• kick081

    Det här med acne

    Hejsan, Min dotter har haft akne sen hon var 12. Nu ska hon fylla 15 och ofta har hon stora utbrott i pannan och på kinderna. Detta är dock inget hon pratar om och hon sminkar sig heller inte. Hon verkar helt enkelt inte bry sig. Och missförstå mig inte nu! Om det verkligen är så att hon inte bryr sig så är det ju jättebra (hon sköter sin hygien och så).  Men oftast brukar ju tonårstjejer må ganska dåligt över akne problem och jag vet inte om hon egentligen gör det också, men inte vill prata om det. Hon är sen hon blev tonåring ganska tyst, på dåligt humör och fräser mest om man försöker prata med henne.
    Hur vanligt är det med tonårstjejer som inte alls bryr sig om akne och andra hudåkommor? Vad har ni för erfarenheter?

  • Svar på tråden Det här med acne
  • Mrs Moneybags

    Jag tror på att vara öppen. Jag skulle nog se det som en hudsjukdom och säga rakt ut att: nu ska vi gå till en hudläkare och få medicin. Tänk på att det kan bli livslånga ärr som hon får lida av för alltid. 

  • kick081
    Mrs Moneybags skrev 2023-04-09 09:34:34 följande:

    Jag tror på att vara öppen. Jag skulle nog se det som en hudsjukdom och säga rakt ut att: nu ska vi gå till en hudläkare och få medicin. Tänk på att det kan bli livslånga ärr som hon får lida av för alltid. 


    Faktiskt så för nåt år sedan eller så så kontaktade vi faktiskt en läkare och då tog jag upp just det du säger att det kan orsaka ärr. Hon fick utskrivet en salva samt tetracykliner. Medicinen tog hon inte då hon har svårt med att svälja tabletter, och dessa var väldigt stora. Krämen använde hon ett tag men slutade men minns inte riktigt varför. 
    Krämen finns ju dock i olika styrkor så kan hända hon behöver starkare. 

    Tack för input! 
Svar på tråden Det här med acne