• Odd Even

    Kortkort mitt i vintern

    Igår (tisdag) morse när jag skulle ta bussen till jobbet, steg det samtidigt med mig på en ung tjej som hade en kjol på sig som var bland det kortaste jag någonsin sett. Den gick nog nästan ända upp till ändan. Inte snäv utan veckad (typ). Och ännu märklgare var att hon såvitt jag kunde se var barbent! Hon hade en pälsliknande kappa på sig som dock slutade ovanför kjolkanten. 
    Hon steg av bussen vid en gymnasieskola, där jag antar att hon går. 

    Jag blev synnerligen upplivad av detta. Jag medger att jag är en gammal snuskgubbe som gärna ser att alla kvinnor, unga och gamla, är klädda i kortkort jämt Tungan ute.

    Icke desto mindre var ju detta klädval lite konstigt. Det är ju mitt i vintern och det var minusgrader, om än inte jättemånga, och hon måste ha frusit de få minuter hon stod och väntade på bussen. Och hon måste ha väckt uppmärksamhet på skolan, inte alltid positiv, och hon kan ha fått svårigheter med t.ex. påträngande killar. (Men jag hoppas förstås allt gick bra för henne.)

    Jag undrar därför om hon klädde sig så pga. något vad, rollspel eller något liknande, kanske efter ha spelat Sanning eller konsekvens, eller något. sådant. För jag har (tyvärr, även om jag inte vill at hon ska frysa :) ) svårt att tänka mig att det var hennes normala klädsel en skoldag på vintern. 

    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Kortkort mitt i vintern
  • mari123

    Jag TROR att den stackars flickan kommer från ett hem där INGEN bryr sig! Mamma har fullt upp med att vara ute och roa sig efter skilsmässan från pappan som nu bor 50 mil bort. 

  • Odd Even
    mari123 skrev 2023-02-01 02:26:18 följande:

    Jag TROR att den stackars flickan kommer från ett hem där INGEN bryr sig! Mamma har fullt upp med att vara ute och roa sig efter skilsmässan från pappan som nu bor 50 mil bort. 


    Något slags utagerande då, menar du?
  • mari123
    Odd Even skrev 2023-02-01 02:29:01 följande:
    Något slags utagerande då, menar du?
    Eller bara en ledsen flicka som vill att ngn ska se henne och bry sig? 
  • Fjäril kär
    mari123 skrev 2023-02-01 02:33:54 följande:
    Eller bara en ledsen flicka som vill att ngn ska se henne och bry sig? 
    Eller bara en normal tonåring som testar gränser och klär sig som hon vill..

    Eller en tjej som gillar manga/anime/cosplay... 

    Eller en tjej som inte fryser och vill klä sig lite fint.. 

    Eller en tjej som följer modet då korta kjolar just nu är inne.. 

    Alla tonåringar lever inte i dysfunktionella familjer bara för att dom har kort kjol på sig. 
  • mari123
    Fjäril kär skrev 2023-02-01 03:11:31 följande:
    Eller bara en normal tonåring som testar gränser och klär sig som hon vill..

    Eller en tjej som gillar manga/anime/cosplay... 

    Eller en tjej som inte fryser och vill klä sig lite fint.. 

    Eller en tjej som följer modet då korta kjolar just nu är inne.. 

    Alla tonåringar lever inte i dysfunktionella familjer bara för att dom har kort kjol på sig. 
    Nä det finns ju folk till allt MEN ingen vettig mamma släpper ut sitt barbenta barn mitt i vintern. Man kan inte alltid få på dem mössa men nog ska de ha ngt på benen mitt i vintern. Vägrar barnet ta på sig byxor eller varma tights så kan man ju säga att det blir inskränkt dator-tid (T EX). Som förälder är man väl inte helt hjälplös? Vissa gränser måste kunna dras.
  • Odd Even

    Det är ju inte säkert att det fanns någon förälder hemma när hon gick till skolan. Dessutom kan hon ju ha fyllt 18 och vara myndig.

  • Anonym (Va?)

    Ja, opraktisk klädsel. Men en tonåring klär sig lite som denne vill. 

    Man har inte fullt utvecklat konsekvenstänk i tonåren och många tjejer vill klä sig efter modet oavsett väder.

    Det är snarare för att passa in bland andra tjejer i samma ålder, mer än att få uppmärksamhet från människor runt en som man klär sig opraktiskt i den åldern.

    För övrigt går det i vissa åldrar mode i att klä sig för kallt oavsett kön.

  • Odd Even

    Jag har ändå svårt att tro att hon klätt sig så extremt för att "passa in" i sitt tjejgäng. För jag har knappt ens på sommaren sett en tjej i så kort kjol, och när tjejer har kort kjol på vintern har de i regel leggings, tjocka strumpor eller liknande under, de är absolut inte barbenta. Så den tjejen måste ha stuckit ut även i sitt eventuella tjejgäng. Det är därför jag misstänker att det handlar om någon slags "våga-utmaning", Sanning eller konsekvens, eller liknande.

Svar på tråden Kortkort mitt i vintern