• Clarita1

    Döpa barn till liknande namn som bästa kompis?

    Ja vart går gränsen för hur likt namn man får döpa sitt barn till som sin bästa kompis.

    Min bästa kompis har precis fått en liten William. Namnet hade hängt med som ett stående namn i vårt tjejgäng länge när vi diskuterade hennes framtida barn.

    Nu väntar vi en pojke till sommaren och har blivit helt förälskad i namnet Wilmer.

    Förstår att det blir både taskigt och förvirrande att döpa sitt barn till samma namn som sin bästa kompis. Men ett liknande namn, vart tycker ni gränsen går här?

    Så tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Döpa barn till liknande namn som bästa kompis?
  • rosesarewhite

    Jag skulle inte ens ha problem med om en kompis fav sina barn samma namn som mina. Så jag ser inga problem i att ge ett liknande namn. Jag tycker inte William och Wilmer är särskilt lika heller i uttalet.

    Era barn sitter inte ihop och det är väl olika för alla men mina barn och mina bästa vänners barn har inte ens gått på samma förskola eller skola och det har skiljt i ålder lite också. 

    Jag hade nog reagerat om det var en nära släkt som gav samma namn, men inte en kompis. I släkten har vi flera som har liknande namn men ingen bryr sig om det.

  • Core

    Kör på , inte särskilt likt

    byt till enkelt V om du vill göra ännu större avstånd, personligen tycker jag det ser bättre ut i skrift

Svar på tråden Döpa barn till liknande namn som bästa kompis?