• Schkalle

    Använda familjelivtrådar i studie?

    Får en göra så? Som forskare använda det som skrivs i olika trådar på familjeliv.se? Eller bryter en då mot någon regel? Vad räknas det som skrivs här som? Det ska ju vara ett öppet och anonymt forum men går det även att bruka av andra hur som helst?

  • Svar på tråden Använda familjelivtrådar i studie?
  • Fröken Allvar
    Litorina skrev 2023-03-07 08:50:47 följande:

    Kollade nu! Familjeliv och Flashback ingår. 


    Fritt fram att söka! https://spraakbanken.gu.se/korp/ 


    Okej, bra att veta. Jag visste att man bygger AI utifrån forum, men kände inte till detta. 
  • Fröken Allvar


    Det tycks ändå finnas begränsade sökmöjligheter, vilket lättade mitt hjärta. 
  • Litorina
    Fröken Allvar skrev 2023-03-07 08:55:14 följande:
    Jag instämmer om god forskningsetik. Det var den som brast i de två fall jag deltagit som informant. Jag fick exempelvis inte återkoppling på studierna i det ena fallet, utan hur jag använts var något jag fick ta reda på själv. I det andra fallet fick jag återkoppling och insåg då att jag inte insett syftet med studien. Ett gränsfall. Forskaren insåg troligen att jag inte hade medverkat om jag känt till syftet.

    I fallet då min bekant använde saker jag skrivit från mitt Facebookkonto, som stängdes under forskningsperioden vilket gjorde att hon fick ändra i sin metod, var det utan min vetskap. 

    Det går alltså inte att kolla upp om jag verkligen skrev de saker som det påståtts att jag skrivit. I den studien är jag anonymiserad. 

    Var din facebook öppen? 


    Information är svårt. Jag kan uppleva att en del högutbildade använder uttryck som har en särskild betydelse inom deras område, men har en lite annan betydelse bland gemene man. En del är inte särskilt bra på att förklara vad de gör på ett begripligt sätt. (Och det är ju anledningen till att yrket vetenskapsjournalist existerar.)


    Att din bekanta fick använda ditt facebookkonto låter märkligt. Var det verkligen forskning? Inte en uppsats/examensarbete på högskolenivå? 

  • Fröken Allvar
    Litorina skrev 2023-03-07 09:03:22 följande:

    Var din facebook öppen? 


    Information är svårt. Jag kan uppleva att en del högutbildade använder uttryck som har en särskild betydelse inom deras område, men har en lite annan betydelse bland gemene man. En del är inte särskilt bra på att förklara vad de gör på ett begripligt sätt. (Och det är ju anledningen till att yrket vetenskapsjournalist existerar.)


    Att din bekanta fick använda ditt facebookkonto låter märkligt. Var det verkligen forskning? Inte en uppsats/examensarbete på högskolenivå? 


    Avsiktligt skiljer jag inte på vilken nivå det var i de tre olika fallen. Det är ändå offentligt även när det bara är examensarbete. I ett fall gällde det vad du menar med forskning.
    Det är en högst avlägsen bekant. Jag har sett hur hon skämts när vi mötts. 
  • Litorina
    Fröken Allvar skrev 2023-03-07 09:08:44 följande:
    Avsiktligt skiljer jag inte på vilken nivå det var i de tre olika fallen. Det är ändå offentligt även när det bara är examensarbete. I ett fall gällde det vad du menar med forskning.
    Det är en högst avlägsen bekant. Jag har sett hur hon skämts när vi mötts. 

    Ok. 


    Var ditt facebook-konto öppet när hon använde det?


    Du vet väl att facebook får använda allt du lägger upp?  

  • Litorina
    Fröken Allvar skrev 2023-03-07 09:09:25 följande:

    Ja, kontot var öppet under en period. 


    Ja, då hade du ju själv valt att göra det tillgängligt för precis vem som helst. 


    Var det bara ditt konto som ingick i studien? 

  • Litorina
    Litorina skrev 2023-03-07 09:16:22 följande:

    Ja, då hade du ju själv valt att göra det tillgängligt för precis vem som helst. 


    Var det bara ditt konto som ingick i studien? 


    Dagstidningen där du bor hade också kunnat läsa och göra en nyhet av det du skrivit. 
  • Fröken Allvar
    Litorina skrev 2023-03-07 09:16:22 följande:

    Ja, då hade du ju själv valt att göra det tillgängligt för precis vem som helst. 


    Var det bara ditt konto som ingick i studien? 


    Nej, det var en betydligt större korpus. Att en tidning kunnat göra något utifrån det jag skrev vet jag inte hur du tänker när du tar upp. Jag vill gärna veta. 

    Vad jag menar är att en av anledningarna till att jag inte har något Facebookkonto är att det jag skrivit där har använts på sätt som jag inte hade givit mitt medgivande till om någon hade frågat. 

    Det har påverkat relationen till min bekant så att jag är frostig, och min inställning till kommunikationsforskning på sociala medier så att jag är skeptisk till etiken inom detta relativt nya fält. 
  • Fröken Allvar

    Att människor själva väljer att ha kontot öppet betyder inte att de är medvetna om vad andra kommer att använda det till. Jag visste inte ens att man kunde göra skärmdumpar vid denna tid. Det skapade ett underläge som jag delar med andra som inte vet. Därför är trådar som denna bra och folkbildande. 

  • Litorina
    Fröken Allvar skrev 2023-03-07 09:30:51 följande:
    Nej, det var en betydligt större korpus. Att en tidning kunnat göra något utifrån det jag skrev vet jag inte hur du tänker när du tar upp. Jag vill gärna veta. 

    Vad jag menar är att en av anledningarna till att jag inte har något Facebookkonto är att det jag skrivit där har använts på sätt som jag inte hade givit mitt medgivande till om någon hade frågat. 

    Det har påverkat relationen till min bekant så att jag är frostig, och min inställning till kommunikationsforskning på sociala medier så att jag är skeptisk till etiken inom detta relativt nya fält. 

    Men ändå behövde hen ändra sin metod för att en enda person låste sitt konto? 


    Har man ett öppet facebook-konto kan vem som helst läsa. Skriver du något som en journalist anser är av intresse kan hen välja att basera en artikel/inslag på det du skrivit, precis som hen kan basera en artikel på anslag som satts upp på stan. God journalistisk etik är givetvis att kontakta dig först (min man har varit med om just detta). 


    Jag tycker att det är ett stort problem att många inte inser vad det innebär att lägga ut information på nätet. 

  • Fröken Allvar
    Litorina skrev 2023-03-07 09:43:41 följande:

    Men ändå behövde hen ändra sin metod för att en enda person låste sitt konto? 


    Har man ett öppet facebook-konto kan vem som helst läsa. Skriver du något som en journalist anser är av intresse kan hen välja att basera en artikel/inslag på det du skrivit, precis som hen kan basera en artikel på anslag som satts upp på stan. God journalistisk etik är givetvis att kontakta dig först (min man har varit med om just detta). 


    Jag tycker att det är ett stort problem att många inte inser vad det innebär att lägga ut information på nätet. 


    Jag kan inte redogöra för mycket. Då pekar jag ut henne. Men tanken var först att följa ett antal konton över tid.

    Eftersom många inte inser vad det innebär att lägga ut information på nätet och de som kunnat granska detta tjänar på att göra rewrites så behövs en etisk diskussion. Bara för att man kan plagiera, forska på, inspireras av någon annans skrivande om sitt liv i sociala medier betyder inte det att det i alla föreliggande fall är etiskt rätt att göra det. Det betyder inte heller att det i alla föreliggande fel är etiskt fel. 
  • Litorina
    Fröken Allvar skrev 2023-03-07 09:33:13 följande:

    Att människor själva väljer att ha kontot öppet betyder inte att de är medvetna om vad andra kommer att använda det till. Jag visste inte ens att man kunde göra skärmdumpar vid denna tid. Det skapade ett underläge som jag delar med andra som inte vet. Därför är trådar som denna bra och folkbildande. 


    Det här med eget ansvar är svårt. När börjar och slutar det? När du skaffade facebook godkände du villkoren, men vidden av hur internet används får man ju lista ut själv och vi har alla olika förkunskaper och förutsättningar för att kunna göra det. Barn numera lär sig ju det via föräldrar, medier och skolan. Men vi som är födda på 1900-talet (som jag gissar att du också är, åtminstone på gränsen) har fått klura ut det själva. 

  • Litorina
    Fröken Allvar skrev 2023-03-07 09:49:45 följande:
    Jag kan inte redogöra för mycket. Då pekar jag ut henne. Men tanken var först att följa ett antal konton över tid.

    Eftersom många inte inser vad det innebär att lägga ut information på nätet och de som kunnat granska detta tjänar på att göra rewrites så behövs en etisk diskussion. Bara för att man kan plagiera, forska på, inspireras av någon annans skrivande om sitt liv i sociala medier betyder inte det att det i alla föreliggande fall är etiskt rätt att göra det. Det betyder inte heller att det i alla föreliggande fel är etiskt fel. 

    Jag håller helt med om detta! Att det diskuteras är jätteviktigt. 

  • Fröken Allvar
    Litorina skrev 2023-03-07 09:53:20 följande:

    Det här med eget ansvar är svårt. När börjar och slutar det? När du skaffade facebook godkände du villkoren, men vidden av hur internet används får man ju lista ut själv och vi har alla olika förkunskaper och förutsättningar för att kunna göra det. Barn numera lär sig ju det via föräldrar, medier och skolan. Men vi som är födda på 1900-talet (som jag gissar att du också är, åtminstone på gränsen) har fått klura ut det själva. 


    Jag är född på nittonhundratalet men ser mig som en boomer med stort intresse av internet. 
    Det är bra att man nu får reflektera tidigare. 
  • Schkalle
    Daisy28 skrev 2023-03-07 08:05:18 följande:
    Du bör nog stämma av denna metod med din handledare/professor.
    Det är inte metoden som är problemet, utan själva datainsamlingsplatsen, dvs forumet familjeliv.
  • Schkalle

    Efter att gdpr infördes så har ju endel kring vad en får använda ändrats. Men det finns inga tydliga riktlinjer vilket gör att olika universitet tolkar gdpr och vad en får använda för material olika. Exempel på sådant är just familjeliv eller flashback.

  • Fröken Allvar
    Schkalle skrev 2023-03-07 11:04:35 följande:
    Det är inte metoden som är problemet, utan själva datainsamlingsplatsen, dvs forumet familjeliv.
    Tycker du att din ide är så bra att du inte kan släppa den, eller vad handlar det om? 
Svar på tråden Använda familjelivtrådar i studie?