• missmio

    Drömmer om att bli bonde (nästan)

    Hej! Jag är 32 år gammal, gift och har två förskolebarn. Vi bor i en storstad, i centrum. Jag har eget företag och tycker om alla bekvämligheter så som hemleverans, hämtmat osv. 


    Jag kommer från ett annat land, från en megapolis, dvs från en stad som är mycket större än Stockholm, så jag är en storstadstjej. Dock så är min pappa från en liten by, han är uppvuxen på landet och kan mycket om djurskötsel och växter. Jag tillbringade många somrar på landet i hans hemort med farföräldrarna. Så jag är (var) van vid djur och bondelivet men det var för länge länge sedan. Den största delen av mitt liv har jag bott i en storstad. 


    Nu till saken - jag har hela mitt liv känt en längtan efter djur och natur. Jag älskar hantverk, jag trivs i skogen, jag mår bäst i sommarstugor, jag tycker om fiske och att plocka bär och svamp. Jag tycker om att umgås med djur så gott mina livsomständigheter tillåter det. Jag känner att jag inte lever MITT liv utan ett liv som jag borde leva. Jag skulle vilja ha ett hus på landet med kanske kycklingar, ett par getter, kanske får. Jag känner att det skulle ge min själ ro. Samtidigt har jag 0 riktig eef av att sköta denna typ av hushåll. Min man är inte alls händig. Han stödjer mig i alla beslut dock. 


    Så vad säger ni som har djur - är min dröm och längtan orealistisk? Var börjar jag? Och kan en storstadstjej bli en husmor? Jag vill inte bo långt från en stad men jag vill inte ha en jättestor bondgård liksom. Berätta om era liv 🐝

  • Svar på tråden Drömmer om att bli bonde (nästan)
  • Anonym (Grönt)

    Det kan vara jättemysigt, men till det stora hela väldigt mycket jobb. 

    Om du är en person som vill resa mycket, åka iväg på helgen lite då och då är inte djur att rekommendera. De behöver tillsyn och skötsel varje dag, oftast flera gånger om dagen. 

    Minnena kan var fina. Oftast kommer man ihåg de härliga sommardagarna när man går i en hage. Men glömmer hur bedrövligt det är under vintern. Hela familjen är sjuka och ni har 20 får, 40 höns, och kanske 2 ponnys som behöver nytt vatten, foder och rengöras. Det bara öser ner på utsidan, kläderna är lite småguktiga efter tidigare. Då vill man inte längre. 

    Så tänk riktigt noga innan, för många är inte beredda hur tungt det är. Min kollega försov sig till jobbet idag. Hon hade spenderat natten att vakta en tacka som lamade och var helt slut idag. Min häst ska snart föla så jag vaktar henne varje natt. 

  • missmio

    Tack! Det var ett jättebra svar, det är de sakerna som jag funderar på. Frågan är om man kan ha något mellanting. Som en gård men inte så många och krävande djur. Bara tankar nu

  • Anonym (Grönt)
    missmio skrev 2023-04-12 23:35:02 följande:

    Tack! Det var ett jättebra svar, det är de sakerna som jag funderar på. Frågan är om man kan ha något mellanting. Som en gård men inte så många och krävande djur. Bara tankar nu


    Nej, det finns inget mellanting. Antingen har du djur som du måste sköta eller inte ha några alls. Går inte ha djur som man tar hand om när det passar eller är roligt. Alla djur är krävande, speciellt om de blir sjuka eller du får in någon smitta. Har du höns måste du hålla koll på fågelinfluensan som vildfåglar kan sprida. Djurksyddslagar, det är inte bara att skaffa lite djur och sätt dom någonstans. Du måste uppfylla kraven, inte ha djuren lösa, parasitbekämpning, vaccinering osv. 

    Får och getter måste du klippa klövar och ull, ha koll på tänderna, rätt foder så djuren inte blir sjuka. Rent vatten, skydd för både regn, blåst och sol. Ja, listan kan göras lång. 

    Är du inte redo för detta så snälla, skaffa inte djur. Jag har sett tillräckligt med hobbyfolk som trodde det skulle vara lättare och slutar med allvarliga djurskyddsärenden och omhändertagande. 
  • Anonym (Sanna)

    Jag tänker som så, hur vet du att du gillar allt detta när du levt i storstad hela ditt liv? Du tyckte om det när du var liten men du valde inte det livet när du blev vuxen. Kanske bara en dröm du tror du vill leva utan att faktiskt veta?

    Det blir nog svårt att sadla om till bonde. Men ni kan ju flytta ut till landet och testa att bo där. 

  • Anonym (Sanna)

    Jag tänker som så, hur vet du att du gillar allt detta när du levt i storstad hela ditt liv? Du tyckte om det när du var liten men du valde inte det livet när du blev vuxen. Kanske bara en dröm du tror du vill leva utan att faktiskt veta?

    Det blir nog svårt att sadla om till bonde. Men ni kan ju flytta ut till landet och testa att bo där. 

  • Anonym (Cc)
    missmio skrev 2023-04-12 23:35:02 följande:

    Tack! Det var ett jättebra svar, det är de sakerna som jag funderar på. Frågan är om man kan ha något mellanting. Som en gård men inte så många och krävande djur. Bara tankar nu


    Det är mycket jobb och sköta en gård, men man behöver inte så jättemycket saker för att överleva ett helt år. Så följ dina drömmar du jag tror det kan bli fint.

    Satt och kollade på youtube på en, som berättade att man behöver bara 4 hönor för att ha ägg till en hel familj. 
  • Anonym (Mellanting)

    Varför inte börja med att flytta till villa på landet, och kanske odla lite egna grönsaker. Känn på hur det känns! Det är enklare att ångra sig om man inte har djur eller företag. 

    Jag bor själv på landet, strax utanför en mindre stad så jag och sambon har vanliga jobb, odlar i liten skala och har barn, hund och katt vilket är fullt upp! Tycker att det är underbart och skulle aldrig flytta tillbaka till storstan. ( har bott i större stad mellan 18 och 27 års ålder vilket var jättekul då).

    Men jag skulle inte heller orka med bondgård och många djur samtidigt som jobb och barn. Kan ibland drömma om höns och getter men tid och ork finns inte för tillfället. 

  • Madelenelisabeth

    Börja någonstans bara! Det gör jag!

    Om du har möjlighet till att ha husdjur: höns, köttkaniner och odlingsmöjligheter, börja där!

    Du behöver inte GÅ ALL IN BONDE pronto. 

    Jag går just nu naturbrukslinjen, komvux. För att lära mig mer. Är mycket intresserad, men inte uppvuxen på gård.

    Jag och min man ska ta över hans släktgård. 

  • Smedkocken

    Bor 8 mil från sthlm i en liten by, många här kommer från sthlm och många har skaffat sig några får, höns eller gris!
    Är själv uppvuxen med djur och min släkt hade både stall och bondgård!

    Att skaffa sig ett hus och ha några djur på är absolut inget omöjligt!

    Vi hade gris,får och höns plus att vi jagade och fiskade och var mer eller mindre självförsörjande! 
    Just där jag bor så ligger Mälaren precis intill så fiske och även jakt är lätt tillgängligt!
    Samtidigt vill jag ha närhet till Stockholm och allt utbud som finns! Så i min värld bor jag helt perfekt!

    Vet även att det finns hushåll som gått ihop och delat på bördan med att ha djur, vilket är smart, då behöver man ju inte ta hand om djuren jämt!

    Din dröm är verkligen inte orealistisk, man kan lära sig det mesta om man är tillräckligt intresserad och här i min by hjälps vi åt, allt ifrån ved huggning till att börja hö! Och ny inflyttade är alltid välkomna så länge man vill samhällets bästa och är beredd att ge lite tillbaka! 
    Lycka till hoppas för dig och dina barns skull att du/ni gör slag i saken =)

  • Anonym (Nyflyttad)

    Vi gjorde något liknande och flyttade ut på landet. Inget jordbruk men ett hus med skaplig tomt. Förutom katter så har vi ankor. Djur kräver tillsyn och vatten på vintern måste lösas till ankorna. Det här är inget vi ångrar då det känns som att man fått ett nytt friare liv.
    Några saker man inte tänkt på men det är tyst. Alltså det kan vara helt knäpptyst och alltid så på natten. Sedan är det mörkt. Inget för den som är mörkrädd. Har hängt upp tvätt med pannlampa. Där kommer en till bonus. Tvätten får oftast hänga ute och torka, doftar underbart!

  • Anonym (Hästtjejen)

    Vi har en liten hästgård på landet och odlar även grönsaker, jordgubbar, potatis och dylikt för husbehov. Vi jobbar båda med annat (själv har jag ett relativt krävande chefsjobb) och personligen tycker jag att gården ger en utmärkt motvikt till mitt egentliga arbete. Till familjen hör även tre barn, hundar och katter. 

    Mitt bästa tips är att automatisera så många tråkiga moment som möjligt. Uppvärmda automatiska vattenkärl åt djuren så behöver du endast se till att de är rena. Automatiska foderautomater så får djuren mat så ofta de behöver utan att det binder dig till vissa tider. Själv har vi stall åt hästarna, men jag planerar en ny lösdrift. Djuren behöver ju fortsättningsvis tillsyn och omvårdnad dagligen, men det är oerhört skönt att inte vara bunden till vissa klockslag. Dessutom har vi kameraövervakning så att vi när som helst kan kolla upp hur djuren ser ut att ha det.

    Sedan gäller det att från början ha några personer som kan ställa upp och ta hand om djuren då man åker bort. Jag har dessa personer bland mina inackorderingar i stallet.

    Gällande odlingarna så har vi automatiserat bevattningen. Vi har även en hel del odlingar i pallkragar för att minska mängden ogräs.

    Så genom smarta investeringar/lösningar kan man minska på flera arbetsmoment, vilket ger mer tid att sätta på att umgås med djuren.

Svar på tråden Drömmer om att bli bonde (nästan)