på det. På kvällen fick jag feber och sjukdomskänsla, utan att ha några symptom på förkylning. Natten var värre och morgonen efter mådde jag hemskt. Fundersam på om det ändå var UVI ringde jag till VC och fick komma in akut. Efter provtagning och bedömning skickades jag vidare till akuten. Summan av kardemumman blev njurbäckeninflammation. Svaret på urinodlingen dröjde, så jag gavs en bred antibiotika som jag fick börja med direkt. 


    Dagen efter (fredag) mådde jag bättre och febern var sånär som borta. Sent på eftermiddagen ringde läkaren och berättade att odlingen tyvärr visade GBS. Jag fick knapphändig information om att vara på min vakt om jag börjar må sämre, att jag skulle måsta komma in till förlossningen i god tid (vad nu det betyder) för att få antibiotika minst två timmar innan bebis är ute, risken för tidig födsel, risken att bebis blir sjuk osv. 


    Jag känner att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till informationen, varken kring riskerna eller hur jag ska resonera framgent. Har någon av er haft UVI eller kanske rent av njurbäckeninflammation orsakat av GBS? Om det inte vore för att proverna hos BM var något avvikande hade jag aldrig tänkt tanken på UVI när jag fick feber, utan hade bara tänkt att det var en förkylning på g. Därför känns det extra svårt att veta om jag får tillbaka det. 🤷?♀️

  • GravidTillSlut
    svansmamman skrev 2023-11-10 10:31:14 följande:

    Har någon av er erfarenhet av GBS? Jag var på ett vanligt barnmorskebesök för drygt två veckor sedan där jag berättade att jag har mycket onda sammandragningar. Urinsticka togs för att kunna utesluta UVI, detta var en tisdag. På onsdagen kom svaret att det fanns spår av protein i urinen och även leukocyter. BM hörde inte av sig så jag tänkte inte mer på det. På kvällen fick jag feber och sjukdomskänsla, utan att ha några symptom på förkylning. Natten var värre och morgonen efter mådde jag hemskt. Fundersam på om det ändå var UVI ringde jag till VC och fick komma in akut. Efter provtagning och bedömning skickades jag vidare till akuten. Summan av kardemumman blev njurbäckeninflammation. Svaret på urinodlingen dröjde, så jag gavs en bred antibiotika som jag fick börja med direkt. 


    Dagen efter (fredag) mådde jag bättre och febern var sånär som borta. Sent på eftermiddagen ringde läkaren och berättade att odlingen tyvärr visade GBS. Jag fick knapphändig information om att vara på min vakt om jag börjar må sämre, att jag skulle måsta komma in till förlossningen i god tid (vad nu det betyder) för att få antibiotika minst två timmar innan bebis är ute, risken för tidig födsel, risken att bebis blir sjuk osv. 


    Jag känner att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till informationen, varken kring riskerna eller hur jag ska resonera framgent. Har någon av er haft UVI eller kanske rent av njurbäckeninflammation orsakat av GBS? Om det inte vore för att proverna hos BM var något avvikande hade jag aldrig tänkt tanken på UVI när jag fick feber, utan hade bara tänkt att det var en förkylning på g. Därför känns det extra svårt att veta om jag får tillbaka det. 🤷?♀️


    Men vilken tur att du fick symptom och kollade upp dig! ❤️ Jag har ingen större erfarenhet men det låter som att du fått behandling i tid så det är säkert inget att oroa sig för. Å att de kommer ge antibiotika i förebyggande syfte inför förlossning. Förstår att det känns läskigt, just om man inte får symptom längre fram å missar något. Men nu har de ju extra koll på dig så tror du kan slappna av i det. De kommer säkert ta prover på dig gällande uvi varje gång du är hos mvc. Eller så kan du be om det. Styrkekramar ❤️
  • MMCF

    Här är en till med bf i januari 😊 slutade med p- piller i februari och plussade i början av juni. Har mått bra hela grav. Men efter en förkylning för 2 månader sedan är jag konstant täppt I näsan. Någon annann som känner igen sig? Lider verkligen av detta, någon som har nåt bra tips? 

  • Kawa81
    svansmamman skrev 2023-11-10 10:31:14 följande:

    Har någon av er erfarenhet av GBS? Jag var på ett vanligt barnmorskebesök för drygt två veckor sedan där jag berättade att jag har mycket onda sammandragningar. Urinsticka togs för att kunna utesluta UVI, detta var en tisdag. På onsdagen kom svaret att det fanns spår av protein i urinen och även leukocyter. BM hörde inte av sig så jag tänkte inte mer på det. På kvällen fick jag feber och sjukdomskänsla, utan att ha några symptom på förkylning. Natten var värre och morgonen efter mådde jag hemskt. Fundersam på om det ändå var UVI ringde jag till VC och fick komma in akut. Efter provtagning och bedömning skickades jag vidare till akuten. Summan av kardemumman blev njurbäckeninflammation. Svaret på urinodlingen dröjde, så jag gavs en bred antibiotika som jag fick börja med direkt. 


    Dagen efter (fredag) mådde jag bättre och febern var sånär som borta. Sent på eftermiddagen ringde läkaren och berättade att odlingen tyvärr visade GBS. Jag fick knapphändig information om att vara på min vakt om jag börjar må sämre, att jag skulle måsta komma in till förlossningen i god tid (vad nu det betyder) för att få antibiotika minst två timmar innan bebis är ute, risken för tidig födsel, risken att bebis blir sjuk osv. 


    Jag känner att jag inte vet hur jag ska förhålla mig till informationen, varken kring riskerna eller hur jag ska resonera framgent. Har någon av er haft UVI eller kanske rent av njurbäckeninflammation orsakat av GBS? Om det inte vore för att proverna hos BM var något avvikande hade jag aldrig tänkt tanken på UVI när jag fick feber, utan hade bara tänkt att det var en förkylning på g. Därför känns det extra svårt att veta om jag får tillbaka det. 🤷?♀️


    Shit det var ingen rolig läsning alls.. 😥
    Ingen erfarenhet av GBS å visste ente ens att det existerade förrän efter jag läst detta å det är ju en ganska allvarlig diagnos.. 💔
    Fan shit va rädd om dig å kan bara råda till kost och dryck som motverkar å förebygger UVI.. 💯❤️

    Själv har jag återkommande urinvägsinfektioner trots antibiotika, precis avslutat kur nr 6 i ordningen å visar nästa prov att jag frf har det avser läkaren å sätta in långtidsbehandling tiden som är kvar.
    Dock fick jag tidigt njurbäckeninflammation med första barnet å sen furadantin på långtidsbehandling så jag var beredd ifrån början, upplyste min BM redan under första besöket å har gjort regelbundna urinprov hela tiden.
  • GravidTillSlut

    Länge sedan nu! Har fått tid för kejsarsnitt 12/1 nu. Det närmar sig 🥰 Hur mår ni? Jag mår bra men börjar bli tungt!!! Ser ut som magen ska explodera snart 🤣 
    God jul på er förresten ❤️

  • SierraLeone

    Det är tungt här med och känns även här att magen ska explodera snart 😅 bristningar har jag fått. Inte många veckor kvar nu dock och bebis kan ju komma närsomhelst egentligen. 

  • GravidTillSlut
    SierraLeone skrev 2024-01-06 01:42:52 följande:

    Det är tungt här med och känns även här att magen ska explodera snart 😅 bristningar har jag fått. Inte många veckor kvar nu dock och bebis kan ju komma närsomhelst egentligen. 


    Så otroligt spännande! 🥰😍🥰 Vi vet ju när han kommer (om han inte väljer att komma tidigare), så är verkligen nedräkning här! 
  • svansmamman

    Igår, en vecka före bf (eller nästan två veckor innan första beräknade datumet) kom vår lilla gosse i raketfart. Sambon släppte av mig på förlossningen och for sedan i ilfart med storebror till barnvakten. 1,5 timme efter att jag entrade sjukhuset var bebis ute. 😬

    Om än allt gick bra, och vi hade helt fantastisk personal vid vår sida, känner jag mig lite berövad av upplevelsen. Förra gången hann jag känna in, testa mig fram, vänja mig, känna att jag hade kontroll på situationen. Denna gång kände jag noll kontroll, jag hann inte med alls. Så det är något av en sorg, efter förra gångens totalt magiska upplevelse. Men huvudsaken är att vi mår bra, och att han är här. 


    Pga min tidigare njurbäckeninflammation, i kombination med att jag inte hann få antibiotika i tid innan han föddes, blir vi kvar några dagar. Sambon har precis åkt och hämtat hem storebror, och kvar på sjukhuset är jag och bebis. Det känns så tomt och konstigt. Men snart är vi hemma allihopa ❤️

  • trefaldigmästareikärlek

    Hej på er! Och grattis till svansmamman ❤️
    Länge sedan jag var in här men nu är det så nära så man är ju så nyfiken att se hur det går för allihop. 
    Jag närmar mig bf med stormsteg (29/1) men har haft känningar nu sedan ca en v tillbaka, molvärk och riktigt kraftiga SD. Är andra barnet för mig, första föddes på 3,5h (då hade jag gått över 15 dgr) aktiv fl så är lite små nojig över hur snabbt det kommer gå med denna lillkille. Håller tummarna han kommer snart så kanske det går lite lugnare 😊

  • Saara90

    Mitt bf var igår 17e.
    Slemproppen gick Idag och förvärkar. 
    Första barnet en liten flicka där inne.
    Imorgon blir det förlossningen kl 09 och antagligen igångsättning.  Jag mår bra,  tränat å tränar för fullt (powerwalks ute och styrkelyft på gymmet).
    Inga större komplikationer förutom irriterad sätesmuskel sen 2 månader,  tror det är en nerv.
    Gått upp ca 6kg graviditetsvikt.
    Inga bristningar. 

  • trefaldigmästareikärlek

    Milor! Då delar vinden känslan du och jag 😂 dom har växt fast där inne helt enkelt!
    Hur mår du? Och är det första barnet?
    Jag gick som sagt var över 15 dgr med första, slapp igångsättning tack och lov. Imorgon väntar överburenhetskontroll, om han int kommer inatt. Slemmisen släppte i morse och nu har jag regelbundna men inte särskilt onda SD. 

  • GravidTillSlut

    Jag fick planerat kejsarsnitt, då han levererades 5 dagar innan bf. Förlorade två liter blod och fick transfusion efteråt så fick inte hålla honom förrän två timmar senare men i övrigt gick det bra. Har en välmående frisk pojke som följer viktkurva etc. Å återhämtar mig väl efter graviditeten. Så otroligt tacksam över vår guldklimp ❤️ Hoppas allt gått bra för er andra! Min grabb är nu 5 v och 4 dagar..Imorgon bvc för första vaccinet. Kram på er! 

  • trefaldigmästareikärlek

    Stort grattis gravidtillslut!!
    Skönt att allt gått bra för er 🥰
    Min lille kille kom natten efter jag skrev, var öppen 8cm när jag kom in efter värkar bete drygt en timma hemma, hann vara inne 1h och 20 min så var han ute, endast lustgas som bedövning, fantastisk förlossning, skulle lätt göra om det igen imorgon om jag kunde 😍
    Gossen blir 4v imorgon, tiden går så fort! 😊

Svar på tråden BF januari 2024