Uppdaterar utifall att någon annan har samma fundering nästa år. Idag är den dag då vi skulle ha bokat en sista-minutenresa om vi hade väntat. Vi valde dock att inte vänta utan boka så tidigt som möjligt.
Enligt sistaminuten.se är idag det lägsta priset för 14 nätter för oss fyra till Spanien eller grekland, 31 000. Då har jag inkluderat ospecificerade hotell i sökningen. I priset jag hittade ingår flyg och en tvårumslägenhet på trestjärnigt hotell, 800 m från stranden, på en av de grekiska öarna. Inga måltider. Den billigaste resan med fyrstjärnigt hotell ligger på 41000 (enrumslägenhet, Grekland, inga måltider).
Vår resa går på 52 000 för 14 nätter, men då har vi valt lyxigare boendealternativ än ovan, plus att måltider för halva resan och hyrbil är medräknat. Det mest likvärdiga alternativet till det vi valt, kostar just nu 69000 på sistaminuten.se.
Hade vi velat komma så billigt undan som möjligt hade det bästa alternativet helt varit att boka flyg tidigt och sedan hyra lägenhet privat. De billigaste lägenheterna som vi känner att vi kunnat tänka oss (vi vill exempelvis ha ett fullt utrustat kök, två sovrum, tillgång till pool, balkong/terrass och AC) kostade 7000/vecka, så för 26 000 hade vi kunnat få en helt ok resa.
Min slutsats är således att svaret på min fråga är nej: det hade inte lönat sig att vänta.