• bangarang

    Agility med labrador?

    Hej! 

    Jag har tidigare haft labrador, och planerar att skaffa en igen om nåt år. Jag undrar om det finns någon som kört agility med sin labrador? Hur har det funkat? Eller om det finns nån som har liknande ras som golden t.ex. som tränar agility. 
    Jag tänker att labbe är ju inte den smidigaste rasen med tanke på deras kroppsbyggnad, samt att jag tänker på lederna. När jag tänker på en lämplig agilityhund så tänker jag typ bordercollie eller aussie, men vill verkligen ha labbe då jag älskar den rasen så mycket. 

  • Svar på tråden Agility med labrador?
  • Jemp

    Jag har inte själv tränat med labbe men det förekommer ju och visst går det utmärkt. Även om det kanske inte är den hunden som vinner SM är det ju givande att träna. 

    Som alltid: röntgen, uppvärmning, friskvård, lagom hull. 

  • EnAnonumius
    bangarang skrev 2023-03-23 21:37:55 följande:
    Agility med labrador?

    Hej! 

    Jag har tidigare haft labrador, och planerar att skaffa en igen om nåt år. Jag undrar om det finns någon som kört agility med sin labrador? Hur har det funkat? Eller om det finns nån som har liknande ras som golden t.ex. som tränar agility. 
    Jag tänker att labbe är ju inte den smidigaste rasen med tanke på deras kroppsbyggnad, samt att jag tänker på lederna. När jag tänker på en lämplig agilityhund så tänker jag typ bordercollie eller aussie, men vill verkligen ha labbe då jag älskar den rasen så mycket. 


    Alla hundar kan köra med agility. Allt från chihuahua till Grand..

    Om du går och tittar på en tränings på agility bana så kommer du ju se många olika hundraser, så visst kan du ju använda labbe.

    Hittade denna roliga sidan om labbe..

    https://www.harligahund.se/passar-en-labrador-retriever-i-ditt-hem/


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LFF

    Har du SM-ambitioner är kanske inte labben rätt ras (möjligen tollaren om man kikar på retrieverraserna) men om du bara vill göra något kul med din hund så kan du självklart köra agility med den. 

  • Anonym (Jakt)

    Kanske en jaktlabbe är bättre? Smidigare, smalare och snyggare att titta på också än den vanliga runda "huslabben".
    Annars går det väl att träna med en vanlig labbe oxå, men det kanske inte blir några toppresultat :)

Svar på tråden Agility med labrador?