• Hejida1989

    Skulle ni tveka på lämna era barn till kompisar som har en schäfer hemma?

    Tänker om det är så att ni känner att nä dom har en schäfer hemma så då undviker vi helst den kompisen typ.
    är sugen på köpa schäfer men vill absolut inte det ska påverka våra barn på 2-6 års kompilatets 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle ni tveka på lämna era barn till kompisar som har en schäfer hemma?
  • Anonym (inga)
    Hejida1989 skrev 2023-04-03 22:57:24 följande:
    Skulle ni tveka på lämna era barn till kompisar som har en schäfer hemma?

    Tänker om det är så att ni känner att nä dom har en schäfer hemma så då undviker vi helst den kompisen typ.
    är sugen på köpa schäfer men vill absolut inte det ska påverka våra barn på 2-6 års kompilatets 


    Inga problem alls faktiskt, skulle troligen inte ens veta eller ta reda på om det finns hund i hemmet mitt barn ska besöka. Eller bror, eller fågel, eller hantverkare eller annat. 

    Jag kanske är naiv och förbiser eventuella risker, men jag tänker att man inte kan leva sitt liv i rädsla för sånt som kanske skulle kunna hända. En hund behöver ju inte vara det enda farliga som kan hända heller, men ändå måste barn och vuxna få leva sina liv och ta en del risker. 

    Sen om ni har en hund som inte gillar främmande barn så kan ni ju hålla den undan när barn är på besök? 
  • Citronella

    Jag har aldrig hört att schäfer skulle ha något särskilt rykte. I normala fall får mina barn gärna umgås med hundar men jag skulle vara väldigt tveksam i just det här fallet en osäker och tafatt ägare kan alltid vara farligt oavsett hundras. 

  • Anonym (Jurgen)

    Jag har inte den där schäfer=farlig associationen ni verkar ha utan tänker nog kring amstaff, pitbull, varianter på pitbull som ni gör till schäfer.

    Är inte ett dugg hundvan/hundmänniska men har passat en väns schäfer i upp till 2 veckor flera gånger. Går hur bra som helst, hon är väldresserad, tillgiven och hälsar snällt och försiktigt även på bjäbbiga småhundar.

  • TvillingmammaVästgöte
    Citronella skrev 2023-04-05 11:46:20 följande:

    Jag har aldrig hört att schäfer skulle ha något särskilt rykte. I normala fall får mina barn gärna umgås med hundar men jag skulle vara väldigt tveksam i just det här fallet en osäker och tafatt ägare kan alltid vara farligt oavsett hundras. 


    En pitbull , amstaff och liknande kamphundar är farlig, eller kan vara farlig oavsett ägare. Vad händer om ägaren av någon anledning inte är närvarande? Lyder hunden då? En kamphund är i grunden avlad till att slåss och döda, den har extra grova käkar för att kunna skada maximalt. 


    Det händer att andra hundar biter , tex en schäfer kan bita för att markera, men inte för att döda som en kamphund.

  • Anonym (no)

    Absolut inte! Hundar är som människor och man kan inte veta när enskilda individer kommer attackera oprovocerat.

  • LFF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-05 12:03:18 följande:

    En pitbull , amstaff och liknande kamphundar är farlig, eller kan vara farlig oavsett ägare. Vad händer om ägaren av någon anledning inte är närvarande? Lyder hunden då? En kamphund är i grunden avlad till att slåss och döda, den har extra grova käkar för att kunna skada maximalt. 


    Det händer att andra hundar biter , tex en schäfer kan bita för att markera, men inte för att döda som en kamphund.


    En sund hund av kamptyp går inte på en människa. En osund hund oavsett typ kan skada och döda en människa. 
  • TvillingmammaVästgöte
    LFF skrev 2023-04-05 15:21:49 följande:
    En sund hund av kamptyp går inte på en människa. En osund hund oavsett typ kan skada och döda en människa. 
    Men det är mycket vanligare att en kamphund gör det och när de går till attack orsakar de större skada eftersom de är framavlade för detta ändamål. Det är en myt att inte kamphundarna är farligare än övriga hundraser, antagligen på grund av att vi svenskar absolut inte vill vara rasister, inte ens när det gäller hundar. 

    Artikel i SVT.se

    Pierre Wahlström på Försvarsmaktens hundtjänstenhet har de senaste 25 åren testat omkring 3 000 hundars mentalitet. Han är inte förvånad över forskningens resultat.


    Pierre Wahlström
    Pierre Wahlström på Försvarsmaktens hundtjänstenhet anser att ett förbud för vissa hundraser bör diskuteras.

    ? De flesta hundar har ett signalsystem med kroppsspråk, ljud och ragg som vi människor förstår. Hundarna som är avlade för kamp visar andra signaler som vi inte hinner uppfatta innan det är försent. Det är fina, gulliga hundar ? tills det smäller.


    Forskning visar ? kamphundsraser bakom flest hundattacker | SVT Nyheter

    Artikel i Hem & Hyra: 

    Hem & Hyras granskning av tingsrättsdomar visar att det främst är hundar av så kallad ?kamphundstyp? som attackerar och biter människor. De vanligaste när vi sammanställer uppgifterna ur rättsprotokollen är amstaff, pitbull, american bulldog. Ordet ?kamphund? är ett kontroversiellt begrepp som Svenska Kennelklubben inte tycker att man ska använda. Men det är ofta just det som rätten skriver i domsluten utöver specifik ras. 


    I Sverige har vi inget rasförbud ? men det finns i andra länder som exempelvis Danmark. Där är 13 hundraser förbjudna och flera av dem är överrepresenterade i vår granskning av hundar som attackerat människor de senaste åren. Men ett rasförbud är ingenting som bör införas i Sverige, menar Svenska Kennelklubben.
    Kennelklubben om hundattackerna mot människor: "Vi vill inte ha rasförbud" - Hem & Hyra (hemhyra.se)

    Artikel från Sveriges Radio: 


    Sirkku Sarenbo är lektor och docent i miljövetenskap vid Linnéuniversitet i Kalmar. Hon har studerat rättsfall med hundar inblandade. Sirkku Sarenbo gick igenom 107 domar där hundägare hade överklagat polismyndighetens beslut om till exempel koppeltvång.
     
    Muskulösa raser, som pitbullterrier eller american staffordshire terrier, eller en blandning av de här två raserna, var den angripande hunden i 41 av de 107 överklagandena.


    I Norge och Danmark är de här kamphundsraserna förbjudna. I Sverige har hållningen varit att det mer är hundägarna det är fel på när en hund blir aggressiv. Sirkku Sarenbo säger att olämpliga hundägare inte är hela förklaringen till att det sker olyckor.


     


    ? Det är ett väldigt förenklat synsätt. Hundar har de egenskaper som vi medvetet har avlat fram i dem, säger hon.
    Kamphundar över­representerade angripare - Vetenskapsradion Nyheter | Sveriges Radio

  • Anonym (H)
    LFF skrev 2023-04-05 15:21:49 följande:
    En sund hund av kamptyp går inte på en människa. En osund hund oavsett typ kan skada och döda en människa. 
    Det där tycker jag är ett löjligt och återkommande resonemang. Nej, alla hundar kan inte döda. Och det finns hundar som knappt kan skada. Finns inte en chans att kunna likställa en amstaff med mina hundar på max 2 kg hur ilskna dom än skulle vara
Svar på tråden Skulle ni tveka på lämna era barn till kompisar som har en schäfer hemma?