• Fruitpunch

    Rimlig reaktion

    Min man och jag hade planerat att skaffa barn vid en viss ägglossning i flera månader. När dagen kom och vi var i olika städer kunde han inte ta ledigt från praktiken eller låtsas vara sjuk för att vi skulle kunna ses. Nu när han har bokat in ett sportevenemang ska han ta ledigt från jobbet för att åka och kolla på andra länders matcher. Sveriges match hade han hunnit se utan att ta ledigt.

    Han tycker så klart att jag har en överdriven reaktion på att han prioriterar sport högre än att skaffa barn. Jag vet egentligen att han längtar väldigt efter barn, men jag känner mig så besviken och sårad på något vis. Är det rimligt?

  • Svar på tråden Rimlig reaktion
  • Fruitpunch
    Cusoon skrev 2023-01-19 21:36:34 följande:

    Eftersom du nu vet så mycket om ägglossning som du säger så borde du också veta att ni kan ligga dagar före och 24 timmat efter ägglossning också, det behöver inte ske just den dagen. Spermier lever länge i dig. Så ja, jag måste säga att du överreagerar.


    Vad är det för behov folk har av att misskreditera andra? Självklart vet jag det, men jag känner inte för att skriva tre a4 om såna petitesser. Jag säger att det var en dag som var viktig, kan ni inte bara lita på att jag vet vad jag pratar om? Har fått noll svar på min fråga, bara en massa ifrågasättanden om jag vet vad jag pratar om. Herregud.
  • Fruitpunch

    Hade jag haft möjlighet hade jag givetvis åkt till honom, men det fanns noll chans.

  • Cusoon
    Fruitpunch skrev 2023-01-19 21:42:31 följande:
    Vad är det för behov folk har av att misskreditera andra? Självklart vet jag det, men jag känner inte för att skriva tre a4 om såna petitesser. Jag säger att det var en dag som var viktig, kan ni inte bara lita på att jag vet vad jag pratar om? Har fått noll svar på min fråga, bara en massa ifrågasättanden om jag vet vad jag pratar om. Herregud.
    Det handlar inte om att misskreditera. Du frågade om det är rimligt att bli besviken. Mitt svar på det är att du överreagerar. Jag ifrågasätter dig inte, jag bara konstaterade lika drygt tillbaka att du vet allt. Vilket nu också bekräftar att du inte blev nöjd med att jag anser att du övereagerar, du söker bara medhåll.
  • Fruitpunch
    Cusoon skrev 2023-01-19 21:52:41 följande:
    Det handlar inte om att misskreditera. Du frågade om det är rimligt att bli besviken. Mitt svar på det är att du överreagerar. Jag ifrågasätter dig inte, jag bara konstaterade lika drygt tillbaka att du vet allt. Vilket nu också bekräftar att du inte blev nöjd med att jag anser att du övereagerar, du söker bara medhåll.
    Jag blev upprörd för att du och andra ifrågasatte något som inte är relevant. Jag uppskattar på riktigt att du säger att jag överreagerar. Hellre att jag överreagerar är att min man faktiskt är ett svin.
  • Anonym (My)

    Överreagerar du? Svar ja. 


    Som flera redan skrivit, det handlar inte om en enda dag, man kan bli gravid av att ha sex flera dagar före och ett dygn efter ÄL, och om du nu vet det varför hämger du upp dig pö en enda dag? I mina öron helt orimligt 🙃

    Hoppas ni lyckas snabbt för det är inte roligt att vänta månad efter månad. Tillsist lovar jag dig att man inte bryr sig ett skit om när man blir gravid, bara att man blir det. 

    Lycka till.

  • Fruitpunch

    Okej. Vi hade varit ifrån varandra flera fertila dagar, detta handlar om sista dagen med sekret. Han hade en halvdag skolpraktik den dagen.

    Vi skulle inte ses förrän ett drygt dygn efter ägglossning.

  • Anonym (Ok)

    Jag kan förstå att du hade sett fram emot att börja försöka och blir besviken av att det inte blev nåt försök denna gången. Men det kommer ju fler gånger så ja, jag tycker du överreagerar. Lägg fokus på att försöka de gånger ni kan och att stärka varandra så du inte blir lika besviken om du Inte blir gravid direkt.

  • Anonym (Hmm)
    Fruitpunch skrev 2023-01-19 21:10:13 följande:

    Jag uttryckte mig kanske inte så bra, men vi skulle börja försöka då, förstår att man inte kan räkna med att det händer med en gång. Det som gör mig ledsen är att han kan ta ledigt från praktiken för att gå på sport men inte för att börja skaffa barn. Det är ändå något särskilt med att börja skaffa barn, en känsla och process som jag kan tycka att man skulle prioritera över ett sportevenemang.


    Jo men förstår du inte varför...? Han är inte redo ts.
  • Anonym (B)

    Alltså folk i detta forum behöver sluta fråga andra om de överreagerar, jag läser det nästan dagligen "överreagerar jag?" sluta öppna en dörr för andra att gaslighta dig och sluta gaslighta dig själv.

    Nej du överreagerar inte, det är inget fel att känna som du gör. Helt rimligt för någon som ser fram emot att skaffa barn!

  • Anonym (Förstår)

    Alltså... Jag förstår att du blev besviken. Visst har man flera chanser framför sig men om ni båda längtar supermycket och detta skulle vara ert första försök så är det klart att man blir lite ledsen när han kunde ta ledigt för sport men inte för att ni skulle träffas. Sedan är det klart att det inte alltid går att vara tillsammans om det tar tid, så är det ju. Men fattar grejen att han kunde va ledig för annat men inte detta. Prata med honom, säg att du såg mycket fram emot det och faktiskt blev lite ledsen. Säg att ni kanske får anstränga er lite extra 1 dag i månaden att verkligen vara tillsammans. Men sura inte över detta o gör ingen grej av det. VERKLIGEN inte värt det. Så ska det inte börja. Kram

  • Anonym (.)
    Anonym (B) skrev 2023-01-20 00:25:28 följande:

    Alltså folk i detta forum behöver sluta fråga andra om de överreagerar, jag läser det nästan dagligen "överreagerar jag?" sluta öppna en dörr för andra att gaslighta dig och sluta gaslighta dig själv.

    Nej du överreagerar inte, det är inget fel att känna som du gör. Helt rimligt för någon som ser fram emot att skaffa barn!


    Du gillar att i tid och otid dra fram begreppet gaslighting.
  • amg4life

    Jag tror att man ibland har lite olika syn, tar mig själv som exempel då frugan ville ha barn. Ja ja grymt självklart.


    Men jag förstod efteråt att det var hennes allt och gav allt, man förstod kanske inte hur stort det var och allvaret och lite lättsamt ja för fan.


    Jag hade inte varit i den sitsen och förmodligen så rokie och okunnig och hon hade sen tidigare barn. Jag tror fan inte jag förstod hela grejen förens jag klippte navelsträng och diskuterade moderkakan med en läkare, wow detta är ju på riktigt. Konstig känsla.


    Allt var overkligt innan men då vart det på riktigt och det här är ju min dotter.


    Svårt att förklara och moderskänslorna är inget man förstår förens efteråt.


    Folk sa man blir man i lumpen, nej när man håller ett litet liv som är sekunder gammal gjorde en till man. Hade svårt att det närmaste tiden förstå att jag är pappa, det är på riktigt. God damn it, jag är farsa tjohoooo

  • Anonym (B)
    Anonym (.)

    Måste vara jobbigt att störa sig på det.
  • Anonym (Lo)

    Ok, du vet att det är ca 25% chans för en fertil person att bli gravid vid ÄL?

    låter ganska barnsligt att vänta månaderna en viss månad. Om det inte gett något, hade ni väntat ett år på nästa försök?

    sexa på och ha kul istället. Fokuset måste väl vara ett barn och inte när på året barnet ska födas? 

  • Fruitpunch
    Anonym (Lo) skrev 2023-01-20 08:54:47 följande:

    Ok, du vet att det är ca 25% chans för en fertil person att bli gravid vid ÄL?

    låter ganska barnsligt att vänta månaderna en viss månad. Om det inte gett något, hade ni väntat ett år på nästa försök?

    sexa på och ha kul istället. Fokuset måste väl vara ett barn och inte när på året barnet ska födas? 


    Lol, jag vet, vi skulle BÖRJA försöka eftersom han snart blir klar med sin utbildning. Vi har alltså planerat för att inte få barn innan hans examen. Det är allt.
  • Anonym (Omg)
    Fruitpunch skrev 2023-01-20 15:54:34 följande:
    Lol, jag vet, vi skulle BÖRJA försöka eftersom han snart blir klar med sin utbildning. Vi har alltså planerat för att inte få barn innan hans examen. Det är allt.
    Så varför bli upprörd då?
  • Kvittning

    Det är klart att du kan bli besviken över situationen och att ni pga husvaktande och praktik inte fick till det den här gången. 

    Men att bli besviken på honom för att han inte skolkar från jobbet men kan ta en planerad ledighet för fotboll är väldigt överdrivet ja. 

    Om han däremot inte kan ta en planerad ledighet för att åka på resa med dig, då tycker jag absolut att du kan jämföra det med fotbollsledigheten och ifrågasätta hans prioriteringar.

  • Anonym (34434)

    Går ni i högstadiet  ? Eller  är det gymnasie praktik?

  • mammatill6

    Nja , inte sjukanmäler man sig för att åka hem o ligga. tycker du överreagerar. Är väl ingen grej, du har ju ägglossning om en månad igen. 


    kan inte jämföras att ta en inplanerad semester som man har rätt till för att se ett mästerskap på hemmaplan som kanske inte sker igen på 20 år.

Svar på tråden Rimlig reaktion