• Användarnamnärsvårt

    Går sönder inombords.

    Jag sitter illa till och vet varken ut eller in och känner att jag snart går sönder.
    Från början:
    Jag är sambo med en tjej. Hon hade 3 barn sedan tidigare (+ett i himlen). 3 pojkar i åldrarna 11, 13 och 14. Yngste har ADHD och autism och bor hos oss på heltid. De andra 2 på heltid hos deras pappa. På helgerna är de alla här eller alla där.
    Vi har en gemensam pojk på 1,5 år som är min första. (Och även min sista)
    Min mamma (alltså min sons farmor) är upp över öronen i extas över sitt första och enda barnbarn och hela hennes liv verkar nu handla om hennes barnbarn.
    Varenda gång vi pratas vid på telefon så pratas det om när vi kan ses, varför vi inte ses oftare, att vi träffas för sällan och hur jobbigt de tycker att det är att gå och vänta och inte veta när vi kan ses osv. osv...
    De gånger de har träffat honom så har min mamma varit på honom som ett plåster och har svårt att känna av när hon är FÖR på, vilket gör att han blir osäker och ledsen. Han förstår ju vem hon är eller varför hon riktar så sjukt mycket uppmärksamhet åt honom.
    Jag förstår att detta är problematiskt men min sambo tycker detta är ett ENORMT problem. Och även att jag inte säger ifrån direkt till min mamma när hon behöver backa av och ge honom lite utrymme.
    Så min sambo har sagt att mina föräldrar inte får träffa pojken utan att hon är närvarande och kan avbryta när hon ser att min mamma går för långt.
    För övrigt, så är vår vardag fullspäckad med rutiner och strategier för att få vardagspusslet att gå ihop. Plus att 11-åringens vardag kräver ytterligare uppmärksamhet. Och när här är barntomt, så jobbar min sambo.
    Resultatet är att vi typ aldrig kan ses. Alls.
    För vi har inte tid. Och allt måste planeras och förberedas i god tid och det dyker alltid upp nåt som gör att alla planer går om intet.
    I våras fyllde 11-åringen år och sambon bestämde att vi skulle fira på ett lekland. Smidigast så. men även att min son inte behövde åka med av flera anledningar.
    Då blev jag väldigt paff och visste inte vad jag skulle göra... Så jag gjorde ingenting.
    Å ena sidan skulle jag naturligtvis bjudit in mina föräldrar eftersom man inte ska särbehandla barnen och mina föräldrar också vill vara delaktiga i vår familj mm.
    Å andra sidan visste jag hur bottenlöst besvikna de skulle bli när deras barnbarn inte var närvarande.
    Så jag fick panik. Och bjöd inte in dem.
    Och det tycker min sambo var så dåligt gjort, så nu är inte mina föräldrar ens välkomna på sitt barnbarns födelsedag.
    Jag har stått på mig mot min sambo och sagt att "jag vet att jag gjorde fel 8ch det kan jag erkänna. Men att mina föräldrar inte ska få fira lillens födelsedag? Det kan du glömma!"
    Men hon står på sig. "Man får inte särbehandla barnen!!"
    Så antingen prioriterar jag min sambo, eller mina föräldrar här... Och jag klarar inte av detta.
    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Går sönder inombords.
  • TvillingmammaVästgöte

    De var ju inte inbjudna på det andra kalaset. Att de skulle bli uteslutna är ju absurt och beror troligen på att din sambo inte gillar din svärmor?

    Självklart skall farmor bli bjuden på sitt barnbarns kalas.

    Ni har mycket att göra säger du och hinner Aldrig ses? Då är ju en engagerad farmor en stor tillgång. Använd denna tillgång och låt farmor passa barnet, så att ni får egentid, Farmor och sonen kommer också att få en fin relation, till stor nytta och glädje för dem båda. 

  • Användarnamnärsvårt
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-24 09:34:26 följande:

    De var ju inte inbjudna på det andra kalaset. Att de skulle bli uteslutna är ju absurt och beror troligen på att din sambo inte gillar din svärmor?

    Självklart skall farmor bli bjuden på sitt barnbarns kalas.

    Ni har mycket att göra säger du och hinner Aldrig ses? Då är ju en engagerad farmor en stor tillgång. Använd denna tillgång och låt farmor passa barnet, så att ni får egentid, Farmor och sonen kommer också att få en fin relation, till stor nytta och glädje för dem båda. 


    Precis den här mentaliteten stöter jag på vem jag än frågar om detta... Men det hjälper mig ingenting.
    "Självklart att de ska få ses" osv. är inte applicerbart på mitt problem. Tvärtom är det nog roten till problemet från början...
  • MeIMyself

    Din Sambo måste förstå och respektera dig och dessutom har du sagt att du ångrade och förklarade varför, hade hon kanske försökt vara schysstare från början så kanske du inte hamnat i denna situationen.
    Klart dina föräldrar ska vara med på deras barnbarns kalas.

    tror dock inte detta handlar om att du måste välja sida, tror du har problem med din sambo som du måste reda ut.

  • TvillingmammaVästgöte

    Låt farmor ta hand om sitt barnbarn mer på egen hand, så slipper det bli så intensivt när de väl ses.
    Din sambo gillar uppenbarligen inte din mamma och hon vill styra allt kring sitt barn. Men det är ditt barn också och du bör se till att din mamma och barnbarnet får möjlighet att få en bra relation. 


     

  • Användarnamnärsvårt
    MeIMyself skrev 2023-04-24 09:52:26 följande:

    Din Sambo måste förstå och respektera dig och dessutom har du sagt att du ångrade och förklarade varför, hade hon kanske försökt vara schysstare från början så kanske du inte hamnat i denna situationen.
    Klart dina föräldrar ska vara med på deras barnbarns kalas.

    tror dock inte detta handlar om att du måste välja sida, tror du har problem med din sambo som du måste reda ut.


    Hon säger att hon gillar mina föräldrar men att hon måste prioritera sina barn och oss som bor här och att vår vardag funkar. Och som sagt; vårat livspussel är minst sagt komplicerat. Tid saknas alltid och det är alldeles för mycket som kan gå fel hela tiden.
    Men jag har uppfattat det som att hon inte gillar mina föräldrar eftersom de inte prioriteras.
    Vilket hon säger är för att vi inte har tid.
    Vilket mina föräldrar uppfattar som att de inte är välkomna.
    Vilket sätter mig inklämd i mitten.
    Och varje gång jag påtalar jag vill bjuda in dem, så startar en jättediskussion som alltid slutar med att sambon tar avstånd och skjuter det hela på framtiden eftersom hon känner sig så stressad av allt annat i vardagen så hon känner att hon inte fixar att hantera detta ovanpå allt annat...
  • Maymom

    Hur ofta träffar barnet dina föräldrar? Bor ni på samma ort?


    Jag får känslan av att de inte setts så mycket, eftersom barnet blir osäkert med dem. Tror ni behöver träffa dem oftare. Bäst hade väl varit när din sambo jobbar och de andra barnen inte är hos er, så behöver inte hon träffa dem varje gång, utifall att deras relation inte är så bra. Men vill hon inte att barnet ska träffa dem så är det så klart problematiskt.

    Dina föräldrar kan ju ha med sig fika, så behöver inte din sambo tänka på att förbereda det. 

  • Användarnamnärsvårt
    Maymom skrev 2023-04-24 10:18:24 följande:

    Hur ofta träffar barnet dina föräldrar? Bor ni på samma ort?


    Jag får känslan av att de inte setts så mycket, eftersom barnet blir osäkert med dem. Tror ni behöver träffa dem oftare. Bäst hade väl varit när din sambo jobbar och de andra barnen inte är hos er, så behöver inte hon träffa dem varje gång, utifall att deras relation inte är så bra. Men vill hon inte att barnet ska träffa dem så är det så klart problematiskt.

    Dina föräldrar kan ju ha med sig fika, så behöver inte din sambo tänka på att förbereda det. 


    Eftersom min sambo inte litar på att jag säger till min mamma när hon blir för "på", så vill hon vara med när vi ska ses.
  • MeIMyself
    Användarnamnärsvårt skrev 2023-04-24 10:04:23 följande:
    Hon säger att hon gillar mina föräldrar men att hon måste prioritera sina barn och oss som bor här och att vår vardag funkar. Och som sagt; vårat livspussel är minst sagt komplicerat. Tid saknas alltid och det är alldeles för mycket som kan gå fel hela tiden.
    Men jag har uppfattat det som att hon inte gillar mina föräldrar eftersom de inte prioriteras.
    Vilket hon säger är för att vi inte har tid.
    Vilket mina föräldrar uppfattar som att de inte är välkomna.
    Vilket sätter mig inklämd i mitten.
    Och varje gång jag påtalar jag vill bjuda in dem, så startar en jättediskussion som alltid slutar med att sambon tar avstånd och skjuter det hela på framtiden eftersom hon känner sig så stressad av allt annat i vardagen så hon känner att hon inte fixar att hantera detta ovanpå allt annat...

    Hon kan ju inte bestämma allt, du står ut med att hon har 3 andra barn sen innan och lever efter det då får hon faktiskt ställa upp med dina föräldrar och tåla det. 
    att din mamma visar kärlek och vill umgås med sitt barnbarn är väl ingenting annat än naturligt. Tycker din sambo får skärpa sig, hon kan inte bestämma allt över er gemensamma barn. 


    Användarnamnärsvårt skrev 2023-04-24 10:29:15 följande:
    Eftersom min sambo inte litar på att jag säger till min mamma när hon blir för "på", så vill hon vara med när vi ska ses.

    Är hon rädd att din mamma ska skada barnet? Fattar inte varför det stör henne så mycket? Det är farmor som vill visa kärlek.. jag blir irriterad :) Sorry haha 

    förstår inte din sambo alls.

  • Maymom
    Användarnamnärsvårt skrev 2023-04-24 10:29:15 följande:
    Eftersom min sambo inte litar på att jag säger till min mamma när hon blir för "på", så vill hon vara med när vi ska ses.

    Kan du prata videosamtal med din mamma och sonen lite oftare då, så han vänjer sig mer. Känns som sagt som att han är ovan vid henne.

    Vad säger din mamma om att hon uppfattas som för på?
    kanske behöver det vara en kombinerad lösning. Prata med din mamma om att sonen är i en fas nu då han är osäker runt andra än föräldrarna och hon behöver därför backa lite, sitta bredvid under lek och låta honom komma till henne När han är redo. 
    låt din mamma träffa honom när sambon är med 2-3 gånger så sambon ser att din mamma ändrat sig. Och sen måste sambon släppa kontrollbehovet så ni kan ses även utan att din sambo övervakar. 


    är som nån annan skrev fantastisk hjälp att få, om din mamma bor nära. barnpassning så ni kan ha en date night. Att hon hämtar från förskolan nån dag. Att hon tar barnet en dag så kan ni hitta på nåt annat med sambons barn som passar deras ålder bra och de får all er uppmärksamhet, det är svårt för barn i den åldern när det kommer en liten som tar allt fokus.

  • TvillingmammaVästgöte
    Användarnamnärsvårt skrev 2023-04-24 10:29:15 följande:
    Eftersom min sambo inte litar på att jag säger till min mamma när hon blir för "på", så vill hon vara med när vi ska ses.
    Det låter ju inte sunt. Jag tolkar det som att din sambo är kontrollerande och svartsjuk. Hon vill styra allt .
    Om du ser till att din mamma får mycket tid med din son, gärna bara ni tre så blir sonen snart bekväm med farmor.
    Sambon verkar också vara rädd för att hennes andra barn blir utanför och det är lite svårare att lösa. Men de har förhoppningsvis en egen farmor ?
  • Mandel
    Användarnamnärsvårt skrev 2023-04-24 10:29:15 följande:
    Eftersom min sambo inte litar på att jag säger till min mamma när hon blir för "på", så vill hon vara med när vi ska ses.

    Vaddå för på?
    Håller hon fast barnen och pussas och kramas konstant och trycker i det godis eller vad gör hon som är så besvärligt?

    Hon har väl lyckats uppfostra dig till en vettig person eftersom din sambo valt att leva med dig så hur skulle farmor kunna förstöra ert gemensamma barn?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Går sönder inombords.