• Jexsan

    Skrikande hankatt på våran tomt

    Vi har sedan 1 år tillbaka haft en skrikande okastrerad hankatt som kommer till oss i tid och otid, helst på nätterna och jamar. Han väcker oss och det är jobbigt att ha honom här i våran trädgård. 


    Till saken hör att vi har en honkatt som inte bryr sig ett dugg om sin friare. 


    Nu till mitt problem, hur skall jag bli av med den skrikande hankatten? Jag vet tyvärr vem hans ägare så det är inte bara att gå till ägaren och be hen kastrera sin katt.

    Alla tips mottages tacksamt! Är så himla trött på denna katten nu. 

  • Svar på tråden Skrikande hankatt på våran tomt
  • molly50

    Går det inte att få tag på katten och kolla om den har en märkning eller halsband?
    Då kan du ju kanske hitta ägaren.
    Eller ta den till t ex ett katthem som kan kolla ev chip. 
    Dessutom finns det väl en ny lag nu som säger att utekatten ska vara kastrerad nu?
    Vet inte om den har hunnit träda i kraft ännu,dock. 

  • Jexsan

    Katten har inget halsband på sig. 


    har också tänkt i de banorna men han kmr ju oftast nattetid och då är det svårt att se honom. Oftast sitter han i någon buske och skriker. öppnar jag dörren så försvinner han för att sedan komma tillbaka efter en stund. 


    Är det lagligt att ? kidnappa ? en katt om jag nu mot förmodan skulle få tag på honom? Tänkte isfl köra honom till en veterinär som får kolla upp honom. 

  • molly50
    Jexsan skrev 2023-02-16 14:08:23 följande:

    Katten har inget halsband på sig. 


    har också tänkt i de banorna men han kmr ju oftast nattetid och då är det svårt att se honom. Oftast sitter han i någon buske och skriker. öppnar jag dörren så försvinner han för att sedan komma tillbaka efter en stund. 


    Är det lagligt att ? kidnappa ? en katt om jag nu mot förmodan skulle få tag på honom? Tänkte isfl köra honom till en veterinär som får kolla upp honom. 


    Jag vet inte vad lagen säger.
    Men om du får tag på katten så borde du ju också kunna se om den har en märkning och kolla upp vem ägaren är. 
  • Dexter dot com

    Låna en fälla och ta katten till vet för att kolla chip mm. Kan ju vara att den är hemlös och skriker för att den är sjuk, hungrig osv.

  • Hobgoblin

    Spola fanskapet med kallvatten ett par gånget så är problemet löst.
    Är kattalskare även om det inte verkar så, hahahaha

Svar på tråden Skrikande hankatt på våran tomt