• Cereal Killer

    Sista minuten i juli? Hur brukar utbudet se ut?

    I år fick vi semester senare än vanligt och vår traditionella resa till Sydeuropa kommer nu att ske under resten av Europas skollov = allt är dubbelt så dyrt och mycket redan bokat.


    För flyg får vi nu betala 12000 för 4 personer. Boende 20-50 000 för två veckor (det billigare alternativet för att hyra privat, det dyrare för att bo på någon lite bättre resort med all inclusive). 


    Normalt bokar vi aldrig via charterbolagen då priserna i så fall blir ytterligare 50% högre. Men jag funderar på om det ändå kan löna sig att vänta och ta en sista minuten-resa via något charterbolag? Hur är utbudet i juli?

  • Svar på tråden Sista minuten i juli? Hur brukar utbudet se ut?
  • Cereal Killer

    Uppdaterar utifall att någon annan har samma fundering nästa år. Idag är den dag då vi skulle ha bokat en sista-minutenresa om vi hade väntat. Vi valde dock att inte vänta utan boka så tidigt som möjligt.


    Enligt sistaminuten.se är idag det lägsta priset för 14 nätter för oss fyra till Spanien eller grekland, 31 000. Då har jag inkluderat ospecificerade hotell i sökningen. I priset jag hittade ingår flyg och en tvårumslägenhet på trestjärnigt hotell, 800 m från stranden, på en av de grekiska öarna. Inga måltider. Den billigaste resan med fyrstjärnigt hotell ligger på 41000 (enrumslägenhet, Grekland, inga måltider). 

    Vår resa går på 52 000 för 14 nätter, men då har vi valt  lyxigare boendealternativ än ovan, plus att måltider för halva resan och hyrbil är medräknat. Det mest likvärdiga alternativet till det vi valt, kostar just nu 69000 på sistaminuten.se

    Hade vi velat komma så billigt undan som möjligt hade det bästa alternativet helt varit att boka flyg tidigt och sedan hyra lägenhet privat. De billigaste lägenheterna som vi känner att vi kunnat tänka oss (vi vill exempelvis ha ett fullt utrustat kök, två sovrum, tillgång till pool, balkong/terrass och AC) kostade 7000/vecka, så för 26 000 hade vi kunnat få en helt ok resa. 


    Min slutsats är således att svaret på min fråga är nej: det hade inte lönat sig att vänta. 

  • Cereal Killer

    Någon kanske vill överta vår resa som går till Rhodos nästa vecka? Perfekt boende för dig som älskar värme och helst vill ha tresiffriga temperaturer på semestern!

Svar på tråden Sista minuten i juli? Hur brukar utbudet se ut?