• AndreaBD

    Irritation från örhänge, på ena sidan

    Jag har haft örhängen väldigt sporadiskt de senaste åren. Då var hålen nästan igenväxta och jag var inte så överraskad över att det kunde vara lite irriterat då. Men jag har försökt att just ha oftare för att vänja mig igen. Numera är det inga problem alls att få in örhängerna.

    Men senast efter ett dygn sväller höger öronsnibb upp och blir röd och kliar eller värker lite. Alltid höger. Generellt brukar man misstänka nickelallergi där - och det kan man säkert utveckla senare i livet också - men bara på en sida??

  • Svar på tråden Irritation från örhänge, på ena sidan
  • Oskalade

    Ser hålet annorlunda ut på den sidan som det påverkar? Om det är större, längre ned mot "slutet" av örsnibben. Är säkert inte omöjligt att få reaktion enbart på en sida. Kanske de är just dem örhängena du har du inte tål? eller om hålet på den sidan var krångligare att komma igenom igen. Har massa gamla hål i öronen och vissa hål kliar inte, vissa svullnar direkt. Även där jag alltid haft örhängen utan att de vuxit igen. Rengör ofta eller acceptera att de inte går att ha örhänge just där! Kanske evt. brock ställer till? Rådfråga vårdcentral :) 

  • AndreaBD
    Oskalade skrev 2023-04-26 20:05:41 följande:

    Ser hålet annorlunda ut på den sidan som det påverkar? Om det är större, längre ned mot "slutet" av örsnibben. Är säkert inte omöjligt att få reaktion enbart på en sida. Kanske de är just dem örhängena du har du inte tål? eller om hålet på den sidan var krångligare att komma igenom igen. Har massa gamla hål i öronen och vissa hål kliar inte, vissa svullnar direkt. Även där jag alltid haft örhängen utan att de vuxit igen. Rengör ofta eller acceptera att de inte går att ha örhänge just där! Kanske evt. brock ställer till? Rådfråga vårdcentral :) 


    Nej, det ser inte annorlunda ut. Jag har haft problemet med olika örhängen. Dock har jag haft hålen i öronen i ungefär 40 år nu, och det är bara de senaste åren som jag har haft problem. Det är det som är så konstigt. 

    Jo, det ena hålet är lite krångligare att komma igenom (om jag inte haft örhängen ett tag). Det verkar också vara lite sned, inte helt rakt. Vårdcentralen brukar inte vara så hjälpsam när det gäller saker som de inte tycker är viktiga, men jag ska se om det kanske finns nån som sysslar med att ta hål... en piercare eller så. De borde ha mycket erfarenhet. 

    Jo, jag förstår att man eventuellt får acceptera det. 
  • Oskalade

    Ja men fråga dig för absolut! När/om du frågar vårdcentral får du just påpeka att du får infektion. Att få infektion i örat kan faktiskt vara farligt om det går så pass långt då. Så de är bara fråga tycker jag, även om det kanske inte gäller akut fall för dig :) man har ju rätt och veta hur man ska vårda sin kropp. 

    Hoppas du får något svar av någon och det är så klart tråkigt att det blir så här. 

    Önskar dig en fin dag iallafall! 

  • AndreaBD
    Oskalade skrev 2023-04-27 13:20:43 följande:

    Ja men fråga dig för absolut! När/om du frågar vårdcentral får du just påpeka att du får infektion. Att få infektion i örat kan faktiskt vara farligt om det går så pass långt då. Så de är bara fråga tycker jag, även om det kanske inte gäller akut fall för dig :) man har ju rätt och veta hur man ska vårda sin kropp. 

    Hoppas du får något svar av någon och det är så klart tråkigt att det blir så här. 

    Önskar dig en fin dag iallafall! 


    Tack detsamma! :)  Jag menar inte såga ditt förslag med vårdcentralen, men jag är just i situationen att jag har tre olika, ganska allvarliga hälsobesvär och har hittills bara börjat få hjälp med den ena. Det är hopplöst - om man inte verkligen är på dem, och jag är inte den typen. 
  • Tusselina

    Mina hål läkte lite trångt då jag bytte till smala guldringar istället för plastplupparna från håltagningen för tidigt så har alltid haft lite sådana problem.

    Har löst det genom att alltid ha enkla blomdahls örhängen (ringar så de sitter säkert att ha dygnet runt) i och byta de gånger jag vill ha några speciella. Numera är det inte några problem att ha vilka som helst så länge jag gör så, men glömmer jag att sätta tillbaka "dygnetruntörhängena" efteråt och är utan bara någon vecka är problemet tillbaka, även med de skonsamma titanringarna även om det går över ganska fort med dessa. 

  • AndreaBD
    Tusselina skrev 2023-04-27 14:18:57 följande:

    Mina hål läkte lite trångt då jag bytte till smala guldringar istället för plastplupparna från håltagningen för tidigt så har alltid haft lite sådana problem.

    Har löst det genom att alltid ha enkla blomdahls örhängen (ringar så de sitter säkert att ha dygnet runt) i och byta de gånger jag vill ha några speciella. Numera är det inte några problem att ha vilka som helst så länge jag gör så, men glömmer jag att sätta tillbaka "dygnetruntörhängena" efteråt och är utan bara någon vecka är problemet tillbaka, även med de skonsamma titanringarna även om det går över ganska fort med dessa. 


    Kanske skulle jag ha något som sitter dygnet runt. Finns det något speciellt skonsamt, även när det gäller material? Titan,läste jag? Var köper man sånt? Det lustiga är ju att det inte var känsligt alls förr i tiden, jag har ju haft hål i öronen i 40 år, och var inte känslig då. 
Svar på tråden Irritation från örhänge, på ena sidan