• LejonSa

    Förså tomater och gurkor

    Jag är ju helt ny inom detta. 


    odlade tomater förra året och det gick bra så jag fick mersmak och vill odla tomater och gurkor i år. 
    förra Året försådde (heter det ens så?) i mars/april i typ små mini drivhus. 


    i år köpte jag sådana igen. På Lidl. Tidigare köpt på plantagen. Sådde mina frön och först när jag är klar med det så inser jag att det inte finns något/några hål i krukorna s a s. Dräneringshål. Men så minns jag inte hur det var förra året. 


    ska det finnas dräneringshål i de småkrukorna? Köpt en sån 5x8. Så krukorna sitter ihop s a s. 


    insåg ju det när jag vattnade och vattnet ej dunstade av liksom. 


    vad gör jag? :-/ rookie här hehe

  • Svar på tråden Förså tomater och gurkor
  • EnAnonumius

    Är vanligt att det inte är hål i de "krukorna". Det är för att de skall hålla fukten bättre. Se till bara att du inte vattnar för mycket, utan håll det jämt fuktigt.

    Jo det heter förså och försådde, men vill du vara extra "fin i kanten" så kan man också säga "förkultivera" och "förkultiverade".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Dexter dot com

    Om du är försiktig med vattnandet funkar det säkert utan hål i botten. Passa gurkan extra då den inte vill ha fuktigt runt stjälken. Jag vattnar bara underifrån för att slippa sorgmygg så jag har krukor med hål.

  • LejonSa
    EnAnonumius skrev 2023-03-29 18:00:55 följande:

    Är vanligt att det inte är hål i de "krukorna". Det är för att de skall hålla fukten bättre. Se till bara att du inte vattnar för mycket, utan håll det jämt fuktigt.

    Jo det heter förså och försådde, men vill du vara extra "fin i kanten" så kan man också säga "förkultivera" och "förkultiverade".


    Tack! Då ska jag inte vattna för mkt!  

    Klart som korvspad att en numera ska använda ?förkultivera? haha! Fint ska det va när man ska ge sig in i odlingsgrejset :D 
  • aritmetik

    Jag har nog trott att det hette frösådde och fröså. Så det var tur jag läste din tråd. Vilka sorter valde du?

Svar på tråden Förså tomater och gurkor