• Emma1232

    Sätta ihop två kaniner.

    Hejsan har en han kanin på ca 4 mån och en liten tjej på ca 11 veckor. 
    ingen av dom är kastrerade än och försöker sätta ihop dom men min lilla kill kanin jagar bara henne och försöker sig på henne men annars så är allt bra mellan dom, dom ser inte varandra som ett hot och är inte aggressiva mot varandra. 
    Undrar om han kommer sluta med de när ja kastrerar han och om inte hur ska ja göra för att han inte ska hålla på så.

  • Svar på tråden Sätta ihop två kaniner.
  • Anonym (Sätta ihop)

    Varför försöker du sätta ihop dem innan de är kastrerade? kaniner kan bli könsmogna så tidigt som 8 veckor Så det är ingen bra idé att ha de ihop innan du har kastrerat dem. 

  • Emma1232
    Anonym (Sätta ihop) skrev 2023-03-03 02:33:58 följande:

    Varför försöker du sätta ihop dem innan de är kastrerade? kaniner kan bli könsmogna så tidigt som 8 veckor Så det är ingen bra idé att ha de ihop innan du har kastrerat dem. 


    Har läst att dom minsta raserna brukar bli de vid 3-5 månaders ålder, och eftersom min tjej bara e två månader så kan hon ändå inte bli dräktig. och har märkt att dom kommer passa bra tillsammans.
  • Emma1232

    Och har dom ändå inte tillsammans just nu för väntar med att killen ska bli kastrerad. men låter dom träffas då och då medans ja e med dom hela tiden.

  • Anonym (Sätta ihop)

    Jag har haft kaniner som liten där en unge i kullen blev såld 2 veckor senare och vi hade inte separerat dem så han befruktade sin mamma. Honor blir könsmogna lite senare men en parning mellan kaniner kan gå väldigt fort och då är det bättre att de träffas genom galler. 


    Sedan ska man helst göra det på neutral mark eftersom honor är väldigt revirsbenägna. 

  • Jemp

    Du ska absolut inte lämna de oövervakade tillsammans! Hon kan som sagt bli könsmogen när som. 

    Ang. Parandet så minskar det troligen när han kastreras (det ska också gå en tid efter kastrering innan de sätts ihop, 1 mån om det inte kommit nya rön) men är också en dominansgrej+att vissa instinkter kan finnas kvar. 

    Ju större bur/inhägnad och tillräcklig berikning desto större chans att det går bra att ha 2 ihop, såklart. 

  • Anonym (Har för mig)

    Jag har för mig att man helst inte ska ha en hankanin och honkanin tillsammans även om de är kastrerade, då hankaninen gärna parar även om den inte kan göra bebiskaniner. Det resulterar i att honkaninen får sår och ont.

Svar på tråden Sätta ihop två kaniner.