• Anonym (Urless)

    Sambo blir sur för jag inte vill fjäska för hans mamma

    Min sambo har en mamma som jag efter 5 år bestämt mig för att inte ge några fler chanser. Hon har inte hälsat på sina barnbarn överhuvudtaget men har krav på att vi ska komma dit. När vi kommer dit så ska hon ha hjälp med saker typ bankärenden (samtidigt som hon ofta säger att det inte finns någon snällare eller smartare person än henne, ordagrant) och bryr sig egentligen inte så mycket om våra barn förutom att se till att dom får några kort tillsammans som hon kan lägga ut. 


     


    Vi flyttade nyligen och hon har inte brytt sig om att komma över och se lägenheten en endaste gång men sa senast vi sågs på jul hos en släkting att vi får komma över till henne snart och se på hennes nya julgran. I lägenheten är det för övrigt enbart foton på henne själv poserande i olika vinklar vilket bara det känns obehagligt. Några foton på barnen på kylen. 


     


    Den enda gången hon ringer min sambo och säger att hon vill se sitt barnbarn på videosamtal är en gång i halvåret då hon samtidigt vill berätta om sin nya diagnos hon fått hos doktorn. Hjärtat, hjärnan, tarmarna listan kan göras lång. Så har hon hållit på sen min sambo var liten och hon har aldrig lämnat huset med dom i princip och gjort roliga saker men säger också ofta att det inte finns någon bättre mamma än henne som gjort mer för sina barn. 


     


    På julafton satt hon iallafall påverkad av någonting och halvsov efter maten med händerna i ansiktet och skapade en scen som vanligt så folk ska prata med henne och tycka synd om henne. Hon behöver extremt mycket uppmärksamhet. Mitt barn är 1.5år och förstår ingenting än men snart gör hon det. Ändå säger min sambo att vårt barn måste få träffa sin farmor det kan inte han bestämma!


     


    Idag när dom pratar på facetajm så säger hon att hon vill prata med mig och han utan att fråga börjar filma mig i soffan där jag ligger halvt utslagen och sjuk. Sen reagerar han på att jag blir sur efter samtalet när jag säger att han får gärna prata med henne men jag ska inte behöva göra det. 


     


    Han blir arg för jag inte vill planera hennes 60 årsfirande trots att jag frågade vad hon gjorde på hans 30 årsdag eller någon annan födelsedag. Inte ens kostade på sig ett besök. Och hon finns inte där som farmor för hans barn heller. Ändå ska han passa upp på henne. 


     


    Jag vet vad jag vill och att jag inte får ut något positivt av att umgås med henne samt att det i framtiden inte kommer fungera med våra barn att dom ska behöva bli inblandade i hennes drama och påhittade sjukdomar. Hon pratar illa om i princip alla och alla har vänt sig ifrån henne ingen av deras resterande släktingar umgås med dom längre förutom min sambo och hans syster. 


     


    Hur gör jag i det här läget? Det fortsätter skapa problem i min och min sambos relation för att han inte kan acceptera att jag inte kommer få en bra relation med henne, ibland känns det som vi löst det men plötsligt när hon kopplar på sin mask och beter sig bra några minuter så blir han åter besviken på mig för att jag inte anstränger mig med henne. 

  • Svar på tråden Sambo blir sur för jag inte vill fjäska för hans mamma
  • DominantPoly

    Det är dags för han att klippa navelsträngen. Hennes firande är ju upp till henne att planera och bjuda in till, inte gästerna.

    Däremot bör barnbarnet få träffa sin farmor även om ni inte kommer överens. Det finns många som varit dåliga mödrar men kan vara bra far eller mormödrar, då det inte är så pressat och de slipper vardagsbestyren.

  • Anonym (Q)

    Ja hon låter ju inte direkt supertrevlig. Vad du behöver lägga i vågskålarna här är vad hon tillför till din sambo som hans mamma och som farmor till ditt barn - dessa är viktiga personer i ditt liv - mot skadan hon gör. Finns det sätt du kan minimera skadan och maximera fördelarna? Kan du styra upp och begränsa umgänget till en nivå som du kan hantera och klara av? Kan du ge sambon och ert barn tid att umgås med henne utan dig (om du inte behöver vara där för att skydda ditt barn förstås)? Kan ni göra saker tillsammans som inte kräver så mycket interaktion, som att gå på konsert, göra en aktiv utflykt eller göra ett projekt tillsammans?

    Tänk också på att om ni bryter kontakten så lämnar det sår (kanske särskilt hos din sambo) som kan vara svåra att läka. Det är en kostnad du inte bör undervärdera.

  • Anonym (prio)

    hon låter inte särskilt trevlig nej, men troligen kommer hon inte göra nån direkt skada heller för sitt barnbarn.
    Er dotter kommer märka tids nog att farmor är lite underlig och troligen inte utveckla nån fantastisk relation till henne, det är ok och sker naturligt.

    Din man får ta ansvar för sig själv och sin relation till sin mamma.
    Han kan dock inte kräva något av dig mer än en viss anpassning, typ enstaka tillfällen.

    Du bestämmer själv över den relationen, eller inte

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Så länge hon inte är direkt skadlig för barn, kan och bör du inte hindra ditt barn från att träffa sin farmor. Och din man får självklart göra som han vill med sin mamma. Men varför ställer han krav på DIG? Varför ska DU vara med och planera hennes födelsedag? Det får han väl göra själv, det är hans morsa.

    Dra gränsen där. Var inte otrevlig mot henne, men ansträng dig inte mer än nödvändigt. Din man får umgås med henne själv och ta med dottern dit själv, men du kan ju följa med någon gång ibland för att kolla läget.

  • Anonym (A)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-01-13 17:46:56 följande:
    Så länge hon inte är direkt skadlig för barn, kan och bör du inte hindra ditt barn från att träffa sin farmor. Och din man får självklart göra som han vill med sin mamma. Men varför ställer han krav på DIG? Varför ska DU vara med och planera hennes födelsedag? Det får han väl göra själv, det är hans morsa.

    Dra gränsen där. Var inte otrevlig mot henne, men ansträng dig inte mer än nödvändigt. Din man får umgås med henne själv och ta med dottern dit själv, men du kan ju följa med någon gång ibland för att kolla läget.
    +1
  • Yllop

    Varför ligger den här tråden i "Styvföräldrar"? Är det något ts har glömt att skriva?

  • Anonym (svågerpåger)

    Påhittade sjukdomar? Vad vet du om det? Är du en läkare? Nej exakt 

    På din text låter det som du är väldigt avundsjuk och vill hitta så många fel du kan på svärmor. Du kanske borde lugna ner dig lite?

Svar på tråden Sambo blir sur för jag inte vill fjäska för hans mamma