• Mammisens

    Tw rasistiska uttryck från anhöriga

    Hej alla!

    Jag har ett problem.
    Jag har ett barn på ca 6 månader. Min man, pappan, är av utländskt ursprung. 


    En person i min släkt uttrycker ibland rasistiska åsikter eller politiska åsikter med rasistiskt innehåll. Detta går starkt emot mina egna åsikter och principer, och jag har NOLL tolerans för detta.
    Jag har uttryckt detta och sagt att det gör mig illa till mods. Beteendet fortsätter dock.

    Även om mitt barn inte förstår än, så tycker jag inte att det är ett ok beteende. Även om jag inte kan skydda mitt barn mot rasism så vill jag aldrig att hen ska behöva höra att åsikterna finns i hens egen släkt.

    Vad gör man? Någon som varit i liknande situation? Förbjuder man umgänge med barnet? Säger upp kontakten? 

    Tack för att ni läst! <3

  • Svar på tråden Tw rasistiska uttryck från anhöriga
  • Ylva34
    Mammisens skrev 2023-04-23 09:23:47 följande:

    @ylva34 Tack, så bra råd! <3
    Precis, vill ju också stå upp för min man, som hamnar i en obekväm sist. 


    Ja när jag säger till får jag till svar att jag är löjlig eller för pk. Känner att jag inte alls blir respekterad, inte heller min man eller mitt barn. 

    Nej precis jag kan inte undvika personen då vi ses flera gånger om året i olika sammankomster med familj/släkt.

    @Bagar Bengtsson det är ju skillnad på att vara helt anti invandring och ha åsikter om hur det sköts eller i vilken omfattning. Brott är aldrig okej, och nämns bara när det är någon av utländsk härkomst som begått dom. Det blir ju en fråga om rasism när man särskiljer på så sätt. 


    På samma sätt så kan man ha åsikter om vissa religiösa gruppers åsikter eller extremister men att dra samtliga av en viss tro över en kant anser jag inte vara okej. 

    Jag tycker också att man kan välja en tid och en plats om man nu måste uttrycka sina åsikter. Om man nu måste bajsa ur sig att invandring är fel kanske man inte behöver göra det när en invandrare sitter vid samma bord. Eller har jag fel? 


    Det var så lite så. De som inte kan förstå tror du de kan förstå om du ger exemplet om du skulle bli behandlad på samma sätt av din mans familj, släkt, hur hade de känt det då? Hade de tyckt det var rätt? Om du försöker ge konkreta exempel på vad då  vad din mans familj, släkt skulle kunna säga som var illa om dig då som infödd svensk och då också ditt barn (som är halva). Då kanske de hajar? Då kanske de borrar upp sig? Sen är det skillnad mellan politik och rasism eller ska vara i alla fall och jag håller med dig att det ska inte vara en ursäkt att man låtsas tala om politik när man faktiskt gör rasistiska påhopp till höger och vänster.  

    Man ska känna sig välkomnad in i en familj, släkt. Vet inte om släktingen gör det med (ill)vilje för att hen tror sig göra bort din man, utnyttja det faktum att han sitter på sätt och vis bakbund, då det är hans frus familj, släkt. Tycker detta är fult gjort. Om hen har de åsikter han har kan hen vädra dem nån annanstans. Det andra är att hen inte ser din man som nån "ond invandrare" och inte ert barn heller, inte förstår bättre, ser inte sambanden, men hur som så är det skadligt det som hen gör och de som bara följer med i detta är inte bättre dem.
  • Kirenaj68
    Mammisens skrev 2023-04-23 19:36:16 följande:

    @baralillajag84 Det är ren rasism vill jag påstå, och okunskap. Inte att det anses så pga åsikter om hur invandring sköts osv, utan direkt dömande och elaka kommentarer om människor med annat ursprung, användande av n-ordet och andra liknande begrepp som de flesta ändå vet inte är ok. 

    @kirenaj68 hur nära släkting detta är vill jag inte skriva men ja det är jobbigt att ta upp. Har dock gjort det. 


    OK. Hoppas att det kommer något bra ur det. Även om man tycker olika ska man kunna umgås.
  • Mammisens

    @ylva34 
    Jag tror det är det senare, att dom inte ser dom som ?onda invandrare? och inte förstår sammanhanget och sambandet liksom. Däremot är jag övertygad om att ifall han inte skulle ?sköta sig?, tex. haft bra jobb och kunna språket så skulle han klassas som dålig enligt hen. Det hade däremot inte varit ett problem ifall han var svensk. 


    Det var klokt, det ska jag absolut försöka med. Konkreta exempel kanske hjälper när man pratar om det just gällande vår familjesituation. Har försökt när det gäller åsikterna i helhet, vilket inte alls gått hem. Men det kanske hjälper! Tack! :)

  • Kirenaj68
    GGN skrev 2023-04-24 07:55:28 följande:

    Givetvis ska du bryta kontakten med idioten!


    Beror på hur nära släkting det är.
  • Västernorrlandskillen
    Mammisens skrev 2023-04-22 19:57:29 följande:

    Det kan vara allt ifrån att använda ?n-ordet? till att uttrycka att man är emot invandring, nedvärderande kommentarer om ursprung, religion eller liknande. 


    Hade det varit en vän, bekant eller kollega hade jag aldrig haft med personen att göra.


    Använda N ordet och uttrycka sig nedlåtande om någon med ett annat ursprung är absolut inte okej.

    Vara emot den invandring vi haft senaste decennierna eller kritisera en religion som medför massor med våld och förtryck har inget med rasism att göra.
  • Mortiscia80
    Kirenaj68 skrev 2023-04-24 11:12:25 följande:
    Beror på hur nära släkting det är.
    Hur nära släkt ska man vara för att acceptera rasism som uttrycks inför ens egna barn? Är det vad de ska växa upp och ha omkring sig...? Tänk igen på att pappan faktiskt är invandrare, att då som barn få höra mor/farföräldrar eller moster/morbror uttrycka sådant måste vara fruktansvärt ledsamt.
  • Västernorrlandskillen
    Västernorrlandskillen skrev 2023-04-24 11:20:05 följande:
    Använda N ordet och uttrycka sig nedlåtande om någon med ett annat ursprung är absolut inte okej.

    Vara emot den invandring vi haft senaste decennierna eller kritisera en religion som medför massor med våld och förtryck har inget med rasism att göra.
    Däremot är det oförskämt  och respektlöst att prata om det inför din man och ditt barn. 
  • Tow2Mater
    Västernorrlandskillen skrev 2023-04-24 11:26:31 följande:
    Däremot är det oförskämt  och respektlöst att prata om det inför din man och ditt barn. 
    Vad? Att prata om att vara emot den invandring vi haft senaste decennierna eller kritisera en religion som medför massor med våld och förtryck? Det är varken oförskämt eller respektlöst. Tycket det kan vara ganska oförskämt  och respektlöst att anta att bara for att någon är invandrare så är han for all invandring och all religion i alla former och uttryck.
  • elsi
    Mammisens skrev 2023-04-22 19:10:06 följande:
    Tw rasistiska uttryck från anhöriga

    Hej alla!

    Jag har ett problem.
    Jag har ett barn på ca 6 månader. Min man, pappan, är av utländskt ursprung. 


    En person i min släkt uttrycker ibland rasistiska åsikter eller politiska åsikter med rasistiskt innehåll. Detta går starkt emot mina egna åsikter och principer, och jag har NOLL tolerans för detta.
    Jag har uttryckt detta och sagt att det gör mig illa till mods. Beteendet fortsätter dock.

    Även om mitt barn inte förstår än, så tycker jag inte att det är ett ok beteende. Även om jag inte kan skydda mitt barn mot rasism så vill jag aldrig att hen ska behöva höra att åsikterna finns i hens egen släkt.

    Vad gör man? Någon som varit i liknande situation? Förbjuder man umgänge med barnet? Säger upp kontakten? 

    Tack för att ni läst! <3


    Man säger ifrån ordentligt. Och om det inte hörsammas så meddelar man att så länge de pratar så, så träffar man inte de personerna mer. Aldrig att man medvetet kan utsätta sitt barn för rasism i sin egen familj. 
  • Västernorrlandskillen
    Tow2Mater skrev 2023-04-24 14:31:40 följande:
    Vad? Att prata om att vara emot den invandring vi haft senaste decennierna eller kritisera en religion som medför massor med våld och förtryck? Det är varken oförskämt eller respektlöst. Tycket det kan vara ganska oförskämt  och respektlöst att anta att bara for att någon är invandrare så är han for all invandring och all religion i alla former och uttryck.
    Beror ju helt på hur det sägs så klart. Men vad jag förstått utrycker dom sig inte på ett välkomnade sätt inför trådskaparens man och förhållande har inte han någon del i gängkrigen tex. 
  • Ylva34
    Mammisens skrev 2023-04-23 22:50:52 följande:

    @ylva34 
    Jag tror det är det senare, att dom inte ser dom som ?onda invandrare? och inte förstår sammanhanget och sambandet liksom. Däremot är jag övertygad om att ifall han inte skulle ?sköta sig?, tex. haft bra jobb och kunna språket så skulle han klassas som dålig enligt hen. Det hade däremot inte varit ett problem ifall han var svensk. 


    Det var klokt, det ska jag absolut försöka med. Konkreta exempel kanske hjälper när man pratar om det just gällande vår familjesituation. Har försökt när det gäller åsikterna i helhet, vilket inte alls gått hem. Men det kanske hjälper! Tack! :)


    :) hoppas det går bra. 

    Lite andra saker jag tänkt på är (nu kommer jag bara kasta fram lite förslag här):
    Ni är ju fler än du, ni som tycker så här. De som du, ni vet är med er på samma tåg, ni kan alla stå beredda på en sådan högtid att när släktingen börjar med rasistiska uttalanden att alla ger sig verbalt på denne på en och samma gång. Den kommer nog få sig en chock och kanske inte säga något alls då? 

    Det andra är att ni kan påpeka att "det finns barn här", "tänk på..." och så barnet eller barnens namn. Det är inte allting som är lämpligt för barn att höra och lämpligt att diskutera vid högtider, familjesammankomster. Det gäller inte bara rasism utan kan vara annat så som grova svordomar eller kriget i  Ukraina, ja, ni vet.  Jag tänker att ert barn är 6 månader gammal. Om det är första barnet i familjen, släkten, så kan där vara en vänjningsperiod att vissa vuxna (släktingen särskilt i åtanke här) inte bara kan bräka på hur som om allting. Att man får påminna om och om igen. Hoppas då på att ljuset går upp för släktingen att den kanske inte är lämplig att ha runt släktens barn om den håller på så.

    Tredje är att jag har tänkt på om de här högtiderna om de alltid firas i någons hem eller om ni varierar att ha dessa. Det kan vara så då att den eller de som håller i festligheterna i sitt hem, värdparet, är de som bestämmer reglerna. De kan förvarna i så fall släktingen och säga att bara så du vet inget sånt snack. Då vet släktingen och kanske om släktingen har en fru/make osv om detta i förväg. Passar det inte får de inte komma. Om släktingen ändå inte kan hålla sig ifrån ämnet så kan den i så fall bli ombedd att gå. Detta krävs såklart mod. 

    Fjärde är att familjen, släktingarna behöver bli medvetna om hur barn funkar i detta. Barn går efter hur man ser ut. De kan inte alla komplicerade termer osv. Om de hajar att vuxna finns i deras släkt, familj, som tycker de ser sämre ut, kommer från sämre, är sämre, så blir såklart detta väldigt fel. Ditt barn får då sämre status än sin kusin eller kusiner i släkten och kan känna sig utanför. Jag kan höra ifall barn har föräldrar som har rasistiska åsikter på hur de pratar om var är du ifrån? Inget barn har detta i sig naturligt utan det är något de snappat upp från förälder, föräldrar eller någon annan. Barn föds inte att hata. De lär sig. 

    Femte är att jag försökt räkna ut vilken belöningssystem släktingen går efter eftersom den gång på gång fortsätter med detta trots att du sagt till. Är det att den får uppmärksamhet den aldrig fått tidigare? Älskar den drama och bråk? Vad är det? (jag förstår om du inte kan skriva det men vill bara väcka en tanke. Om det är uppmärksamhet och att du tappar humöret, så gör precis tvärtom. Ignorera den, hälsa på alla andra först och krama om, håll ditt lugn vid konfrontation) Om det är en äldre generation så behöver den då bli påmind om att ni nu har blivit vuxna och ni ska mötas på vuxna, lika villkor. Ni kan inte ha det så här. Den respekten som släktingen tror sig ha rätt att få det ska den ge er med. Den ska inte sitta där på tronen och tro sig bestämma över alla er andra, och lägga an tonen, den tiden är i så fall förbi. 
  • Tow2Mater
    Västernorrlandskillen skrev 2023-04-24 15:56:27 följande:
    Beror ju helt på hur det sägs så klart. Men vad jag förstått utrycker dom sig inte på ett välkomnade sätt inför trådskaparens man och förhållande har inte han någon del i gängkrigen tex. 
    Man kan ju undra lite varfor TS man inte står upp for sig (och sitt barn) och bemoter det som tas upp? Eller om han inte kan språket och inte forstår vad som diskuteras skulle ju både han och TS be att diskussionerna fors på t ex engelska - det skulle kanske gynna hela släkten på dessa träffar, då den som tar upp de rasistiska sakerna kanske inte kan gora det så bra på annat språk och mannen skulle forstå det som sägs och kunna bemota det som han anser nodvändigt.
  • Ylva34

    Ett förslag till 

    Om du kan lägga fram att jag tänker på hur de här rasistiska uttalanden gjord av (och så släktingens namn) kan påverka mitt barn att detta är ett VERKLIGT PROBLEM som jag ska ta upp med (och så ditt barns namn)s BVC-sköterska, för att veta hur vi ska förhålla oss, för barnets bästa. 

    Du behöver kanske inte ens säga det direkt till släktingen . Vet inte hur din familj, släktingar är, men om du vet att det du säger går djungeltrafiken eller om du säger det direkt till släktingen, så kanske, hoppas jag på, att släktingen då tar steg tillbaka och håller tyst. 

    Jag har märkt att ifall man tänker, funderar på eller tar upp saker med offentliga myndigheter, vårdcentral, vad det nu än är, så kan det ha en effekt på den eller de som håller på att de försöker skruva på sig, "menade ju inte så...", "Det är helt befängt! (försvar)" med mera. Hur som så lägger de av. (Jag menar inte att du faktiskt ska ta upp det med BVC, såvida du inte vill förstås). 

    Hoppas det löser sig :)

  • Ess
    Ylva34 skrev 2023-04-24 19:02:33 följande:

    Ett förslag till 

    Om du kan lägga fram att jag tänker på hur de här rasistiska uttalanden gjord av (och så släktingens namn) kan påverka mitt barn att detta är ett VERKLIGT PROBLEM som jag ska ta upp med (och så ditt barns namn)s BVC-sköterska, för att veta hur vi ska förhålla oss, för barnets bästa. 

    Du behöver kanske inte ens säga det direkt till släktingen . Vet inte hur din familj, släktingar är, men om du vet att det du säger går djungeltrafiken eller om du säger det direkt till släktingen, så kanske, hoppas jag på, att släktingen då tar steg tillbaka och håller tyst. 

    Jag har märkt att ifall man tänker, funderar på eller tar upp saker med offentliga myndigheter, vårdcentral, vad det nu än är, så kan det ha en effekt på den eller de som håller på att de försöker skruva på sig, "menade ju inte så...", "Det är helt befängt! (försvar)" med mera. Hur som så lägger de av. (Jag menar inte att du faktiskt ska ta upp det med BVC, såvida du inte vill förstås). 

    Hoppas det löser sig :)


    Riktigt idiotiskt förslag.
    Har jag en åsikt om något eller någon, så står jag för den. Skulle någon dra upp att gå till bvc/soc, så hade jag bara tyckt att personen var helt totalt rubbad, och sagt ja gör det!

    Bättre att undvika ämnen man vet med sig att det blir diskussioner/pajkastning av. Vi avstår vissa ämnen med vissa släktingar för att vi vet att vi står ljusår från varann. Tar någon upp ett av de ämnena så svarar vi inte, utan byter ämne. Det tycker jag att ts också ska göra, för då faller samtalet platt till marken, istället för att slänga in en tramsig brandfackla som du föreslår.
  • Mammisens

    @ylva34 jättebra förslag, tack! :)
    Jag tror personen i fråga bara har ett sånt sätt. Inte tänker efter och vräker ur sig allt hen tänker. Även kanske att det är som en jargong, ska uppfattas som rått och kul typ. Vilket det såklart inte är. 


    @town2mater har att göra med att han inte vill skapa bråk i familjen, han säger gärna ifrån, men vill inte skapa bråk. Skulle det hända framför barnet däremot skulle han inte tveka.

    @ess tycker inte alls det är ett dåligt förslag, tvärt om. Då jag, som jag skrivit, redan försökt stå upp för min åsikt som du säger, utan resultat, kanske det ger kraft i att få påstått medhåll från exempelvis BVC. Det kanske skapar perspektiv. Man kan väl stå för sin åsikt ändå? Här handlar det ju om att göra sig förstådd och få åsikten respekterad. 
    Sen så försöker vi ju undvika ämnet. Problemet är ju att det tas upp av någon annan. Ska man då bara vara tyst och inte säga ifrån när någon kränker ens barn och man? Som att se på när någon blir mobbad utan att göra något? Känns inte helt ok. 
  • Ess
    Mammisens skrev 2023-04-25 18:38:48 följande:

     


    @ess tycker inte alls det är ett dåligt förslag, tvärt om. Då jag, som jag skrivit, redan försökt stå upp för min åsikt som du säger, utan resultat, kanske det ger kraft i att få påstått medhåll från exempelvis BVC. Det kanske skapar perspektiv. Man kan väl stå för sin åsikt ändå? Här handlar det ju om att göra sig förstådd och få åsikten respekterad. 
    Sen så försöker vi ju undvika ämnet. Problemet är ju att det tas upp av någon annan. Ska man då bara vara tyst och inte säga ifrån när någon kränker ens barn och man? Som att se på när någon blir mobbad utan att göra något? Känns inte helt ok. 
    Det ger inte kraft bakom orden, utan enbart löje.
    Blir ditt barn personligen förolämpad, så släng ut personen. Annars handlar det enbart om att du och personen sitter och ska övertyga varann, vilket du redan märkt är meningslöst.
    Man kan va emot den stora invandringen utan att ha något emot de som kommer hit och jobbar och sköter sig. Ni verkar lika svart-vita båda två.
    Som jag skrev, vill du inte sitta och gaffla en hel kväll så byter du ämne bara, och låter bli att hacka emot.
  • Mammisens

    @ess Nja det är väl kanske en tolkningsfråga då, jag håller inte med där. Sen så är det ju mer än att vara emot den stora invandringen som jag skrivit ovan, exempelvis användning av n-ordet, kränkande kommentarer och dylikt. 
    Sen om barnet blir personligen förolämpat, anser jag inte vara det enda skälet att det är fel. Handlar också om att ha en ståndpunkt emot respektlöst beteende och på så sätt vara en förebild för barnet? Så helt meningslöst är det ju inte att säga ifrån. 
    Känns inte okej för mig att låta någon vara respektlös och kränka mitt barns ursprung, oavsett om hen tar åt sig eller inte, och bara se på. 

  • Ess
    Mammisens skrev 2023-04-25 19:45:43 följande:

    @ess Nja det är väl kanske en tolkningsfråga då, jag håller inte med där. Sen så är det ju mer än att vara emot den stora invandringen som jag skrivit ovan, exempelvis användning av n-ordet, kränkande kommentarer och dylikt. 
    Sen om barnet blir personligen förolämpat, anser jag inte vara det enda skälet att det är fel. Handlar också om att ha en ståndpunkt emot respektlöst beteende och på så sätt vara en förebild för barnet? Så helt meningslöst är det ju inte att säga ifrån. 
    Känns inte okej för mig att låta någon vara respektlös och kränka mitt barns ursprung, oavsett om hen tar åt sig eller inte, och bara se på. 


    Är hen emot blandäktenskap så är hen, inte så mycket du kan göra åt det.
    Frågar hen hur det är med din n-unge, så är det en helt annan sak.
    Det absolut bästa är att inte ge nåt svar när hen börjar prata om invandringen och invandrare, byt ämne. Hen kan garanterat inte sitta en hel kväll och diskutera med sig själv. Skulle hen försöka, så se till att hålla igång ett samtal med de andra så att hen inte kan ta över och raljera sina åsikter.
  • Pilsner

    Det är en sak att vara negativ till invandringspolitiken, man ska ändå bete sig civiliserat mot andra människor - speciellt om de är bekanta eller hör till släkten.

Svar på tråden Tw rasistiska uttryck från anhöriga