• Toikatoika

    Försöka bli gravida, har inte sex så ofta??

    Hej!

    Som rubriken lyder, jag tar mitt sista p piller 14 april och sen är tanken att vi ska försöka bli gravida :)
    Det jag oroar mig för nu är att vi inte ligger så ofta, jag blir glad om vi får till det en gång i veckan och senaste månaden hade vi ett så långt glapp som 3 veckor (utan särskild anledning).
    Min sambo har ganska låg sexdrift och det har alltid varit så, jag har accepterat det. Vad jag nu oroar mig för är hur vi ska kunna få till en graviditet med knappt ett ligg i veckan? Vi har pratat om att man behöver ligga oftare för att få till det men jag upplever inte att han är så fokuserad på det... han vill ha barn men är typ inte besvärad av att det kan ta ett år lixom medan jag helst vill att det ska gå så fort som löjligt.

    Så till min fråga, ni par som känner igen er i detta - hur gjorde ni för att få till en graviditet när man inte ligger så ofta naturligt. Jag vill inte ha ligg-stress om jag inte måste..

  • Svar på tråden Försöka bli gravida, har inte sex så ofta??
  • Liliciou

    Jag och min partner hade/har väldigt sällan sex. Vi är glada om vi har sex en gång varannan månad. Båda har låg sexlust. När vi ville bli gravida gjorde vi så att jag började tempa för att se exakt när min ägglossning var. Sen hade vi sex runt de dagarna. I sex månader hade vi sex flera gånger utan att egentligen va taggade på det. Mitt tips är att prata med din partner och se om han är ok med att ?bara köra? utan att egentligen ha lust. Kan bli 3-5 gånger under en vecka.
    Vi va väldigt stressade över att inte lyckas. MEN eftersom du helst inte vill ha något tvång kring det kan ni prova att bara köra ett tag. Fungerar inte det prova ägglossningstester för då får du en indikation några dagar innan ägget släpper och då har ni lite tid på er att få lust. 

  • Maymom

    Jag och min sambo har haft sex 1-2 gånger de gånger jag blivit gravid. :)

    som tidigare skrivits. Börja tempa. Det tar några cykler men sen kommer du ha bra koll på vilka dagar ÄL kan tänkas bli på, ÄL-test ger dig dessutom koll lite innan det är dags. Börja även observera dina flytningar och läs på om fertilt sekret, så kallat egg white, dvs det som är genomskinligt och klistrigt som en äggvita. Fertility friend är en gratisapp där du kan regga temperatur, du behöver en basaltermometer, med två decimaler. Där skriver du även in dina flytningar så kan du sen se om du har dessa Egg white=EW några dagar innan eller bara på själva ägglossningsdagen. Lär du dig det behöver du inte ÄL test sen. :)
    Så se de första 4-5 cyklerna som en testperiod där du lär känna din kropp och cykel ordentligt. Det kan ju dessutom ta några månader innan kroppen är tillbaka till normalt efter p-piller, så perfekt att ta den perioden och bara känna in kroppen. Du kommer ju förmodligen ha lite olika längd på cykeln i början innan kroppen ställt om.

    vi hade sex dagen innan ÄL nu vid denna graviditet och det räckte. 😊

    Lycka till!

Svar på tråden Försöka bli gravida, har inte sex så ofta??