• GrönVindruva

    Kan man odla i vilken jord som helst?

    Försöker odla jordgubbar i en kruka som jag har vid fönstret men ställer ut krukan under dagen om det är soligt. Nu har det bara gått två dagar sen jag planterade men något som oroar mig är jorden. Den är sån jord jag hittat utomhus och det verkar ha växt smultron i den tidigare. Jorden känns väldigt lerig och tung, känns nästan som att fröna kanske kvävs av jorden och vet inte om vattnet tar sig till bottnen. Det som är bra med den alltid är fuktig på ytan. 
    Tror ni det är möjligt att få fröerna att växa? Någon som har erfarenhet på vad man kan göra?

  • Svar på tråden Kan man odla i vilken jord som helst?
  • Anonym (Fundersam)
    Polyrytm skrev 2023-04-10 14:38:46 följande:
    Så lite så.😊
    Det är verkligen rofyllt och läkande att pyssla med fröer och plantera osv.
    Jag tror det är djupt nedärvt i oss från våra förfäder.
    Hoppas det går bra!
    Tack :) Jag tänkte testa rödbetor och en slags sallad men det vore kul med tomat, paprika och gurka också. Sånt man kan odla i en lägenhet eller på balkong utan större problem. Har soligt läge på balkongen och en supervarm lägenhet, nästan för varm haha ;)
  • GrönVindruva
    Anonym (gere) skrev 2023-04-10 14:02:29 följande:

    Jag har planterat i "dålig" jord ute en massa gånger och det har alltid fungerat bra. Har det växt smultron i jorden du tagit lär den ju vara tillräckligt bra för jordgubbar med.


    Det var ju lovande, hur lång tid tar det innan det gror något?
  • callmepreggoornot
    Polyrytm skrev 2023-04-10 12:16:20 följande:
    Planteringsjord kan vara för stark för att så frön i.
    Sällan, många sår enbart i den. Ser personligen inga skillnad på resultatet men vid frön som är känt kinkiga kanske jag skulle välja såjord:) Ska man köpa en jordsäck är planteringsjord bäst, kändes som ts budget var väldigt låg.
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-10 14:54:35 följande:
    Tack :) Jag tänkte testa rödbetor och en slags sallad men det vore kul med tomat, paprika och gurka också. Sånt man kan odla i en lägenhet eller på balkong utan större problem. Har soligt läge på balkongen och en supervarm lägenhet, nästan för varm haha ;)
    Kul att prova odla lite olika.

    Perfekt ju, med varmt och soligt. Då kan man ju köra lite naken-tango mellan varven också.😉😊

    Jag längtar efter vår och sommar nu  men det känns som att det börjar smyga igång lite.
  • Polyrytm
    callmepreggoornot skrev 2023-04-10 17:38:55 följande:

    Men har man ekonomi till båda brukar jag ha såjord överst och planteringjord i botten =)


    Jo, det är väl det bästa. Så det blir lite fjutt när rötterna hittar ner.
  • Anonym (Fundersam)
    Polyrytm skrev 2023-04-11 16:28:16 följande:
    Kul att prova odla lite olika.

    Perfekt ju, med varmt och soligt. Då kan man ju köra lite naken-tango mellan varven också.😉😊

    Jag längtar efter vår och sommar nu  men det känns som att det börjar smyga igång lite.
    Ja alltid gläder det någon som ser in i lägenheten :D

    Det verkar ha vänt nu efter påsk, vore underbart om det höll i sig nu! :)
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-11 17:16:48 följande:
    Ja alltid gläder det någon som ser in i lägenheten :D

    Det verkar ha vänt nu efter påsk, vore underbart om det höll i sig nu! :)
    Absolut. ;D

    Ja det ska bli varmare nästa vecka hörde jag. 

    Jag såg en stor sorgmantel idag. Fint med vårtecken. :)
  • Anonym (Fundersam)
    Polyrytm skrev 2023-04-11 19:53:40 följande:
    Absolut. ;D

    Ja det ska bli varmare nästa vecka hörde jag. 

    Jag såg en stor sorgmantel idag. Fint med vårtecken. :)
    Vad fint! :) Det var så länge sedan jag såg fjärilar nu. Ska man nu ändå odla något så kan man ju passa på att ha lite blandade blommor också för deras skull. Jag har läst att en del fjärilar föredrar vissa slags blommor men bättre till än ifrån förstås. Om inte annat lär bina bli glada också :)
  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-11 22:05:55 följande:
    Vad fint! :) Det var så länge sedan jag såg fjärilar nu. Ska man nu ändå odla något så kan man ju passa på att ha lite blandade blommor också för deras skull. Jag har läst att en del fjärilar föredrar vissa slags blommor men bättre till än ifrån förstås. Om inte annat lär bina bli glada också :)
    Ja man ska gynna de små filurerna.

    Vi har sedum-tak på en stuga här och där vimlar det av fjärilar och bin på somrarna. Brukar vara otroligt mycket trollsländor i trädgården också, det är helt sagolikt ibland. 😍
  • Anonym (Fundersam)
    Polyrytm skrev 2023-04-13 12:36:34 följande:
    Ja man ska gynna de små filurerna.

    Vi har sedum-tak på en stuga här och där vimlar det av fjärilar och bin på somrarna. Brukar vara otroligt mycket trollsländor i trädgården också, det är helt sagolikt ibland. 😍
    Wow, så härligt :D Ja en dag ska jag ha trädgård igen och då har man andra möjligheter förstås.
  • Lönnsirap

    Nja... man kan odla i olika typer av jord, men bäst brukar det bli om man följer råden... Gällande jordgubbe står:
    Förkultiveras inomhus i såjord. Transparent täckning försedd med lufthål, alternativt lufta regelbundet. Bör omskolas en gång. Utplanteras efter avhärdning när frostrisken är över. Vid ampelodling rekommenderas 2-3 plantor per ampel. Bären skördas efterhand under hela säsongen. Övervintras svalt i ampel eller jordslås i rabatt eller bänk över vintern.

    Vilket typ innebär att det inte ska vara för näringsrik jord. Och att fröna inte ska ha för mycket jord på sig. 

    Erfarenhet har visat mig att man dock gott kan unna sig att testa saker som inte är "rätt" gällande odling. Antingen kommer dina frön upp, eller så får de inte tillräckligt bra förutsättningar.

  • Polyrytm
    Anonym (Fundersam) skrev 2023-04-13 17:19:10 följande:
    Wow, så härligt :D Ja en dag ska jag ha trädgård igen och då har man andra möjligheter förstås.
    Alla människor borde ha en trädgård. Men det är inte dumt med en mysig och grön balkong heller. :)
  • Verde

    Hej!


    Lite off topic..
    Jag håller på med en studie om planteringssubstrat för ett skolprojekt och skulle verkligen uppskatta om ni kunde ta en stund att fylla i min enkät. Det tar bara ett ögonblick och hjälper enormt!
    Tack för er hjälp!
Svar på tråden Kan man odla i vilken jord som helst?