• hhh89

    Hur mycket väger eran katter?

    Jag har 2 st bondkatter som är bror och syster, dom fyller 7 månader den 18 april. Vi var hos vet 2 veckor innan de skulle fylla 6 månader för kastrering och de fick väga innan operationen. Hanen vägde redan 4 kg och honan 2.5kg. Vi är lite nyfikna ifall vår hane är en större variant bondkatt, vi bruka kalla honom för muskel huvud för hans huvud och nacken ser kraftiga ut. Han är inte fet heller, han är super hype trots kastrering. Veterinären har frågat oss 2 gånger sen vi haft våran katter ifall deras ålder stämmer och fått små chock när hon har fått ta ut hanen efter systern från transport väskan. Hon kommenterade att hanar bruka va större än honor från samma kull men kanske inte lika överdriven. Btw mamman är bondkatt men pappan är okänd.

  • Svar på tråden Hur mycket väger eran katter?
  • Citronella

    De kan vara upp till tre pappor i samma kull så det är möjligt att de bara är halvsyskon. Hans pappa var kanske en väldigt stor katt  

    Jag har en en hane på 7 kilo (huskatt) och får ofta komplimanger för hans storlek. 

  • Cereal Killer

    Vi har en hane på 7 kg och en hona på 5 kg (syskon). När de var under året vägde de ungefär som dina, dvs han var nästan dubbelt så stor som henne. 

  • hhh89
    Citronella skrev 2023-04-11 14:17:06 följande:

    De kan vara upp till tre pappor i samma kull så det är möjligt att de bara är halvsyskon. Hans pappa var kanske en väldigt stor katt  

    Jag har en en hane på 7 kilo (huskatt) och får ofta komplimanger för hans storlek. 


    En riktigt big boy ❤️
    Jag antog att de kanske ha samma pappan för dom ser ut vara tvillingar förutom storleken, de har samma färg och ränder, man skiljer från storleken och de feminina o maskulin utseende. Annars som du säger de kan ändå ha olika pappor oavsett man ser dom är syskon. 
  • hhh89
    Cereal Killer skrev 2023-04-12 23:24:52 följande:

    Vi har en hane på 7 kg och en hona på 5 kg (syskon). När de var under året vägde de ungefär som dina, dvs han var nästan dubbelt så stor som henne. 


    Låter som de blir så, de känns hon väger lite met nu och han är fortfarande mycket större. Precis hade fyllt 6 månader i mars
  • flygrl
    hhh89 skrev 2023-04-17 00:55:42 följande:
    Låter som de blir så, de känns hon väger lite met nu och han är fortfarande mycket större. Precis hade fyllt 6 månader i mars
    Awww...vilken gullig bild...jag dööör.
    Katter är så underbara! ❤️
  • RebeckaZ70
    flygrl skrev 2023-04-17 11:35:43 följande:
    Awww...vilken gullig bild...jag dööör.
    Katter är så underbara! ❤️
    Katter är bäst Hjärta
    Another wild hearted woman
  • Blond tjej

    Har två honkatter.

    Den ena väger 2 kg och det är en blandning mellan chinchilla perser och bondkatt och hon är 9 år.
    Den andra är en bondkatt och hon väger 4 kg  och är fem år 

  • Jemp

    4 kg är inte en stor katt. 
    2.5 är en liten katt. Jag har en av varje storlek där. 

    De kan skilja sig så mycket i storlek så det går inte att säga en generell lämplig vikt utan får gå efter hull (när de sen är vuxna kan man såklart lära sig individuell optimalvikt). 

  • Blond tjej
    Jemp skrev 2023-04-17 19:55:20 följande:

    4 kg är inte en stor katt. 
    2.5 är en liten katt. Jag har en av varje storlek där. 

    De kan skilja sig så mycket i storlek så det går inte att säga en generell lämplig vikt utan får gå efter hull (när de sen är vuxna kan man såklart lära sig individuell optimalvikt). 


    Det är ju som mina katter fast din ena väger ju lite mera än min lilla kisse 
  • Citronella
    Jemp skrev 2023-04-17 19:55:20 följande:

    4 kg är inte en stor katt. 
    2.5 är en liten katt. Jag har en av varje storlek där. 

    De kan skilja sig så mycket i storlek så det går inte att säga en generell lämplig vikt utan får gå efter hull (när de sen är vuxna kan man såklart lära sig individuell optimalvikt). 


    Det är en kattunge. 
  • flygrl
    RebeckaZ70 skrev 2023-04-17 14:57:57 följande:
    Katter är bäst Hjärta
    Det va länge sen. Trevligt se dig igen!
    Hälsa dina katter från mig! 😉
  • RebeckaZ70
    flygrl skrev 2023-04-18 11:14:17 följande:
    Det va länge sen. Trevligt se dig igen!
    Hälsa dina katter från mig! 😉
    Tack detsamma Hjärta
    har gosat dem från dig 
    Another wild hearted woman
  • flygrl
    RebeckaZ70 skrev 2023-04-19 10:40:48 följande:
    Tack detsamma Hjärta
    har gosat dem från dig 

    Sött! Hälsningen va förstås också från min katt, oss båda alltså. ❤️😻🐈?⬛

  • flygrl

    Ingen aning va den där svarta fyrkaängen kom ifrån där. Inget jag lagt in iaf. 🤔

Svar på tråden Hur mycket väger eran katter?